Hooibalen, kun je die uitleggen op de vloer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurel

Hooibalen, kun je die uitleggen op de vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:17

Ja, beetje een rare titel misschien, maar ik denk erover om ronde hooibalen te kopen. Nu heb ik hier niet zoveel paardenspul rondlopen en dan komt het hooi me om vrees ik. Nu dacht ik er aan om zo'n baal dan uit elkaar te halen en wat te laten drogen op de vloer van een lege paardebox.
Is dit een goed idee en zo ja, moet ik ook eerst iets over de -betonnen- vloer leggen?

Groet van Barbara

mehlika

Re: Hooibalen, kun je die uitleggen op de vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:25

ik zou het op pallets leggen,niet direct op de vloer, dan broeit ht alsnog.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:28

Ik zou het sowieso op een houten raster (pallet o.i.d.) leggen. Maar je hoeft het nu niet meer uit elkaar te halen, de temperatuur is nu laag genoeg. Ik neem aan het droog spul is, dat schimmelt sowieso nagenoeg niet. Een ander verhaal wordt het wanneer je het nattere spul hebt, daar loop je nog steeds het risico mee dat het gaat schimmelen.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:42

Alleen wat bedoel je met hooibalen? Droog gras dat in een baal zit, maar niet gewikkeld? Dus echt hooi, dat is droog en kan lang staan. Daar krijg je geen broei meer in, als het het echt hooi is (het zelfde dus als gewone kleine baaltjes hooi.

Ronde balen die gewikkeld zijn, daar zit meestal een meer 'kuil'achtige soort van gras in. Wanneer deze baal tijdens het voeren langer moet staan, heb je kans op schimmels door broei.

Je kunt de ronde balen trouwens meestal wel over de grond uit rollen.

Hoeveel paarden wil je er van voeren?

edit: ik zie dat je 1 paard en 1 pony hebt, dan is een grote ronde baal kuil wel erg veel ... Lastig...

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:01

Ja, ik heb niet veel paardjes lopen, dat klopt.
Ik zag op Marktplaats wat ronde balen, wel gewikkeld.
Heb net gebeld, het is echt hooi.
Hebben jullie wel eens zo'n baal doormidden gezaagd?
Beetje vreemd misschien, maar we hebben geen mega-deuropeningen in de stal en ik wil de balen liefst wel binnen hebben staan...Of is dit echt een raar idee?
Of inderdaad uitrollen misschien? Weet niet half of dat kan, maar dat gaan jullie me ongetwijfeld vertellen. Bloos

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:05

ik wil niet vervelend zijn maar de hoeveelheid werk die je je op de hals haalt op de manier die je omschrijft ben je dan niet makkelijker en goedkoper uit met gewone hooibaaltjes?

trouwens: de gewikkelde balen zijn er ook in 2 verschillende afmetingen, zelf heb ik hier de gewone grote en een stuk of 40 kleintjes van ong 100-150kg, deze zijn wel weer makkelijk in het gebruik bij weinig paarden en die kun je in je uppie verplaatsen (rollen), maar verhoudingsgewijs wel wat duurder

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:08

@laurel: Als je de beschikking hebt over een maissnijder kun je ze misschien doormidden zagen. En anders een hele brede boomzaag Haha!
Maar of dat prettig zaagt...??

Ik heb wel een mijn auto vol met voordroog geladen en binnen opgeslagen. Als je het binnen 4 dagen op voert is het te doen, maar anders ga je toch warmte ontwikkeling krijgen. Door het gewicht van het hooi kun je het nooit zo goed uitleggen dat er voldoende lucht bij komt.
Als het echt goed koud is (< 5 graden) dan blijft zo'n baal wel een tijd goed (2 a 3 weken). Maar als het warmer is dan gaat ier idd broeien.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:28

Ik kan momenteel geen goed, normaal geprijsd hooi van dit jaar vinden, tenminste niet binnen een normale afstand.
Vandaar dat ik aan zo'n rol dacht...en dan kan ik ook even vooruit. Het is overigens wel gewoon hooi, zo is mij verteld,gaat het dan toch broeien?
Nee dat zagen zal wel niks worden...pff, keuzes, keuzes.
Ik word er soms moe van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:31

