Extra vitamine

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lay

Extra vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:34

Haai haai,

Ik wou mijn paardje wat extra vitamine geaan geven, aangezien ze onder de aanbevolen hoeveelheid voeding zit..
- Wat gebruiken jullie?
- Waarom gebruik je dat?
- Wat kost het?
- Waar kan ik het kopen/bestellen.

Lachen

BlueStar

Re: Extra vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:57

39 ct per 10 plakjes lol
Koop roggebrood zit alle vitamine en mineralen in die een paard nodig hebben.
Begin even een paar dagen met 1 plakje aangezien er ook lijnzaad inzit en sommige paarden daar diaree van kunnen krijgen. Daarna over naar 2 en wanneer nodig 3 plakjes per dag. Helemaal super is als het als het verdeelt wordt over de dag. Anders max 2 plakjes in 1 x geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:19

Verplaatst: VSW --> VS

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:39

BlueStar schreef:
39 ct per 10 plakjes lol
Begin even een paar dagen met 1 plakje aangezien er ook lijnzaad inzit en sommige paarden daar diaree van kunnen krijgen. Daarna over naar 2 en wanneer nodig 3 plakjes per dag. Helemaal super is als het als het verdeelt wordt over de dag. Anders max 2 plakjes in 1 x geven.

Zitten daar echt alle vitamine en mineralen in wat ze nodig hebben?
En suikers?
Mijn paardje krijg dus alleen hooi, voorlopig mag ik niets bijvoeren omdat hij moet afvallen.
Later zou misschien een vitamine nodig zijn maar volgens de dierenarts nu nog niet.
Dan zou roggebrood geweldig zijn omdat ik poeders(vitamine uit een pot) niet met het hooi kan mengen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:10

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:52

BlueStar schreef:
39 ct per 10 plakjes lol

Is niets mis mee met dit advies, ook niet qua hoeveelheden. Alleen wil ik nog aanmerken dat sommige paarden die inderdaad diarree en/of huiduitslag krijgen van roggebrood, niet 'het slachtoffer' worden van de lijnzaad die er in enkele soorten zit, maar van de methylsoorten (vanuit de gluten), die zorgen voor een extra aanmaak van dopamine, norepinefrine en serotonine, welke dus voor een allergische reactie zorgen. Deze paarden (zijn er niet zo veel) liever geen roggebrood geven.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:25

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:28

mijne mag ook geen krachtvoer,maar moet wel extra supplementen,(krijgt trouwens ook die van de afbeelding van pavo) en die doe ik gewoon door een schepje zemelen heen,dat vind ze geweldig.je ziet toch wel dat ze ermee vooruit gaat,en ze glanst mooi!

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:56

Jaa ze staat op een halve schep muesli en een kwart brok per dag.. Maar ze is nu 4,5 en nog aan het groeien..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:27

Ik geef Pavo Vital. Dat zijn gewoon brokjes die je zo kan geven. Meerdere paarden bij ons krijgen het en ze doen het er allemaal prima op. Het is €21 voor een emmer van 10kg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:53

Petra: mij lijken die brokjes ook wel aardig, er is echter een maar: de caluim-fosfor verhouding is in deze brokjes superscheef. Een scheve calcuim-fosforverhouding zorgt er onder andere voor dat botten minder goed kunnen herstellen/ brozer worden. De juiste calcium-fosfor verhouding ligt tussen de 1.1 en 2.1, bij deze brokjes ligt dat op 20!!

Het fosfor gehalte is hier dus veel te laag. Omdat dit zo'n scheve calciumfosfor verhouding is, is dit moeilijk te compenseren. Wat wel een wel een laag kalkgehalte heeft (1,5) en een hoog fosfor gehalte (12,1) bevat, zijn zemelen. Die zou je kunnen gaan bijvoeren. Maar niet teveel want zemelen werken laxerend.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:51

Die voer ik al bij, maar bedankt voor de waarschuwing! Wat raar dat die verhouding zo scheef is zeg... Ik had laatst een emmer marstal force ipv deze. Even kijken hoe de verhouding daar is. Die is iets goedkoper en je doet er langer mee, maar mijn voerhandel heeft het niet meer.

