Paard lust absoluut geen brokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aaaa1111

Paard lust absoluut geen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:21

Wat te doen bij een paard wat absoluut geen brokken eet.

Hij eet alleen maar granen en het vitamine brokje wat daarin zit zoekt hij er uit en laat het liggen.
Iemand zei "maak van die brokken dan een slobber" Dus dat gedaan maar meneer lust ook geen slobber.

Hij eet trouwens ook geen poeder wat over zijn graan zit.
Hij lust ook geen appels,brood,suikerklontjes.

En meestal eet hij eerst zijn hooi op en begint dan met lange tanden aan het graan.

Wie weet hoe ik kan zorgen dat dit paard alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft.

KiWiKo

Re: Paard lust absoluut geen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:22

Zet hem alleen op hooi en eens in de zoveel tijd een vitaminespuit erin.... liksteentje ophangen......... et voila Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:22

Een paard heeft zat aan alleen hooi, als ie geen zin heeft in brok, laat 'm dan, heeft ie helemaal niet nodig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:23

slobber er van maken en dan in een grote spuit Pling en als een wormenkuur het geven
weet het anders ook niet inelkgeval zeer vervelend mischien eens aan je dierenarts vragen

aaaa1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:23

Likstenen vind hij ook maar niks

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:25

zolang je paard het aankan kan je hem ook gewoon voldoende ruw & groenvoer geven.
Wél letten dat hij niet tekort komt in de vitamine's
veel succes!

Roxx

Probeer eens een ander merk brokken. Die van mij keek op een gegeven moment ook in zijn voerbak met zo'n blik van "vreet dat zelf maar op!". Ik heb een ander merk gekocht en sindsdien smikkelt hij weer als vanouds.

Een handje muesli door de biks heen mengen wil ook nog wel eens helpen.

Mungbean

Ik zou eerst maar eens een tandarts laten komen.

aaaa1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:28

SETEFURII_ schreef:
zolang je paard het aankan kan je hem ook gewoon voldoende ruw & groenvoer geven.
Wél letten dat hij niet tekort komt in de vitamine's
veel succes!

Maar hoe weet je nu of hij geen vitamine te kort komt.
Ik bedoel hij ziet er prima uit en hij is ook fit ,maar als hij alleen maar graan en hooi eet krijgt hij dan alles binnen?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:29

Sizzle schreef:

Zat ik ook aan te denken. Maar als het aan zijn tanden zou liggen zou je zeggen dat hij de slobber wel eet. Maar goed, een tandartsbezoek kan natuurlijk nooit kwaad.

aaaa1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:32

Sizzle schreef:

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht maar de tandarts is al twee keer geweest en zijn gebit is prima.
De tandarts zei ook dat hij het waarschijnlijk gewoon niet lekker vond.
We hebben ook al geexpirimenteerd met verschillende soorten voer maar zolang het geen gewoon droog graan is eet meneer het niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:33

aaaa1111 schreef:
Maar hoe weet je nu of hij geen vitamine te kort komt.
Ik bedoel hij ziet er prima uit en hij is ook fit ,maar als hij alleen maar graan en hooi eet krijgt hij dan alles binnen?

Dat ligt eraan hoe je hem rijdt. Als je hem elke dag fanatiek rijdt, is hij waarschijnlijk wel meer nodig dan alleen hooi. Rij je hem vooral recreatief, dan kunnen ze het daar wel op doen, natuurlijk wel voeren naar zijn behoeftes..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:35

Dan geef je dat ook gewoon niet, heel simpel.
Zo snel krijgt een volwassen paard dat geen (semi) topsport verricht geen tekorten.
Maar je kunt altijd af en toe vitiminen in wormenkuur formaat geven.

aaaa1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:37

Hij wordt 5 keer in de week fanatiek gereden en gaat ook regelmatig op wedstrijd op Z niveau dus ik denk dat hij wel wat voedingsstoffen kan gebruiken Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:39

Of vitaminen en mineralen in de koeken van bv Pavo..
Ruikt lekker, en is een soort van ruwvoer..

