Hoeveel moet je voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoeveel moet je voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:36

Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik maar geen antwoord op krijg/kan vinden.
Mijn paarden krijgen dagelijks een flinke pluk kuil en onbeperkt hooi. Daar naast staan ze op kale weide. Ze hebben allebei een liksteen in hun stal die ze nauwelijks gebruiken.
Nou voer ik ze bij met meusli maar hoeveel meusli hebben ze nodig om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen? Ik heb het dus niet over energie maar puur over de bouwstoffen die het lichaam nodigt heeft om het op gang te houden.
Of is dat paard verschillend, merk verschillen. Kun je het uitreken? Hoeveel je paard nodig heeft?

madamX

Re: Hoeveel moet je voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:54

Ja dat kan je uitrekenen. Als je de waarden weet van het gras en van het ruwvoer is de berekening completer. Al deze gegevens kan je mailen naar dierenhealthplan.nl, die geven gratis onafhankelijk advies. Hou er wel rekening mee dat zij een compleet plaatje willen zien omdat bij voeding alles een rol speelt (dus ook huisvesting, training, etc. etc. )

felicity

Re: Hoeveel moet je voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:02

En als ik nu niet weet wat de waarde is van het ruwvoer. We hebben lang en grof hooi. Het lijkt op oud hooi.
En gras krijgen ze nu nauwelijks binnen. De wei is echt kaal.

Ik weet dat een halve pavo koek genoeg vitanmines voor een pony bevat en een hele voor een paard. Is er ook zoiets met brok of meusli? Dat een pony bijv een halve schep meusli nodig heeft om aan zijn vitamines en mineralen te komen?