Men heeft mij ook wel eens wat verzekerd wat anders uitpakte.
Ik zou het alleen maar geloven als de verkoper een baal heeft openstaan en daar eens in wroeten hoe droog het aanvoelt, of nog beter probeer aan een vochtigheidsmeter te komen en prik die in het hooi en kijk wat de meter aangeeft.
Volgens mij is gewoon droog hooi rond de 95% en geplastificeerd hooi haast nooit boven de 75/80.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:34

Als ik jou was zou ik een paar pallets in die lege stal gooien, de baal buiten gewoon openwikkelen en met de kruiwagen alles je stal in rijden. Ben je wel even mee bezig, maar het is voor je goede doel!!! Zo deed ik het ook voordat ik zelf ging maaien.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:09

femke27 schreef:
Als ik jou was zou ik een paar pallets in die lege stal gooien, de baal buiten gewoon openwikkelen en met de kruiwagen alles je stal in rijden. Ben je wel even mee bezig, maar het is voor je goede doel!!! Zo deed ik het ook voordat ik zelf ging maaien.

Ik denk dat ik het zo maar ga doen! Je moet er inderdaad wat voor over hebben, en zo kan het mooi binnen liggen, mooi losjes op pallets.
Ik ga het proberen en dan zal de ervaring me wel leren of het voor herhaling vatbaar is.
Bedankt meiden, waar zou ik toch zijn zonder jullie Bokkers. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:09

Wij hebben een omwikkelde baal hooi in de trailer liggen, het grootste deel van de plastic rond 1 oktober eraf gehaald, en elke dag plukken we dan flink wat hooi eraf. De baal is inmiddels bijna op, maar het hooi is nog steeds prima in orde, ruikt lekker fris, geen schimmel ofzo tegengekomen. En nu hebben wij ook nog andere baaltjes bijgevoerd, maar normaal eet die van mij zo'n baal in ongeveer een maand op Lachen
Je moet alleen opletten dat de baal niet in het water ligt, en er geen water of vocht aan komt. Maar als je hem droog op een pallet legt dan blijft ie zeker 2 maanden goed zonder dat je em af hoeft te rollen Lachen

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:51

Dat ligt heel erg aan je baal hoor. Met de tempereaturen van de afgelopen tijd mag je met de meeste balen blij zijn als ie 2 weken goed blijft...Ik heb dus al 2 balen voor de helft weg kunnen gooien.

laurel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:17

mehlika schreef:
Dat ligt heel erg aan je baal hoor. Met de tempereaturen van de afgelopen tijd mag je met de meeste balen blij zijn als ie 2 weken goed blijft...Ik heb dus al 2 balen voor de helft weg kunnen gooien.

Dat heb ik dus ook gehad, daarom wil ik liever ook geen grote balen meer, heb nu kleinere pakken gevonden van 40/50 kilo, 'k ga morgen keuren.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:21

wij hebben nu een grote ronde voor 2 paarden/2 pony's, het pak staat nu 2 weken, denk dat we er nog een weekje mee kunnen doen en dan is hij op.

In zomer kunnen wij zo'n groot niet lang goed houden, daarvoor hebben we kleine pakjes voordroog (30kg) en gewoon hooi.

Ik zou (persoonlijk) gaan voor het wat duurdere hooi. Zo'n pak uitrollen is geen pretje, je hebt echt een groot oppervlak nodig. Wij hadden een half pak wat warm begon te worden, dus alles moeten uitrollen we hadden de halve schuur onder het hooi liggen Nagelbijten / Gniffelen. Als je de helft moet weg gooien is het ook zonde van je geld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:15

denk inderdaad dat je stal niet groot genoeg is. Wij rolde het ook allemaal uit, maar hadden de schuur zo'n beetje vol liggen, met een looppaadje om er langs te kunnen. Dit waren van die grote vierkante pakken hooi (denk ongeveer een meter bij een meter, misschien iets meer..)