Ik had even een vraagje Vanmorgen sprak ik een kennis die zei dat als je je paard een bak haver geeft hij.zij geen water mag hebben omdat het haver dan ongelovelijk gaat uitzetten in de buik, klopt dit?
nu voer ik mijn pony geen haver maar vroeg het me toch af of dit klopt
griziyr
Geplaatst: 20-11-08 12:47
.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt
oke, ik weet het niet vroeg het me dus zo af of het klopt Hij had een verhaal van een geit die ontsnapt was en bij de zak haver was gaan eten, en daarna was gaan drinken en binnen een paar uur dood lag, volgens de dierenarts kwam het omdat het haver gigantisch was gaan uitzetten bij de geit zn maag
Er is wel iets wat uitzet als je water erbij doet.... Weet uit mijn hoofd niet wat het is Maar daar moet je altijd van tevoren water bijdoen, laten wellen voordat je het aan je paard/dier geeft. Maar een geit dat onwijs veel haver eet... Kan die zich niet gewoon hebben dood gegeten?
Dat is bietenpulp. Ik heb dat vorig jaar aan mijn pony gegeven toen ze dikker moest worden. Ik maakte dat altijd de avond ervoor en de volgende ochtend werd het gegeven door de stalhouder. 1 voerschep pulp is uitgezet bijna een emmer vol voer.
Wow! Oke! Omdat ik niet meer weet wat er nou wel of niet uitzet doe ik er eigenlijk altijd lauw water bij haar voer Zo weet ik zeker dat zij veilig kan eten en daarnaast eten de vogeltjes op die manier niet haar voerbak leeg
lijkt me nogal stug, die van mij heeft heel z'n leven alleen op haver gestaan (is in spanje normaal) en als hij wou drinken dan dronk hij en er was nooit wat mis erdoor....
Zat vanavond naar "Little house on the Prairie" te kijken. Het ging over Fred de Bok Deze geit had een halve zak met haver op en liep nog gewoon te donderjagen. Lachen om te zien. Mijn twee geiten weten ook precies waar de voerzakken liggen. Een geit heeft een pens en zal dus niet gauw ziek worden van te veel voer.