Nieuw, "jong" paard eet weinig, beetje ongerust..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Nieuw, "jong" paard eet weinig, beetje ongerust..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:56

Ik zit met een "probleempje".
Ik heb een nieuwe ruin gekocht van 4.5jaar, 1.70m groot. Die is vrijdagavond naar hier gekomen, en is toen de hele dag op stal gebleven tot zaterdagmiddag. Waarna hij buiten ging samen met mijn merrie. Ze zijn ondertussen wel al maatjes (al durft zij wel nog eens knorren als hij aan haar komt). Ze zitten dus overdag buiten en 's nachts op stal.
Ik voer enkel 's avonds, mijn merrie hoeft niet veel voeding want die is al te dik (haflinger), en krijgt dus gewoon wat bietenpulp. Nu krijgt hij dus ook bietenpulp samen met voer en een geut zonnebloemolie (2 scheppen cavalor pianissimo en ongeveer 5 grote lepels bietenpulp), maar hij komt in stal kijkt, in zijn bak en eet er weinig tot niets van, hij begint gewoon wat stro te eten... Uiteindelijk is het meeste toch wel op tegen de ochtend, maar er blijven toch grote resten liggen en ik maak me dus wat zorgen. Hij moet namelijk ook poeder krijgen omdat hij wat verkouden is, maar als hij zijn gewoon voer al niet lust dan wil hij het helemaal niet met dat poeder. Zonder bietenpulp hoefde hij het ook niet.. Hij heeft wel veel gras op de weide en graast daar dus wel genoeg. Misschien treurt hij nog om zijn broer waar hij 2.5jaar bij gelopen heeft? Of om zijn oude baasje? Of hij wisselt tanden?
Iemand een oplossing?

Kitty1

Re: Nieuw, "jong" paard eet weinig, beetje ongerust..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:17

Een verhuizing betekent bijna altijd een trauma voor paarden. Verwen je paard maar lekker en geef hem de tijd om te wennen. Je zal zien dat het over een aantal weken goed gaat. En mss voelt hij zich ook niet helemaal fit door zijn verkoudheid. Ik zou wat extra vitamines gaan geven omdat de weerstand ook een klap krijgt door een verhuizing. Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:35

voer je hetzelfde als de vorige eigenaar?
neem daar es contact mee op,misschien heb je voer wat hij niet lekker vind?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:47

Nee ik voer niet hetzelfde, maar het zou sneu zijn als ik me persee moet aanpassen omdat hij ander voer gewoon is. 't Is heus niet anders, en ik veronderstel ook dat hij gewoon wat ondersteboven is. Ik heb daarnet ook antibiotica in zijn mond moeten spuiten, waarna hij ook ff niet wist hoe te reageren... hij bleef wel rustig maar stond hele tijd te gapen (proberen weer boven te halen denk ik).. Maar ahja, laat hem maar rustig zijn gang gaan, hij zal wel niet super afvallen aangezien hij toch wel goed graast op de weide. Hopelijk komt ie er snel bovenop, duurt dit lang of "vergeet" een paard snel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:56

je hoeft niet aan te passen,maar het zou misschien wel een idee zijn om wat van zijn oude voeding te mengen met jouw voeding zodat hij kan wennen aan de smaak?

dat gapen in zo'n situatie noem je overspronggedrag...
dat is gedrag wat dan niet past bij die situatie,het paard gaat dan gapen omdat het niet goed weet wat het er mee aan moet...

ik weet niet hoe jouw grasland is,maar rond deze tijd van het jaar verliest het wel flink van de voedingswaarde
en als je ze op stal apart hebt staan is wat extra hooi wel aan te bevelen denk ik..
zeker omdat hij een flink stuk groter is dan je haflinger en ook wel wat meer nodig heeft?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:08

Ik zou toch maar eens kijken naar wat je voert, want menig paard lust geen bietenpulp. Daarnaast vraag ik me af waarom je standaard zonnebloemolie over het voer geeft, veel paarden vinden dat ook niet lekker. Begin eerst eens gewoon met basisbrok of musli en laat al het andere eens weg. In een goede basisbrok of musli zit alles wat je paard nodig heeft. Je moet niet stug vasthouden aan een bepaald voerrantsoen, ieder paard is anders en heeft zijn eigen voedingsbehoefte. Je kunt een paard niet dwingen om iets te eten en al helemaal niet door het steeds hetzelfde voor te zetten.
Vreemde omgeving zal zeker meespelen, maar is denk ik niet het voornaamste probleem.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:25

ellepel schreef:
je hoeft niet aan te passen,maar het zou misschien wel een idee zijn om wat van zijn oude voeding te mengen met jouw voeding zodat hij kan wennen aan de smaak?