edit: die is al een heel stuk beter. Toch maar even vragen of mijn stahouder die mee kan bestellen met de biks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:36

Lay schreef:
Haai haai,

Ik wou mijn paardje wat extra vitamine geaan geven, aangezien ze onder de aanbevolen hoeveelheid voeding zit..
- Wat gebruiken jullie? krauter und gemuse mineralien van st hippolyt , 75 tot 100 gram per dag
- Waarom gebruik je dat? paard staat verder op ruwvoer en een handje brok per dag en is drachtig , dus p[uur voor de vit/min die ze nodig heeft en nergens uit k\n halen
- Wat kost het? geen idee...
- Waar kan ik het kopen/bestellen.ik haal het bij Mppaardenvoeders.nl

Lachen

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:30

Ik geef het gehele jaar door dagelijks 1 maatschepje Multivitamine en mineralen van Primeval.
Kost iets van 95 euro, voor zo'n potje die ik heb bij de Paardendrogist.nl

Waarom ik het voer? Ben altijd bang dat ze iets te kort komt.
Heb een Haf en kan me dan niet aan het aanbevolen voerschema houden die op de voerzakken staan aangegeven want dan ploft ze uiteen Knipoog

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:14

Thansk allemaal voor de reactie... Aangezien ze een tijdje geleden wat suffer was dan normaal en niet zo fit, heb ik voor de zekerheid bloed laten afnemen. De dierenats zegt dat haar waarde goed zijn en dat ik der niet bij hoef te voeren.. Ze heeft namelijk een wat te hoog calcium gehalte en in voedingsupplementen zit dit ook.. Het is nu accpetabel, maar anders wordt het te hoog.. Lachen

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:19

Ik voer magnesium, omdat noa vaak licht spierbevangen was en ze krijgen 3 keer in de week omega olie van de paarden drogist. In de zomer krijgen ze zeewier en knoflook, om de vliegen weg te houden en zeewier omdat ze meer zweten.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:09

ik geef geen losse vitaminesupplementen, maar gewoon voer waar alles extra inzit, namelijk va marstall. mn paard was ook futloos maar werd wel steeds vetter van alle brok. nu voer ik marstall en ze is en afgevallen en topfit. daarnaast voer ik nog zeewier en rozenbottel en foenegriek erbij

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:03

Je kunt ook elke dag een Pavo Summerfit Koek geven.
Vinden ze heerlijk en daar zit ook alles in.
Een doos is ongeveer 10 euro en je doet er een maand mee.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:36

en in summerfit zit ontzettend veel suiker, niet zo'n heel geweldig plan dus, als je paard oko al gewoon krachtvoer krijgt

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:33

- Wat gebruiken jullie?
Pavo Total Supply met daarover lijnzaadolie (anders wil hij het niet eten)
- Waarom gebruik je dat?
In eerste instantie kreeg hij 1kilo meer brok per dag, en daarbij ook nog eens muesli. Nu krijgt hij minder voer en om die overstap te begeleiden zonder schade aan zijn gezondheid over te houden krijgt hij dit suplement tijdelijk.
- Wat kost het?
Uhm.. dat weet ik niet meer
- Waar kan ik het kopen/bestellen.
Ik heb het besteld bij de paardendrogist

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:43

Hoi,

Wij voeren ook Marstall,ben er ontzettend tevreden over,2 x per week krijgen ze de slobber van Marstall(mash) deze vervangt dan de muesli voerbeurt.
De slobber zorgt voor een optimale darmflora,en icm de muesli komen ze echt niets tekort.
Je kunt via de site van Marstall en voedingsadvies krijgen.
Groetjes Claud

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:23

Ik geef mijn paard in de wintermaanden elke maand een Equivital Pasta, dat is een vitaminestoot in pastavorm. Daarnaast voer ik hem elke dag een schepje mix van foenegriek/knoflook & Rozebottel. Zijn beide ook te bestellen bij de paardendrogist geloof ik. Dit helpt echt met het verhogen van de weerstand en de luchtwegen, hij kucht niet meer en ook geen snotneuzen meer. Ik doe dit ook omdat mijn paard nogal moet wennen aan het weer hier in Nederland(hij komt uit Portugal). Maar ben er erg tevreden over! Lachen