Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 16:53

Heei bokkers,

Ik heb even een vraagje...

Voeren jullie jullie jaarlingen bij met biks? Mijn jaarlingen(worden in in het voorjaar eigenlijk ook alweer 2) worden op dit moment niet bijgevoerd met biks. Ze krijgen wel elke dag heel goed hooi/kuil. Nu hoorde ik laatst van iemand dat je jaarlingen MOET bijvoeren omdat ze anders niet meer groeien. Ikzelf denk hier heel anders over, want naar mijn idee geef je een paard/pony pas krachtvoer(dus biks) als hij moet werken.

Even nog voor de duidelijkheid: het zijn jaarling dravers. Er wordt niet met ze gewerkt, ze staan gewoon dag en nacht in het weiland met een schuilstal tot hun beschikking.

Moet ik ze bijvoeren met biks?

iertje2valen

Re: Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:41

Ik zou lekker met dat goede hooi/kuil doorgaan, liefst onbeperkt geven. En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien. Zeker dravertjes zijn gauw koukleumpjes. Heb er zelf ook 1.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:47

Okee, en tot hoelang kan ik zo'n veulenbrok blijven voeren?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:50

als geen biks voeren zou betekenen dat ze niet meer groeien zou dat betekenen dat we een hele boel kleine paardjes zouden hebben!
dat lijkt me toch echt niet zo, en gelukkig maar

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:15

op de veulenbrok zelf staat tot 18 maanden

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:19

Ik voer zelf wel veulenbrok bij maar mijn jaarling staat dus niet in het weiland maar in een buitenbak en 's nachts op stal. Maar als je goed gras en hooi hebt dan zal hij er niet snel tekort aan hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:50

iertje2valen schreef:
Ik zou lekker met dat goede hooi/kuil doorgaan, liefst onbeperkt geven. En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien. Zeker dravertjes zijn gauw koukleumpjes. Heb er zelf ook 1.

Van brok blijven ze niet warm, daar heb je echt ruwvoer voor nodig. In de winter wil je eigenlijk juist een groeistop ivm bijkomen van de spieren en pezen van al het getrek eraan door de groeiende botten.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:43

tamary schreef:
iertje2valen schreef:

Van brok blijven ze niet warm, daar heb je echt ruwvoer voor nodig. In de winter wil je eigenlijk juist een groeistop ivm bijkomen van de spieren en pezen van al het getrek eraan door de groeiende botten.

Daar ben ik het niet mee eens, want in de winter moet het dier ook de kans krijgen om te blijven groeien. je zegt toch ook niet tegen een kind van 4/5 jaar oud van hey het word winte je mag niet meer doorgroeien! Door middel van ze brok te geven, komen ze waarschijnlijk aan. Je kunt een jaarling beter "Iets"te dik hebben dan normaal. Want vanuit de vet (dus hun dikheid) haalt een paard in princiepe zijn energie om warm te blijven. Een paard wat te wienig vet heeft kan zichzelf niet goed warm houden ookal geef je alleen ruwvoer.

MyfairytaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:49

Ik geef al mijn paarden - varierend in leeftijd van 3 maanden t/m 17 jaar allemaal brokken bij.
Hier zitten toch altijd net wat meer vitaminen en mineralen in.
Om warm te blijven is ruwvoer heel erg belangrijk, maar brokken vind ik dus zeker 's winters belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:58

Mijn jonge paard heb ik nooit biks bijgevoerd. En òf ze gegroeid is! Knipoog
iertje2valen schreef:
En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien.

Van veulenbrok blijven ze niet warm, integendeel zelfs. Paarden hebben ruwvoer nodig om zichzelf warm te kunnen houden.
Groeien doen ze ook prima zonder (veulen)brok.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:01

Ahj, dat zijn veel verschillende meningen. Ben nog steeds niet overtuigd dat je een jaarling biks moet voeren...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:01

Wanneer ik een jong paard ga kopen probeer ik er achter te komen wat die jaarlingen, twenters, veulens voor voer gehad hebben.
Krijg ik te horen, alleen maar hooi en gras, dan gaat de koop niet door.
Ik wil sterke en gezonde paarden hebben.