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:47

Is het niet zo met die liksteen dat ze daar vanzelf aan gaan beginnen zodra ze wat tekort komen? Als die van mij een poosje geen liksteen bij de hand hebben (zoals afgelopen zomer 24/7 in de wei) dan laten ze merken dat ze eraan behoefte hebben. Die van mij schraapten een stukje gras weg en gingen aan het klei likken. Dus een liksteen neergelegd en klaar is kees. Een van hun heeft er echter helemaal geen behoefte aan en likt maar zeer zelden aan het ding, een andere juist weer heel veel. Dus vandaar is het niet zo dat als het voorhanden is en ze hebben er behoefte aan dat ze het dan vanzelf gaan nemen?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:52

Die van mij is ook zo kieskeurig en eet ook absoluut geen brokken. Heb je al eens musli geprobeerd? Die van mij eet zelfs maar een soort musli, namelijk Pavo Melange. Dit is in NL niet meer verkrijgbaar, dus haal ik het uit DLD.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:57

Hoe lang heb je dit paard en hoe lang eet hij al geen brok? Als je heb zelf naar de Z gereden hebt dan zie ik niet waarom hij tot nu toe prima was op graan en nu ineens brok moet eten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:59

Idd, als hij het prima doet op granen, waarom dan per se brok willen voeren?

Mijn paard voer ik (bewust) geen brokken en die loopt klasse 3-4 endurance op muesli en veel ruwvoer (hooi/gras/lucerne). Kan heel prima. Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:10

Paard is van nature geen zoete dingen eter, bekende smaakjes zijn eerder bitter. Wij maken veel producten met suiker/zoete smaak, omdat wij dat lekker vinden.
Voor een paard is geen suiker lusten eigenlijk alleen maar gezond, maar voor de eigenaar kan het lastig zijn.
Je kan je granen aanvullen met lucerne voor calcium/fosfor balans(al heb je waarschijnlijk de geiten, dus ongemelasseerde versie nodig, dat is of de grote balen van Hartog, of de zakken van Cebeco/subli). Verder zal dit paard als hij er goed uitziet kennelijk zo optimaal met zijn voer omgaan dat hij verder geen extra dingen nodig heeft. Zuinig zijn op zo'n paard! Als je je toch zorgen maakt kan je 1 a 2 x per jaar bloed laten prikken en kijken of er tekorten zijn.

Verder je niet druk maken over het niet willen eten, de enige die daar van baalt is de voerfabrikant, maar dat is niet jouw probleem.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:15

Of als je paard op stal staat gewoon de brokken in de bak laten liggen.
Als die honger krijgt gaat die ze vanzelf wel eten hoor.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:19

en wat is met meuslie ? eet die dat wel dan

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:23

Of kuil voeren ipv hooi? Zit wat meer "help"in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:30

Is je paard te mager? Glanst hij niet? Is hij lusteloos? Zo niet: lekker zo door blijven gaan!
Als een paard te weinig vitamines binnenkrijgt dan merk je dat heel snel. Dan wordt de vacht dof, krijg je huidproblemen en gaan ze vaak afvallen en suf worden.
Maar paarden hebben gewoon helemaal niet zo veel nodig. In het wild lopen ze tientallen kilometers per dag op alleen maar dor gras en bladeren.. Dus een uurtje per dag in de bak werken lukt dan meestal ook op alleen (goede kwaliteit) ruwvoer.
Een liksteen gebruiken paarden instinctief alleen als ze mineralen tekort hebben. Wat voor soort heb je hangen? De likstenen met kleurtjes hebben meestal toegevoegde kleur- en smaakstoffen, waardoor paarden de steen soms niet meer herkennen als mineralensteen. Beter is een himalayasteen. Daar zitten alle mineralen in, en als de paarden een tekort hebben dan krijgen ze zin in zout en gaan er vanzelf aan likken Lachen

Wil je toch graag iets bijvoeren omdat je merkt dat hij te weinig binnen krijgt, probeer dan eens een zak van Dodson&Horrell. Dat is een engels merk brok, super kwaliteit, en zonder al die zoete smaakstoffen. Mijn paard krijgt sinds een half jaar de safe&sound, daar zit minder dan 10% suiker in, wel veel gehakseld hooi, en een heleboel kruiden. Echt heel anders dan de normale brokken, maar wel vol vitamines.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:35

Dodson en horrel zat ik ook meteen aan te denken toen ik las dat je paard niet van zoet houd.
Misschien is het het proberen waard?