dat gapen in zo'n situatie noem je overspronggedrag...
dat is gedrag wat dan niet past bij die situatie,het paard gaat dan gapen omdat het niet goed weet wat het er mee aan moet...

ik weet niet hoe jouw grasland is,maar rond deze tijd van het jaar verliest het wel flink van de voedingswaarde
en als je ze op stal apart hebt staan is wat extra hooi wel aan te bevelen denk ik..
zeker omdat hij een flink stuk groter is dan je haflinger en ook wel wat meer nodig heeft?

Ja oei nog vergeten bijzeggen! Hij krijgt nog twee plakken hooi (nieuw hooi van deze zomer), en stro dat hij ook graag eet blijkbaar. En idd zit er niet veel meer in het gras, daarom ook zijn voer enzo, maarja, hij wil het niet, nu even kijken of het op is tegen de ochtend. Wat vorige keer wel zo was, hij had tegen de ochtend toch bijna alles opgegeten, we zullen zien morgen.

Edit : het hooit liet hij vandaag ook weer liggen, hij begint er altijd maar tegen de ochtend aan. Ik let erop of het tegen de ochtend op is, en post het morgen.
Laatst bijgewerkt door Elixir op 17-11-08 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:28

Wanja schreef:
Ik zou toch maar eens kijken naar wat je voert, want menig paard lust geen bietenpulp. Daarnaast vraag ik me af waarom je standaard zonnebloemolie over het voer geeft, veel paarden vinden dat ook niet lekker. Begin eerst eens gewoon met basisbrok of musli en laat al het andere eens weg. In een goede basisbrok of musli zit alles wat je paard nodig heeft. Je moet niet stug vasthouden aan een bepaald voerrantsoen, ieder paard is anders en heeft zijn eigen voedingsbehoefte. Je kunt een paard niet dwingen om iets te eten en al helemaal niet door het steeds hetzelfde voor te zetten.
Vreemde omgeving zal zeker meespelen, maar is denk ik niet het voornaamste probleem.

Hij is gewoon van bietenpulp te krijgen, en zonder zonnebloem olie lustte hij het ook niet. Ik ben zowat alles aan het proberen, er is vandaag bietenpulp en zonnebloemolie, nu kijken of hij het morgen op heeft. Zo niet dan doe ik morgen zonder zonnebloem, ik ben ook maar gewoon aan het kijken. Ik heb pavo nature's best en cavalor pianissimo, vandaag heeft hij enkel de cavalor, wil hij dit niet dan morgen enkel de pavo, dus ik probeer ook maar wat... En daarnet kreeg hij een wortel, en hij beet er eerst kleine stukken af, en als ik hem een groot stuk in zijn mond deed heeft hij zeker 5 minuten zitten zabberen voor hij er echt op beet, je ziet duidelijk dat hij wat moeite heeft met zijn tanden. (hij is aan het wisselen momenteel)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:29

Waarom voer je niet gewoon brok? Ik heb nog nooit gehoord dat een paard standaard bietenpulp krijgt als voer..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:34

Jeanine84 schreef:
Waarom voer je niet gewoon brok? Ik heb nog nooit gehoord dat een paard standaard bietenpulp krijgt als voer..

Ik voer gewoon wat hij bij de vorige eigenaar kreeg. Daarom die bietenpulp. Maar ook mijn merrie kreeg het, maar als hij het niet wil, mij goed. Maar zonder liet hij het ook staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:39

Celia schreef:
[
Ik voer gewoon wat hij bij de vorige eigenaar kreeg. Daarom die bietenpulp. Maar ook mijn merrie kreeg het, maar als hij het niet wil, mij goed. Maar zonder liet hij het ook staan.

krijgt hij nou wel of niet hetzelfde als bij de vorige eigenaar?
vind het nu niet duidelijk meer..
nou ja maakt ook niet uit,hopelijk gaat hij wel snel eten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:51

ellepel schreef:
Celia schreef:
[

krijgt hij nou wel of niet hetzelfde als bij de vorige eigenaar?
vind het nu niet duidelijk meer..
nou ja maakt ook niet uit,hopelijk gaat hij wel snel eten

