Houd er bij Subli rekening mee dat je een vrij goed supplement (vit/min) bij moet voeren wil je aan de vitaminisering komen. Wij hebben onze ruinen een jaar lang op subli gehad doordat onze pensionstal dat voerde. Nu na anderhalf jaar krijgt de smid geen ijzers onder de hoeven door het brokkelen en hebben ze een verdikking bovenin de hoef zitten. Die ring is gekomen vanaf het moment dat we verhuisd zijn naar een stal waar ze havens kregen. Vanaf dat moment dus beter hoorn zegt de hoefsmid.
Let wel, wij voerden dus evengoed een super supplement bij (MAXH) en toch kregen ze niet genoeg binnen.
Als het je alleen om bijvoeding gaat voor de oudere merrie (niet als hoofdvoeding), dan kan je wel de seniores priores van Subli erbij pakken (samen met de energiekernmix het enigste product waar ik het mee eens ben bij Subli
). Dit is een mix van pulpbrok met zemelen en granen die al helemaal op elkaar is afgestemd. Moet wel minimaal 8 uur weken, maar ik maakte het altijd een dag van te voren klaar, dag erop voeren, meteen weer maken voor de volgende dag. Hier zitten vrij veel omsloten suikers in, die pas in de blinde darm open gaan en zo zorgen voor een betere darmflora. Hierdoor is het oudere paard beter in staat om het voer te verteren. Heeft bij mijn oudere ruin heel goed zijn werk gedaan. Hij was soms zelfs vrij dik. Nu op de havens heeft hij het echter niet meer nodig, dus voer ik het niet meer. Heb eventueel nog een zak voor je staan ook