Wat voer jij je shetlandveulen van dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Wat voer jij je shetlandveulen van dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:54

Dat vroeg ik mij even af.
Ik zelf voer momenteel 2 handjes veulenbrok van Masters en half handje muesli Sportsfit van Pavo!
Dit is van mijn gewone paard maar mijn shetje lust het ook wel Clown

Dit komt neer op een bodempje per dag in een normale emmer. Hooguit 1/4 denk ik ..Misschien iets meer.
Hij staat dag/nacht op het land met onbeperkt voordroog (ofzoiets).

Is dit goed/fout?
Brand maar los Haha! Haha!

iertje2valen

Re: Wat voer jij je shetlandveulen van dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:43

Ik vind het goed hoe je het nu doet, als je shetje het er goed op doet is het prima toch?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:55

Ik zou liever voor hooi dan voordroog gaan zeker als die ouder word ze worden daar toch erg dik van.
Verder vind ik de veulebrok ook heel belangrijk dus dat is prima.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 08:46

Jesito, klopt ben ik helemaal met je eens.
Helaas is het zo dat waar hij staat ze 1x per 2/3 dagen zo'n grote baal voordroog krijgen. Lachen

Dan staan ze rond zo'n ijzeren ding te eten, een aparte plek voor hem met een beetje hooi is er dus niet.

Als hij te dik wordt (vind ik nu nog niet het geval) ga ik wel bekijken wat ik er aan ga doen. Ja
Goed in de gaten houden natuurlijk, is wel belangrijk. voorkomen = beter dan genezen maar ik wil hem ook zijn belangrijke bouwstoffen dmv veulenbrok niet laten missen

En ja ik vroeg het me gewoon af omdat ik om me heen wel eens hoor of ik hem soms hoefbevangen wil hebben e.d.

Maar alleen die pavo koeken lijken mij niet genoeg voor een opgroeiend paard(je).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:14

Bij ons op stal krijgen de pony's die te dik zijn /worden hooi verdeeld over de dag dus ze hebben ook wel eens een tijdje niks.
Nu staan ze daarbij ook nog op een wat kaler stuk wei.
Als ze onbeperkt hooi zou geven word deze groep moddervet, de rest van de groepen krijgen wel onbeperkt.
Toen ik daar met mijn pony kwam staan en in de smiezen kreeg dat ze niet onbeperkt hooi voerde in deze groep was ik teleurgesteld en ben voorstander voor onbeperkt hooi, dus moeilijk.
De pony's in deze groep zijn voornamelijk van de stalhoudster zelf dus om bezuinigen gaat het niet.
Ik heb het aangekeken en mijn pony bleef veel slanker en fitter.
Veulenbrok zou ik wel geven maar ik zou niet teveel en en doen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:43

De wei staat geen sprietje gras in, ze moeten het dus echt van het voordroog hebben en daarom ben ik blij dat dat er is. Anders hadden ze echt niks Lachen Tong uitsteken

Er staan wel meerdere shetters en ik denk 2 van de 10 zijn echt 'moddervet' Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:03

Onbeperk voordroog en gras.
Soms nog een halfje slobber of een handje muslie (sportfit, wat de volwassen pony's ook krijgen) voor de lekker.