Ok ff duidelijk maken. Hij krijgt niet hetzelfde voer, hij kreeg daar 295 van bij aveve, met nog gerstvlokken, en samen met bietenpulp. Hier krijgt hij cavalor pianissimo en pavo nature's best met bietenpulp. Tis niet dat hij niet eet, maar hij begint er gewoon niet direct aan en laat het gewoon voor wat het is. Maar bij vorige eigenaar liep hij in de modder, niet meer in het gras, en hij stond bij een halfbroer al 2.5jaar, dus misschien wat getreur...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:58

Bietenpulp vinden inderdaad veel paarden niet lekker en zonnenbloem olie ook niet. Bietenpulp is een dikmaker, vind het vreemd dat je dat aan je haflinger geeft die al aan de dikke kant is?

Hoe at hij bij de vorige eigenaar? Wanneer is het gebit voor het laatst nagekeken? Anders zou ik eens even een tandarts laten komen.

Stond hij bij de vorige eigenaar ook maar met 1 paard? Mijn merrie vind namelijk hoe groter de groep hoe meer ze zich op haar gemak voelt.
Verder zou ik hem ook wat meer tijd geven om te wennen, ik zelf denk dat de gewoonte vaak meer onrust geeft wanneer deze verandert als werkelijk de omgeving, hoewel dat ook weer niet bij elk paard is.. Misschien kon hij met zijn halfbroer spelen en vind je merrie dat minder leuk, geef ze de tijd om elkaar te leren kennen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:13

twinducklin schreef:
Bietenpulp vinden inderdaad veel paarden niet lekker en zonnenbloem olie ook niet. Bietenpulp is een dikmaker, vind het vreemd dat je dat aan je haflinger geeft die al aan de dikke kant is?

Hoe at hij bij de vorige eigenaar? Wanneer is het gebit voor het laatst nagekeken? Anders zou ik eens even een tandarts laten komen.

Stond hij bij de vorige eigenaar ook maar met 1 paard? Mijn merrie vind namelijk hoe groter de groep hoe meer ze zich op haar gemak voelt.
Verder zou ik hem ook wat meer tijd geven om te wennen, ik zelf denk dat de gewoonte vaak meer onrust geeft wanneer deze verandert als werkelijk de omgeving, hoewel dat ook weer niet bij elk paard is.. Misschien kon hij met zijn halfbroer spelen en vind je merrie dat minder leuk, geef ze de tijd om elkaar te leren kennen.

Bietenpulp blijkt een dikmaker te zijn, maar mijn pony krijgt enkel bietenpulp ipv van twee handjes voer, en vermagerde erop Lachen. Ze kreeg die omdat ze weinig gras had, en ook snel koliekerig is, daarom zoveel mogelijk dingen die zorgen dat de boel schuift...
Hij stond bij de vorige eigenaar idd enkel met zijn halfbroer, maar hij stond er al een tijdje van gesplitst (met draadje tussen), omdat het een hengst is die dan probeert te dekken en ja... En mijn merrie is idd niet zo happig op hem, ze laat hem doen enz, en kriebelt hem wel met haar neus, maar wanneer hij haar aanraakt maakt ze een gilletje Tong uitsteken. Ze zitten mooi samen op de wei en krijgen tijd om aan elkaar te wennen.

Edit : hij at bij de vorige eigenaar wel goed, en zijn tanden zijn denk ik een jaar geleden nagekeken, maar hij is 4.5jaar en is aan het wisselen zei mijn DA, dus veel kan een tandarts niet doen zei ze ook..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:19

en hooi? krijgen ze dat wel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:19

Celia schreef:
Ok ff duidelijk maken. Hij krijgt niet hetzelfde voer, hij kreeg daar 295 van bij aveve, met nog gerstvlokken, en samen met bietenpulp. Hier krijgt hij cavalor pianissimo en pavo nature's best met bietenpulp. Tis niet dat hij niet eet, maar hij begint er gewoon niet direct aan en laat het gewoon voor wat het is. Maar bij vorige eigenaar liep hij in de modder, niet meer in het gras, en hij stond bij een halfbroer al 2.5jaar, dus misschien wat getreur...

ja hehe, nou is het duidelijk!!! Haha!
ik zat er ook al aan te denken dat hij misschien wel gewoon vol zit van al jouw gras Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:25

Krijgt je haflinger ook bietenpulp, want het is een dik maker.Misschien moet je iets lekkers over het voer doen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:46

Celia schreef:
Ik heb daarnet ook antibiotica in zijn mond moeten spuiten, waarna hij ook ff niet wist hoe te reageren... hij bleef wel rustig maar stond hele tijd te gapen (proberen weer boven te halen denk ik)..