Wanneer je een beetje gaat googelen dan zie je dat het eten van gras en hooi een warmte ontwikkeling geeft in het paardenlichaam.
Maar vanaf september zit er nog maar heel weinig vitamine en mineralen in het gras.
Hooi wat al wat ouder is verliest ook zijn vitaminen en mineralen.
En juist die kleine mooie veulentjes hebben de vitabintjes en mineraaltjes nodig om later een gezond en sterk paard te worden.
De voer fabrikanten overdrijven het, is goed voor de verkoop.
Ga er tussenin zitten.
Maar geef minimaal een kilo goed krachtvoer per dag erbij. En dan een biks van een gerenomeerd merk.
Ook deze hoeveelheid krachtvoer is dus afhankelijk van het type paard.
Een KWPN'er veel meer dan een Shetlandertje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:49

Mijn jaarling krijgt geen biks. Biks is eerder schadelijk dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Mijn jaarling krijgt onbeperkt gras in de zomer en hooi in de winter, en ze heeft een mineralenblok tot haar beschikking. Af en toe verwen ik haar met een appel, een winterpeen of wat haver maar verder krijgt ze niets.

Ze is sterk, kerngezond en groeit als kool. Momenteel is ze zelfs iets te dik Bloos maar dat vind ik met het gure weer dat er aan zit te komen niet zo erg.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:17

Dani62 schreef:
Mijn jaarling krijgt geen biks. Biks is eerder schadelijk dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Mijn jaarling krijgt onbeperkt gras in de zomer en hooi in de winter, en ze heeft een mineralenblok tot haar beschikking. Af en toe verwen ik haar met een appel, een winterpeen of wat haver maar verder krijgt ze niets.

Ze is sterk, kerngezond en groeit als kool. Momenteel is ze zelfs iets te dik Bloos maar dat vind ik met het gure weer dat er aan zit te komen niet zo erg.

Waar baseer je deze mening op ??
"Biks is eerder schadelijk dan een toegevoegde waarde".
Ben ik heel benieuwd naar, nooit te oud om te leren.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:20

Ik zou idd ook iets bijvoeren voor de vitamines en mineralen, ik geef mijn onbeleerde 3,5-jarige een halve kg Pavo Condition Extra. Verder staat ze 24/7 op de wei en krijgt ze nog wat hooi bijgevoerd.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:27

Onze 1.5 jarige krijgt dagelijks ong. een halve kilo veulenbrok gemengd met muesli. Meer krijgt ie niet, dan wordt ie te dik. Mij is verteld dat een veulen juist niet iets dikkig moet zijn ivm belasting op het lichaam die in de groei is..? En daar kan ik mij best wel in vinden.. Tenzij hij dag en nacht buiten staat. Ik geef het voor de voedingstoffen die niet in kuil/hooi zitten en het paard heeft echt iets om naar uit te kijken, een lekker extraatje dan altijd dat eeuwige hooi:P De rest krijgt het ook, dus sneu als je 1tje geen brok geeft.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:31

Ook hier een halve kilo basisbrok voor de jaarlingen naast onbeperkt ruwvoer. Ook krijgen ze iedere dag een grote emmer wortelen. We hebben 3 jaarlingen staan, een quarter horse, haflinger en kwpnner. Zedoen het allemaal prima op hun rantsoen. De 2 opvoedtantes trouwens ook.

Mijn keuze om basisbrok te geven, is dat je nooit zeker weet hoeveel vitamines/mineralen en voedingstoffen er in het ruwvoer zit. In overleg met het bedrijf dat de brok maakt die ik nu voer, zijn we tot deze hoeveelheid gekomen. Zo kan ik er gerust op zijn dat ze binnenkrijgen wat ze nodig hebben Vork

Ik heb er zelf voor gekozen om ze expres wat voller (dus niet dik!) de winter in te laten gaan, ze staan hier 24x7 buiten, dus als ze een verkoudheidje oplopen, dan zijn ze niet meteen bezig hun reserves op te branden Haha!

MyfairytaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:11

Ik heb mijn DA even gebeld.
Deze geeft aan dat een halve tot 1 kg per dag aan biks verstandig is om bij te voeren, omdat er nu vrijwel niets in het gras zit en dat het voeren van biks een goede aanvulling is op hooi of kuil, want in biks zit extra mineralen en vitamines.
Verder werd er aangegeven dat jaarlingen beter iets schraler kunnen zijn dan te dik, hoewel je misschien anders zou denken.
Maar ze moeten natuurlijk niet te mager zijn, maar echt dik is ook niet goed, zelfs niet in koude winter.
Ze moeten steeds kunen fourageren om warm te kunnen blijven en daar is ruwvoer juist heel geschikt voor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:34

onbeperkt goed ruwvoer (liefst goed hooi)
en een vit/min supplement voor jonge paarden
makkelijkste is in brokvorm

het ruwvoer houd ze warm en geft ze energie, eiwitten etc om te groeien, en skelet en spieren te bouwen
het supplement de nodige vit/min

sommige jonkies hebben net even wat meer nodig , die zou je een veulenbrok bij kunnen geven

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:14

ik heb zelf ook een jaarling kwpn (ze is nu ongeweer 1.60)
ze krijgt 2 tot 2.5 kg bix speciaal voor jonge paarden en ze kan de heledag hooi eten.
Staat de heledag op de wei (geen gras meer) Dus krijgt hooi in de wei.
Ze is zeker niet dik en als ik minder zou gaan voeren zal ze zeker afvallen.

Ik vind zelf dat ze bix nodig hebben in de winter om te groeien ze moeten de kans
hebben om het hele jaar door gewoon te groeien, en alleen hooi of kuil voor jaarlingen
zit niet genoeg in om straks een gezond en sterk paard te krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:06

nope dat is niet nodig. als je goed hooi voert (kuil vind ik niet zo'n goed idee, kuil is nu eenmaal gewoon koeienvoer, geen paardenvoer) en je paarden voorziet van een mineralenblok of supplement is er niks aan de hand. het is absoluut onzin dat een veulen niet groeit als het geen krachtvoer krijgt, het gros van de opfokstallen waarbij de jongelingen buiten blijven voert helemaal niets aan krachtvoer, gewoon goed ruwvoer is de hoofdzaak. je kunt zelf makkelijk genoeg zien of je paardje genoeg heeft aan het hooi, een veulen dat netjes op gewicht is (niet te dik, dat is nooit goed, maar ook zeker niet te mager, dat belemmert de groei nl wel) heeft beslist geen krachtvoer nodig.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:28

En zo zie je maar dat de meningen heel erg verschillen.
Myfairytale heeft de DA gebeld, deze geeft aan om wel biks bij te voeren, ik heb toen mijn nu 3 jarig ook een jaar was ook de DA gebeld, mij werd toen verteld onbeperkt hooi in de winter + biks voor veulens, dat biks wel degelijk belangrijk was, ook voor de groei en ook in de winter.

TS ik zou als ik jou was gewoon even je DA bellen om advies in te winnen, vertrouw je het dan nog niet, bel je nog een andere DA.

MyfairytaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:15

maykie schreef:
En zo zie je maar dat de meningen heel erg verschillen.
Myfairytale heeft de DA gebeld, deze geeft aan om wel biks bij te voeren, ik heb toen mijn nu 3 jarig ook een jaar was ook de DA gebeld, mij werd toen verteld onbeperkt hooi in de winter + biks voor veulens, dat biks wel degelijk belangrijk was, ook voor de groei en ook in de winter.

TS ik zou als ik jou was gewoon even je DA bellen om advies in te winnen, vertrouw je het dan nog niet, bel je nog een andere DA.

Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar de DA heeft er voor gestudeerd en kan, samen met de eigenaar de situatie het beste inschatten denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:33

Myfairytale schreef:
Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar de DA heeft er voor gestudeerd en kan, samen met de eigenaar de situatie het beste inschatten denk ik...

Een DA is diergeneesdeskundige, geen voedingsdeskundige.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:48

Mijn jonge paardjes zijn anderhalf en twee en half en ze krijgen onbeperkt kruidenhooi en in de ochtend een halve summerfitkoek en in de avond een kwart tot een halve kg conditions vermengd met wat natures best van pavo.
Toen ze jonger waren kregen ze van mij podogrow en ik ben van mening dat hoe jonger ze zijn een goede basis met vitaminen, mineralen heel verstandig is voor hun botten en gewrichten.