Pavo Natures best enjoy. Volledige muesli?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Pavo Natures best enjoy. Volledige muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:51

Hallo,

Mijn pony gaat verhuizen naar een andere stal. Daar moet ik zelf voor krachtvoer zorgen. Ik heb het volgende bedacht en ik ben erg benieuwd hoe jullie erover denken. Ik heb goed de verpakking goed gelezen en daaruit de hoeveelheid opgemaakt.

Het gaat om een haflingerruin van 1.52M, 450 Kg, Staat elk dag buiten en verricht lichte arbeid.

Hij krijgt daar 2 keer per dag goed kuil en 2 keer per dag 1 schep Pavo Natures Best enjoy. 1 schep is volgens mij net geen Kg.
Verder krijgt hij nog winterwortels.

Nu staat hij op 1 schep van die muesli aangevuld met een halve kg Equiral sportbrok. Verder ook kuil.

Wat vinden jullie van de overgang? Of zouden jullie het anders aanpakken.

lin_

Re: Pavo Natures best enjoy. Volledige muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:05

Ik vraag me af of hij er genoeg uit kan halen.
Ik heb het idee dat er minder in musli zit dan in brok. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met hem doet.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:11

Ja kan prima. Mueslie kan je prima voeren! Maar let wel op, dat er in bix en mueslie héél veel suikers zitten!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:13

Ik voer ook alleen natures best op dit moment.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:16

Onze paarden krijgen ook alleen maar meusli en geen brok!
Ik geef ze reform kruiden meusli.
Gaat prima. Lachen
Volgens mij kan de overgang zoals jij zegt prima!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:04

MissDonna schreef:
Ja kan prima. Mueslie kan je prima voeren! Maar let wel op, dat er in bix en mueslie héél veel suikers zitten!

In Natures Best Muesli zitten juist zeer weinig suikers en heeft een laag eiwitgehalte.
Deze muesli kun je dus prima voeren.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:50

Dat zal best Ja Maar er zit veel troep door mueslie en bix geperst.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:58

MissDonna schreef:
Dat zal best Ja Maar er zit veel troep door mueslie en bix geperst.

Dat vraagt TS toch niet?
Ze wil graag een muesli voeren waar weinig suikers in zitten. Daar geef ik een antwoord op.
Jouw reactie voegt niet zoveel nuttigs toe. En een paar berichten hierboven zeg je dat ze prima muesli kan voeren en later roep je dat het er veel troep door heen zit? Beetje tegenstrijdig. Geef dan zelf wat voorbeelden van wat TS qua muesli oid kan voeren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:02

Ik voer ook alleen natures best. Mijn pony is 1.52 haflingerxgroninger en verricht ook lichte arbeid.
Gaat prima. Ik geef nog geen halve kilo per dag.

Ik heb meerdere muesli's uitgeprobeerd, maar mijn pony wordt erg hyper van de meeste. Van Natures best niet, dus er zal heus een verschil in zitten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:03

Volgens de verpakking is het suikergehalte heel laag. Ik neem aan dat het klopt. Lastig is dat er zo veel meningen zijn. Vandaar mijn topic.

@ Simmie
Ik denk dat Miss Donna bedoelde dat ik er niet teveel van moet voeren.

Al zit er volgens de verpakking geen 'troep' in. Klopt dat el, of is het aar schijn?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:17

Ligt er aan, wat versta je onder troep?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:31

Simmie schreef:
Ligt er aan, wat versta je onder troep?

Die is sterk Haha! Daar had ik niet over nagedacht.
Soms hoor je wel eens dat er in dierenvoer soort 'afval' zit. Dat vind ik troep. En ingrediënten die het lichaam slecht kan verwerken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:03

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 07:07

Ga ik doen!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:23

Simmie schreef:
In Natures Best Muesli zitten juist zeer weinig suikers en heeft een laag eiwitgehalte.

Dat claimen ze ja, maar als je de zak beter bekijkt zie je dat er (uit mn hoofd) bijna 36% suikers en zetmeel inzit. Met die waardes zijn ze zelfs aan de hoge kant!

Overigens is het "pure" suiker gehalte wel laag, 3% (wederom uit mn hoofd), maar daar gaat het niet alleen om. Het is de combi van suiker en zetmeel die het totale suikergehalte bepaalt van een voer.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:09

carina schreef:
Simmie schreef:

Dat claimen ze ja, maar als je de zak beter bekijkt zie je dat er (uit mn hoofd) bijna 36% suikers en zetmeel inzit. Met die waardes zijn ze zelfs aan de hoge kant!

Overigens is het "pure" suiker gehalte wel laag, 3% (wederom uit mn hoofd), maar daar gaat het niet alleen om. Het is de combi van suiker en zetmeel die het totale suikergehalte bepaalt van een voer.

