Aanpassingen in de voeding nodig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Aanpassingen in de voeding nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:35

Ik verzorg 7 ontzettend leuke KWPNners. Ik rijd er 3 ongeveer 2 á 3 keer in de week.
Voor de rest staan ze 24/7 in de wei met z'n allen. Ze krijgen een grote baal kuil 1 in
de week en 2x per dag een grote bak vol met mais. (nu de wintermaanden beginnen)
In de zomer hebben ze alleen het gras.

Nu is dus het probleem dat ze in de zomer te dik worden en in de winter véél en véél te
dun. Zou ik iets aan moeten passen en wát zou ik aan moeten passen?

Wie kan mij helpen?

YildizArabs

Re: Aanpassingen in de voeding nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:42

Volgens mijn DA moet een paard (maatje KWPN) 6 kg ruwvoer van goede kwaliteit per dag binnen krijgen. Afhankelijk van de arbeid kun je dit nog aanvullen met krachtvoer (max. 2 kg per keer). Bij voorkeur de voedingen 3 a 4 maal per dag geven (of vaker indien mogelijk). Het dikke is trouwens gewoon een grasbuik, dat zegt alleen dat een paard veel ruwvoer heeft binnengekregen niet of hij dik of dun is (het ziet er natuurlijk wel heel dik uit!). Ik voel altijd bij de ribben of mn paard niet te dik of te dun is (je moet ze kunnen voelen maar niet zien).

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:56

Op zich is dit wel natuurlijk voor een paard. In de goede maanden krijgen ze een grasbuik en in de winter vallen ze terug. Als ze verder gezond zijn, hoef je je hier niet zo druk om te maken. Ruwvoer gift kun je altijd ophogen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:04

1 x in de week een grote baal kuilvoer is te weinig, kuil/voordroog gaat schimmelen na een dag of 5. De laatste 2 dagen is het niet meer gezond voor de paarden. Ik zou ze in de winter iedere dag minstens 3 balen hooi geven, de mais en ieder paard afzonderlijk 1 of 2 kilo biks. Maar waarschijnlijk zal de eigenaar niet van zijn kuilvoer af willen stappen dus zullen ze het met het kuilvoer moeten doen. Toch zou ik ze wel biks erbij gaan geven. Succes!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:11

Ze krijgen geen kleine balen hoor Knipoog Maar die grote balen verpakt in dat folie Tong uitsteken die onmogelijk te tillen zijn Tong uitsteken
Maar misschien kan ik er over halen om 2 pakken in de wei te zetten. Ieder paard apart voer geven valt gewoon niet te doen in de wei, jammer genoeg. En wat voor biks zou ik er dan bij kunnen geven?

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:29

Ik bedoelde niet dat het te weinig is maar dat het na 5 dagen gaat schimmelen. Het staat er inderdaad een beetje vreemd geformuleerd maar het gaat mij er vooral om dat het de laatste 2 dagen dat het er ligt niet gezond meer is. Kan je de biks niet apart aan de paarden geven? Ik denk dat ze het op bijvoorbeeld Pavo condition extra heel goed zullen doen. Hooi en mais zou ik ook gewoon op de voerplaats leggen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:46

Even nuanceren: hoe snel voordroog gaat schimmelen of broeien hangt af van het type voordroog (natte of droge), de weersomstandigheden (bij vrieskou blijft het langer goed) en de manier van voeren (in folie wordt het warm, helemaal opengesneden / open gelegd blijft het langer bruikbaar). Putje winter heb ik wel eens veertien dagen met een baal kunnen doen, tegen de lente aan is vijf dagen soms al niet meer mogelijk. Feit blijft dat vanaf dat het broeit of schimmelt, je het best weghaalt, uiteraard...