Paard drinkt geen water meer na slokdarmverstopping

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim_jessie

Paard drinkt geen water meer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:24

Hallo,

Eergisteren heeft mijn paard een ernstige slokdarmverstopping gehad. Gelukkig is na 1,5 uur met een slang door haar neus alles goegekomen. Toch moest ik vandaag naar de kliniek om met een camera alles van binnen te bekijken omdat ze niet meer drinkt! Ze zat al tegen uitdroging aan. Slobber van brokken en water wil ze niet, appelmoes ook niet en water dus ook niet. Ze wil alleen hooi en gras eten maar drinkt er dus niks bij. Vandaag heeft ze ook vocht toegedient gekregen. Heeft iemand ervaring hiermee en kan mij helpen zodat ze weer gaat drinken??

Ik weet echt niet meer wat ik kan doen...

groetjes kim

Silence

Re: Paard drinkt geen water meer na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:27

Heb je dierenarts hier al over gebeld?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:29

Waarschijnlijk wel als ze is gesondeerd om vocht toe te dienen vandaag.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:31

Het enige dat je kunt doen is afwachten (en goed controleren) , vrees ik. De slokdarm zal nogal pijnlijk zijn en alleen als die pijn een beetje afneemt zal ze weer gaan drinken e.d.
Gewoon nog even contact op nemen met de behandelend DA, die zal best wel een oplossing weten.
Sterkte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:33

probeer eens lauw water met appelsap....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:33

ik zou me ergens kunnen voorstellen dat koud water misschien pijn doet als de slokdarm geirriteerd is?
lauwwarm water wil dan misschien wel?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:35

als je daar al voor naar de kliniek bent geweest weten zij toch wel wat je moet doen? Wat zeiden zij ervan?
Verder denk ik ook aan lauwwarm water, evt met appelsap omdat het waarschijnlijk nog wat pijnlijk is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:36

Bij een geirriteerde slokdarm zou toch ook hooi pijn moeten doen, denk ik? Misschien wortels (zit voornamelijk vocht in)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:39

dat oudje waar ik op rij, heeft ook nog wel eens last van slokdarm verstopping...maar nog nooit gehad dat ie geen water daarna meer dronk....mmm..lust je paardje geen komkommers??...dat is echt 90% vocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:41

Je zou het hooi kunnen weken in water, Ik doe het in een ton rechtop zetten, spuit met de slang alles goed nat en na een half uur zet ik de ton op zijn kant om het overtollige water weg te laten lopen. Het hooi zuigt veel water op, zeker wel liters, zo krijgen ze al weer veel water binnen. Dat zou een begin kunnen zijn, dan kan je wat appels voeren en wortels, zit ook water in en wellicht gaat ze wel een beetje voorzichtig drinken, neem je een emmertje met een bodempje zodat ze heel voorzichtig moet drinken, dan durft ze misschien wel weer. Sterkte.

kim_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:42

Tot nu toe hebben we alles gedaan wat we konden (ook volgens de kliniek). De slokdarm was niet geirriteerd en de luchtpijp zag er ook redelijk uit. Juist omdat het zo'n alleseter is, is het erg vreemd. Ik denk dat ik nog een paar dagen afwacht en anders eens 1 van jullie opties probeer. Hoewel je zou verwachten dat appelmoes ook heerlijk is...
Bedankt voor juliie reacties! Erg fijn te weten dat mensen meedenken Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:44

ehm begrijp ik het nu goed dat je een paar dagen afwacht met een paard wat niet drinkt? Waarom probeer je niet een goede tip gelijk, zoals het natte hooi (top! die moet ik onthouden!)?

kim_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:52

Nee natuurlijk probeer ik alles, maar ik kan een paard die dit heeft gehad niet gelijk vanalles voeren...Ze mag een plukje hooi en een handje brokken. Voorlopig heeft ze genoeg vocht binnen gekregen zeiden ze bij de kliniek. Ik ben daar ook niet voor niks geweest...dus ik doe er alles aan...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:56

oh ok sorry, dan kwam het verkeerd op me over. Maar een paar dagen zou ik niet wachten hoor, voorlopig bedoelen ze meer mee dat het voor vandaag genoeg is. Je kan niet voor een aantal dagen vocht toedienen namelijk. Ik zou morgen iets gaan proberen als ze nog niet drinkt. Die pluk hooi die ze mag hebben kan je dan sowieso wel nat maken. Veel succes ermee, hopelijk knapt ze snel op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:01

Een paard wat het regelmatig heeft gehad, mag geen brokken meer. Zolang ze geen brok of slobber meer krijgt, gaat het goed. Misschien ook iets voor jouw paard?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:05

Kun je het handje hooi wat je geeft niet helemaal nat maken dan?

Mijn paard doet het helemaal zelf... hij heeft al wel 20 keer een slokdarmverstopping gehad, en sopt nu zelf zijn hooi. Zelfs als de waterbak "verder" weg staat loopt ie met hooi in zijn mond richting waterbak alvorens te gaan kauwen.
Blijkbaar is dat zijn manier om vocht binnen te krijgen tesamen met het lekkere hooi.

Inderdaad geen biks of zo voeren dat gaat heel snel fout.

kim_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:01

Ze drinkt weer! Dank je voor jullie berichtjes! Blijkbaar heb ik er goed aan gedaan om na de dierenarts toch naar de kliniek te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:57

Fijn! Hou haar in de gaten, ik weet dat als ze het eens gehad hebben ook weer een 2e keer kunnen krijgen.