Waarom krijgt hij antibiotica? (of lees ik daar over heen)
Is hij ziek of heeft hij ergens last van?
Dat kan ook een reden zijn van het slechte eten.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:52

Toen ik mijn fjord kocht (3 jaar) wilde ze eerste paar dagen ook niet eten ik gaf mn vorige paarden altijd gewone biks met knoflook en kruiden etc. naja dat moest ze niet, dus ik vorige eigenaar gebeld gevraagd wta ze kreeg en daar kreeg ze muslie dus dat voor dr gekocht en ze begon gelijk te eten.
Zo een grote moeite is dat toch niet?
Als jij in ene uit je vertrouwde plek gerukt word bij je vriendjes vandaan ben je niet blij en als je ze je dan nog iets willen laten eten wat je niet kent of lekker vind word je helemaal niet vrolijk.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:21

Vraag gewoon aan de vorige eigenaar wat hij kreeg en hou dat voer een tijdje aan. Hij heeft het moeilijk met de verhuizing en dan ook nog niet helemaal fit én ook nog ander voer.......... Het is een hele omschakeling, maak het hem wat minder moeilijk door in ieder geval zijn 'oude' voer te geven.
Mijn paard is 2 x verhuisd en vond het ook niet makkelijk, de brok liet ze gewoon liggen maar at wel hooi.
Op mijn huidige stal voer ik de brok waar ze aan gewend was en heeft geen dag haar eten laten staan en ze voelde zich ook sneller op haar gemak.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:40

Hij eet hooi, maar begint eerst aan het stro. En het is gewoon zo dat het voer dat hij nu krijgt bijna niet verschil van dat andere voer, daarom dacht ik dat hij het wel zou wennen. Tegen de ochtend had hij zijn voer wel bijna allemaal op, er was nog een klein restje over. Daarnet deed ik hem dan op stal en begon hij gewoon stro te eten en liet zijn voer staan (kijkt zelf niet in zijn bak). Maar als hij dus idd zo blijft ga ik morgen anders achter zijn oude voer gaan. Tmaakt niet uit voor mij hoor, zijn oude voer is zelf goedkoper enz, maar ik dacht gewoon dat het wel geen kwaad kon en hij het wel zou wennen.
En ja hij krijgt hooi, twee goeie plakken. Maar hij is verkouden, en dat is dus een groot probleem, ik kan de antibiotica niet voeren. Want als ik die in de mond spuit dan ziet hij mij al aankomen en vertrouwt hij mij totaal niet (draait zich om) en ja, het is écht wel de bedoeling dat hij mij gaat vertrouwen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:38

die antibiotica moet je persé in de mond doen?

geef hem ervoor en daarna een spuit met wat appelmoes, veel paarden vinden dat erg lekker en dat maakt dan een hoop weer goed.
in het voer kun je het ook mengen met wat honing,erg gezond en dat haalt de smaak ook weer wat weg.

het meeste van zijn voer eet hij op en dat is wel het belangrijkste.
denk dat het met een tijdje wel beter gaat

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:15

Morgen ga ik nu zijn "oude voer" halen. Als hij dit direct eet dan ligt het toch wel aan het feit dat hij het nieuwe niet zo lekker vind... Maar hij is heel weinig dingen gewoon, zoals paardensnoepjes kent hij niet eens en durft hij niet van me aan te nemen. En ja de antibiotica moet in de mond aangezien hij het voer zo al niet wil, en met antibiotica hélemaal niet.
Ik heb hem nu na de spuit een appel gegeven, hij wou m eerst niet van mij, maar dan uiteindelijk toch wel, en liet hij zich weer aaien enz... Maar toch, het schendt toch wat zijn vertrouwen vrees ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:01

Ik zou toch nog eens naar de tanden laten kijken. Ook tijdens de wisselperiode kunnen tanden behandelt worden. Hier worden jonge paarden tussen de 2 en de 6 jaar zeker elk half jaar nagekeken en behandeld. Was nog geen één waar niks nodig was. Door het wisselen onstaan juist vaak haken en dergelijke.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:52

Geef het even de tijd. Toen Kaatje bij ons op stal kwam heeft ze een week lang bijna niks gegeten. Ze moest heel erg wennen.
Daarna ging ze opeens wel eten.