Nou, dat het toch zo ingewikkeld is om aan een fijn soort muesli te komen Frusty

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:47

Tja, het is maar wat je weinig suiker vindt.. In pavo Nature's Best zit 32% suiker en zetmeel. Zetmeel wordt in het lichaam omgezet in glucose, net zoals suiker. Dus je kunt gewoon stellen dat in deze muesli 32% suiker zit. Dat vind ik dus veel.
Als je brok geeft vanwege de vitamines en mineralen, dan zou ik in plaats van muesli of brok dit geven:
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-totalsupply.html
Als je brok / muesli ook geeft vanwege de energie, dan zou ik in plaats van brok / muesli onbeperkt hooi geven, aangevuld met wat geweekte ongemelasseerde bietenpulp, gemengd met de pavo supply en mocht het nodig zijn wat olie (lijnzaadolie of zonnebloemolie) erbij. Olie kun je opvoeren tot maximaal 300 ml per dag. Dit zou ruim voldoende energie moeten geven.

Maar ja, dat is slechts mijn mening. Vork

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:08

dorientjuh schreef:
Tja, het is maar wat je weinig suiker vindt.. In pavo Nature's Best zit 32% suiker en zetmeel. Zetmeel wordt in het lichaam omgezet in glucose, net zoals suiker. Dus je kunt gewoon stellen dat in deze muesli 32% suiker zit. Dat vind ik dus veel.
Als je brok geeft vanwege de vitamines en mineralen, dan zou ik in plaats van muesli of brok dit geven:
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-totalsupply.html
Als je brok / muesli ook geeft vanwege de energie, dan zou ik in plaats van brok / muesli onbeperkt hooi geven, aangevuld met wat geweekte ongemelasseerde bietenpulp, gemengd met de pavo supply en mocht het nodig zijn wat olie (lijnzaadolie of zonnebloemolie) erbij. Olie kun je opvoeren tot maximaal 300 ml per dag. Dit zou ruim voldoende energie moeten geven.

Maar ja, dat is slechts mijn mening. Vork

Is ook mijn mening. Ze adviseren dit voer voor hoefbevangen gevoelige paarden. Iets wat ik heel gevaarlijk vindt. Heb Pavo er op aan gesproken en geen reactie op terug gekregen. Clown Dan zijn er wel betere muesli's te vinden.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:13

ik heb een pony die bevangen gevoelig is die op nature's best staat en hij doet het er toch erg goed op.
alleen heb ik niet het pavo voedingsadvies gevolgt hij krijgt 2 handjes per dag (shet).
hij is nooit meer bevangen geraakt sinds ik overgegaan ben op dat voer.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:11

Ik snap niet dat er dan met koeieletters op de verpakking staal. Laag suikergehalte. Je wordt dan echt voor de gek gehouden. Ik denk het beste te hebben en dan blijkt dat niet zo te zijn. Dat si echt balen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:02

AnnemiekvM schreef:
Ik snap niet dat er dan met koeieletters op de verpakking staal. Laag suikergehalte. Je wordt dan echt voor de gek gehouden. Ik denk het beste te hebben en dan blijkt dat niet zo te zijn. Dat si echt balen.

Je wordt echt voor de gek gehouden met het voer, het is allemaal goed volgens de voerleveranciers, nou echt niet!

Ik kan je 2 voeren aanraden dat is Dodson en Horrel Save en Sound en Marstall Vito.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:17

Ik denk dat iedereen die zo gemakkelijk kritiek heeft op de verschillende voerfabrikanten zich eerst eens wat meer in de achtergronden moet verdiepen. Er is echt een heel groot verschil is tussen suikers en zetmeel. De meeste voedingswaarde krijgt een paard in de vorm van koolhydraten, dat kunnen zijn suikers, zetmeel of vetten. Ik neem aan dat je je paard niet alleen met vetten wilt voeren; dat lijkt me nogal onnatuurlijk.
In Pavo Natures best zit natuurlijk zetmeel. Het bestaat grotendeels uit granen (DE bron voor zetmeel). Verder bevat het een heleboel ruwe celstof, prima voor een paard zijn spijsvertering maar het levert geen energie. We voeren granen bij (muesli is niet anders dan een ander woord voor granenmengsel) omdat we een paard extra energie willen geven en meestal vullen we dat nog aan met vitaminen en mineralen omdat er daarvan soms te weinig zit in het ruwvoer dat we voeren. Dus waarom doet iedereen op Bokt steeds zo negatief over brokken en muesli. Voor wat wij met onze paarden willen doen levert ruwvoer alleen doorgaans niet voldoende energie maar het geeft wel een dikke buik en dat willen we ook niet.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:39

Is de hartog muesli dan wel goed ? (weining suikers etc..)