vraag over voer en kuil(quater)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joany_pony

vraag over voer en kuil(quater)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:22

mijn paard krijgt per dag 2 kilo 5 graan(havens) en 1 kilo westernmix(cavalor)
daarbij krijgt hij nog hooi.
nou ben ik van plan om hem over te zetten op kuilgras,nou was mijn vraag wat ik dan het beste kan doen met zn voer?
wat zouden jullie dan doen?

even ter info;
het is een quarter ruin van 11 jaar..krijgt 6 keer in de week een uur beweging,staat in de winter ong 3 uur buiten en in de zomer 10 uur.

Anoniem

Re: vraag over voer en kuil(quater)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:24

Waarom zou je hem op kuil willen hebben?
Imo is hooi nog een betere ruwvoer dan kuil. Quarters hebben niet zoveel eiwitten nodig.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:26

probleem bij die van mij is juist dat ie vaak juist best wel eeeh zeg maar niet vooruit te branden is Knipoog

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:33

Ik ben ook meer voor hooi om als ruw voer te geven. Vork
Van kuil zal je Quarter echt niet meer voorwaarts worden.
Onze Arabieren werden echt niet frisser van kuil,dus krijgen ze nu gewoon weer lekker een berg hooi.
En verder voer je volgens mij je Quarter prima.Succes met je Quarter.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:57

Ik vind het wel veel voer wat jij geeft Ja 3 kilo krachtvoer! Bloos!
Die van mij krijgt echt stukken minder voer, 2x een kwart muslie zonder haver op een dag maar wel veel voordroog/paardenkuil en is nooit sloom
Na het rijden krijgt hij wel een vitaminekoek met een handje muslie en een schep lucerne van Subli extra Vingers aflikken

Hoeveel hooi voer je nu dan?

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:13

hij krijgt savonds als hij naar binnen gaat een dikke plak hooi en savonds om 10 uur krijgen ze dat nog een keer.
smorgens voordat ze naar buiten gaan ook een dikke plak en dan in de wei natuurlijk het gras.
op het moment staat hij de hele dag binnen Boos! en kan hij de hele dag hooi eten(ga ong 4 keer per dag langs om hooi te geven) zijn voer is uiteraard een heel stuk terug geschroefd.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:29

Dat is zo'n beetje dezelfde hoeveelheid ruwvoer die de mijne ook krijgt, met dat verschil dat het bij ons voordroog is en geen hooi...
Ik zou wel oppassen als ik jou was als je op kuil overgaat met die hoeveelheid krachtvoer erbij. Misschien kun je beter eens zijn bloed laten nakijken of hij geen tekorten heeft ofzo voor je overstapt?
Aan de andere kant als hij er verder wel goed uitziet is hij misschien gewoon van zichzelf erg cool Cool en dat kun je er niet uitvoeren volgens mij

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:13

denk dat dat ook meer het probleem is hoor dat hij errug cool is Haha! maar merk wel da als hij een dag op de wei heeft gestaan hij wel een beetje te cool is soms LOL
verder ziet hij er goed uit,fotos staan in mn profiel:D

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:12

Niet vooruit te branden hoeft natuurlijk niet aan het voer te liggen. Vaak is een andere manier van rijden/trainen de oplossing.
Dat kan men vanchter een comp natuurlijk niet beoordelen Knipoog

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:53

Zou niet alleen kuil geven hier zit te weinig droge stof in. Dan zou ik een combinatie van beide geven en onbeperkt hooi/kuil voeren.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:27

mijn quarter wordt juist sloom van te heftig voeren. en kuil kan hij helemaal niet tegen dan gaat hij aan de race kak en wordt hij chagerijnig en snel spierbevangen. hij krijgt 1 kg hartog balance ,1 kopje olie , en onbeperkt lekker droog grof hooi.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:08

zo hihi ik kan het nu dus wel zeggen Lachen de reden dat ik mn paard over wilde zetten op (paarden)kuil was dat ik ging verhuizen naar een andere stal,waar ik nu sinds een dag sta...Haha!

heb zn vorrige eigenaresse nog gebeld en de zei dat hij dat toen ook kreeg dus dat scheelt al..zal allen nog wel ff een gevogel worden met zn voer omdat hij dan wel minder moet worden...
Vooral nu hij een blessure heeft.

wat zouden jullie doen?? hij krijgt nu ong een halve kilo voer(verveeld westernmix en vijf granen) zouden jullie dat nog meer gaan verminderen,zo laten,of helemaal niet meer geven??
hij staat wel binnen en ik loop 3 keer per dag met hem.