Gas koliek door kuil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Gas koliek door kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 15:43

Mijn paard had al een paar dagen een gevoelige buik, volgens de assistente van de VA een onsteking in de koker. Ik wist zeker dat dat het niet was aangezien ik daar gewoon aan mag zitten. De VA is toch gekomen heeft zijn koker helemaal schoon gemaakt (na hem gesedeerd te hebben)en kon geen onsteking vinden. Hij ging verder onderzoeken en hoorde enorme lucht balonnen in zijn darmen vandaar dus de gevoelige buik. De VA vertelde dat het kwam door het kuil voer wat hij krijgt, hij adviseerde hooi te gaan voeren en dat ga ik natuurlijk ook meteen doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

mieske

Re: Gas koliek door kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:45

Mijn haf heeft ook 2 keer gaskoliek gehad in 2 weken tijd.. Nu krijgt hij een week of 2 hooi en tot nu toe gaat het beter Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:01

Als je paard koliekgevoelig is, kan het inderdaad helpen gewoon hooi voeren in plaats kuil. Vraag is wel wat de kip is en wat het ei. Zat er schimmel in de kuil (soms onzichtbaar), waardoor hij koliekig is geworden, ben je ineens overgestapt op kuil terwijl hij het voordien nooit kreeg, heeft hij te veel in één keer gegeten, of heeft hij van zichzelf een gevoelig maag-darmkanaal, waardoor de kuil minder gemakkelijk wordt verteerd?
In elk geval goed plan om op hooi over te stappen, ik hoop voor je dat de klachten verdwijnen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:29

Nou en dat is het hem dus, hij is niet gevoelig heeft nog nooit zoiets gehad. De laatste tijd wisselt de kwalieteit van het kuil heel erg dan weer droog dan weer wat natter. Volgens de VA zal het overstappen op goed hooi het liefst onbeperkt de oplossing zijn. Is hij na een kleine week nog zo gevoelig dan moet hij in de kliniek onderzocht worden, omdat hij vandaag helemaal onderzocht is ook rectaal , kan de VA niet veel meer onderzoeken aan de buiten kant.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:45

Ook mijn paard kan absoluut geen kuil/voordroog verdragen. Dan heeft hij gelijk koliekverschijnselen. en ik mag zijn buik eigenlijk niet aanraken dan.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:08

Als je goed voordroog kuil voert, kan een paard hier niet ziek van worden. Voordroog is bijna hooi, alleen zonder stof dan. Nat kuil is wel slecht voor paarden.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:09

Ochhhhhhh arme Ac,zal duimen dat ie zich snel beter gaat voelen zodra hij op onbeperkt hooi staat!
Geef hem maar een dikke knuffel van ons !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:28

Kitty1 schreef:
Als je goed voordroog kuil voert, kan een paard hier niet ziek van worden. Voordroog is bijna hooi, alleen zonder stof dan. Nat kuil is wel slecht voor paarden.

Is niet waar. Het beste voordroog kan mijn paard echt niet verdragen. Hoe droog en grof van structuur het ook is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:46

Kitty1 schreef:

Dat nat kuil, oftewel koeienkuil, slecht is voor paarden ben ik met je eens. Overigens vooral vanwege het moment van maaien, koeienkuil wordt over het algemeen 'vroeg' gemaaid, waardoor het nogal voedingsrijke stengels zijn. Maar op het gebied van het verschil tussen hooi en kuil moet je je misschien nog wat laten voorlichten. Hooi is gedroogd gras, gebundeld met een touwtje er omheen. Om kuil gaat plastic, hierdoor ontstaat er in de baal een chemisch proces, en komen melkzuren vrij, dat is toch echt niet hetzelfde als hooi zonder stof. Weliswaar is bij 'paardenkuil' de zuurgraad lager, maar het blijft toch iets anders dan hooi.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:46

Ben het eens met Sienje.

Er zijn trouwens veel paarden die hier gevoelig voor zijn. Daar blijkt maar weer dat normaal hooi toch het beste is. Hier komt er geen kuil. Kans op schimmels (die je niet altijd ziet) koliek, hoefbevangenheid is me veels te groot.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:56

Ik heb heel mooi hooi gekocht, hij krijgt ook nooit geen kuil meer. Maar het is toch raar dat de andere paarden op stal er geen last van hebben, hij is de enigste van de 30 paarden tenminste tot nu toe.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:40

Als hij de enige is die er last van heeft, zou je haast gaan denken dat hij er inderdaad gevoelig voor is. Hoewel het aan de andere kant ook zo kan zijn dat hij nét dat ene plukkie slechte kuil (bijvoorbeeld waar het plastic stuk was) heeft gekregen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:32

ja komt bekend voor, wat ook helpt is 1 schep luzerne gaan voeren per dag, dat id heel goe dvoor de darmen.
Dat het mijn da aangeraden, als de klachten bleven dan op hooi over gaan, klachten gingen overigens niet over, maar werden wel minder, nu staat hij op hooi, hij is te gevoelig voor kuil (steeds aan de diaree)