Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ellepel schreef:je hoeft niet aan te passen,maar het zou misschien wel een idee zijn om wat van zijn oude voeding te mengen met jouw voeding zodat hij kan wennen aan de smaak?
dat gapen in zo'n situatie noem je overspronggedrag...
dat is gedrag wat dan niet past bij die situatie,het paard gaat dan gapen omdat het niet goed weet wat het er mee aan moet...
ik weet niet hoe jouw grasland is,maar rond deze tijd van het jaar verliest het wel flink van de voedingswaarde
en als je ze op stal apart hebt staan is wat extra hooi wel aan te bevelen denk ik..
zeker omdat hij een flink stuk groter is dan je haflinger en ook wel wat meer nodig heeft?
Wanja schreef:Ik zou toch maar eens kijken naar wat je voert, want menig paard lust geen bietenpulp. Daarnaast vraag ik me af waarom je standaard zonnebloemolie over het voer geeft, veel paarden vinden dat ook niet lekker. Begin eerst eens gewoon met basisbrok of musli en laat al het andere eens weg. In een goede basisbrok of musli zit alles wat je paard nodig heeft. Je moet niet stug vasthouden aan een bepaald voerrantsoen, ieder paard is anders en heeft zijn eigen voedingsbehoefte. Je kunt een paard niet dwingen om iets te eten en al helemaal niet door het steeds hetzelfde voor te zetten.
Vreemde omgeving zal zeker meespelen, maar is denk ik niet het voornaamste probleem.
Jeanine84 schreef:Waarom voer je niet gewoon brok? Ik heb nog nooit gehoord dat een paard standaard bietenpulp krijgt als voer..
Celia schreef:[
Ik voer gewoon wat hij bij de vorige eigenaar kreeg. Daarom die bietenpulp. Maar ook mijn merrie kreeg het, maar als hij het niet wil, mij goed. Maar zonder liet hij het ook staan.
ellepel schreef:Celia schreef:[
Ik voer gewoon wat hij bij de vorige eigenaar kreeg. Daarom die bietenpulp. Maar ook mijn merrie kreeg het, maar als hij het niet wil, mij goed. Maar zonder liet hij het ook staan.
krijgt hij nou wel of niet hetzelfde als bij de vorige eigenaar?
vind het nu niet duidelijk meer..
nou ja maakt ook niet uit,hopelijk gaat hij wel snel eten
twinducklin schreef:Bietenpulp vinden inderdaad veel paarden niet lekker en zonnenbloem olie ook niet. Bietenpulp is een dikmaker, vind het vreemd dat je dat aan je haflinger geeft die al aan de dikke kant is?
Hoe at hij bij de vorige eigenaar? Wanneer is het gebit voor het laatst nagekeken? Anders zou ik eens even een tandarts laten komen.
Stond hij bij de vorige eigenaar ook maar met 1 paard? Mijn merrie vind namelijk hoe groter de groep hoe meer ze zich op haar gemak voelt.
Verder zou ik hem ook wat meer tijd geven om te wennen, ik zelf denk dat de gewoonte vaak meer onrust geeft wanneer deze verandert als werkelijk de omgeving, hoewel dat ook weer niet bij elk paard is.. Misschien kon hij met zijn halfbroer spelen en vind je merrie dat minder leuk, geef ze de tijd om elkaar te leren kennen.
. Ze kreeg die omdat ze weinig gras had, en ook snel koliekerig is, daarom zoveel mogelijk dingen die zorgen dat de boel schuift...
. Ze zitten mooi samen op de wei en krijgen tijd om aan elkaar te wennen.Celia schreef:Ok ff duidelijk maken. Hij krijgt niet hetzelfde voer, hij kreeg daar 295 van bij aveve, met nog gerstvlokken, en samen met bietenpulp. Hier krijgt hij cavalor pianissimo en pavo nature's best met bietenpulp. Tis niet dat hij niet eet, maar hij begint er gewoon niet direct aan en laat het gewoon voor wat het is. Maar bij vorige eigenaar liep hij in de modder, niet meer in het gras, en hij stond bij een halfbroer al 2.5jaar, dus misschien wat getreur...
Celia schreef:Ik heb daarnet ook antibiotica in zijn mond moeten spuiten, waarna hij ook ff niet wist hoe te reageren... hij bleef wel rustig maar stond hele tijd te gapen (proberen weer boven te halen denk ik)..