Mais??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Mais??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:28

Mijn staleigenaar kwam vanavond naar mij toe met de volgende vraag:

Hoe denk jij over het voeren van mais?
Mijn idee is ze 1x per dag mais te geven en 1x per dag kuil.

Mijn reactie:
Mais is prima. Lekkere dikmaker en voedingsbron voor de winter, maar niet als vervanger van kuil.
Mijn idee 2x per dag kleinere hoeveelheid kuil en 2x per dag mais

Wat is jullie idee hierbij?

(Brokken die de paarden individueel krijgen hebben we het hierbij even niet over)

Knoffer

Re: Mais??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:23

Heb je het dan over snijmais of gewoon mais?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:25

Mais is leuk als dikmaker, maar wij hebben fokmerries, dus er komt bij ons geen mais!!! Mais is erg slecht voor de botopbouw.
Ik zou de kuil zeer zeker niet vervangen door mais...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:43

Is mais slecht voor botopbouw?
Goed om te weten, mijn merrie is drachtig.

Watvoor mais weet ik niet volgens mij mais wat altijd als diervoeder wordt gebruikt. Is dat gewone mais??

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:03

Dan zou ik haar absoluut geen mais voeren!!!!!!! En kijk ook uit met te rijk kuilgras, dat ik voor geen enkel paard goed.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:07

eline_di schreef:
Watvoor mais weet ik niet volgens mij mais wat altijd als diervoeder wordt gebruikt. Is dat gewone mais??

Oh, dat weet ik ook niet precies. Ik weet alleen dat snijmais hebt en gewone mais, de korrel zeg maar.
De korrel bevat heel veel zetmeel en suikers en snijmais vezels. Dat is dus nogal een verschil.

Voor paarden zijn vezels (ruwvoer) heel belangrijk en zetmeel/suikers zijn in een overdaad juist heel slecht. Dus het ruwvoer vervangen voor mais(korrel) lijkt me een uitermate slecht idee. Als je het over snijmais hebt, is het wat anders. Maar ik heb totaal geen verstand van snijmais. Weet alleen dat het juist vezelrijk is, staat op de hartogsite athans.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:10

Vervangen ben ik ook zeker geen voorstander van!
Hooi-kuil is heilig voor mij Lachen

Maar echt verstand van mais heb ik niet. Dus ik dacht ik gooi het hier even in de groep

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:12

Snijmais is en blijft mais en is dus niet goed voor drachtige paarden. Voor "gewone" paarden is het niet heel verkeerd om ze wat te geven, maar vervanging van ruwvoer is het nooit en te nimmer.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:14

Toen mijn paard erg mager was werd me door dierenartsen maïs sterk afgeraden. (geen idee maïs in welke vorm)
Maar zijn argument was dat het zeer slecht verteerbaar is.
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 03-11-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:14

absoluut niet als vervanging, hooguit voor bijvoer.
ik voer het momenteel aan 1 van onze paarden bij wegens dat hij te dun is en nog dunner was.
maar voer dan ook 24/7 wei + 1x daags grote plak hooi + 1/2 brok + 1/2 granenmix + 1/2 gebroken mais. om m dikker te krijgen.
maar absoluut niet als vervanging voor iets.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:15

eline_di schreef:
Vervangen ben ik ook zeker geen voorstander van!
Hooi-kuil is heilig voor mij Lachen

Maar echt verstand van mais heb ik niet. Dus ik dacht ik gooi het hier even in de groep

Ah, ik dacht dat het idee van de staleigenaar was om deels te vervangen. Verder kan ik je ook niet helpen, want heb me verder ook nooit verdiept in mais. Ik weet alleen dat het ontzettend veel zetmeel/suiker bevat (behalve dus de snijmais, aldus Hartog). Er zijn wel een aantal topics over mais geweest, waar het niet bepaald wordt aangeprezen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:17

Hoeveel zouden jullie geven van welke soort?

Na het lezen van jullie reacties en mijn eigen mening lijkt het me inderdaad geen goed idee.
Als vervanger ben ik zowiezo geen voorstander van zelf. Dus ik ga het even doorgeven.

Het idee van de staleigenaar was inderdaad deels vervangen. Maar ik zei al meteen dat ik dat geen strak plan vond maar hij wilde graag dat ik het uit ging zoeken

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:19

Ik voel mijn oudere ruin[20jr] gebroken mais,puur om hem op gewicht te houden.Hij krijgt de hele dag door ruwvoer en 2x dg krachtvoer ,maar dat is niet voldoende om er vlees op te houden.Het is n.l nogal een hete bliksem,dus meer krachtvoer is geen optie.Hij krijgt 2x dg mais gemengd met zemelen en een flinke scheut Omegaolie.Daar begint hij nu goed gevuld van te raken.

Fientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:01

ja het soort mais verschild.. wij hebben een sportstal met springpaarden die ieder weekend concours lopen. Ze krijgen 2x per dag (koeien) mais en 1x hooi, super voer !!! let wel op.. het mais mag nie warm worden, dan ontstaat er een proces wat absoluut nie goed is ! succes

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:03

@ Fientje: heb je het over koeienmais of over gebroken mais ?Ik bedoel het warm worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:26

Snijmais wordt vaak ingekuild en heet daarom ook wel maiskuil.
Het is de hele maisplant incl kolf die gehakseld is en ingekuild.
Zowel erg energierijk (suikers en zetmeel, dus veel koolhydraten) en vezelrijk doordat de hele plant mee is gehakseld.

Slechte botopbouw of zelfs botafbraak komt alleen voor als niet voldoende kalk bij wordt gevoerd. Suikers hebben calcium nodig om te kunnen worden opgenomen/omgezet en als dat niet in de voeding zit wordt het aan de botten onttrokken of er is op zijn minst een verminderde opname in de botten wat bij een paard in de groei inderdaad problemen kan geven.

Dus het kan wel, maar zorg dan voor goede toevoegingen dmv een kalkrijk of volledig supplement of meng het met lucerne.

Snijmais is wel een echte dikmaker. En ik spreek uit ervaring. Mijn 1e paard stond op een stal waar 2x per dag een grote emmer snijmais werd gevoerd en al die paarden waren tonnetje rond Scheve mond En ze kregen geen mineralenmengsel bij dus mijn paard heeft daar absoluut van te lijden gehad (bleek uit foto's van zijn gewrichten)..

Ik zou het zelf niet graag als vervanger van gewoon ruwvoer hebben, tènzij je dus een dikmaker zoekt wat tevens ook tussen kracht en ruwvoer invalt. Net als bietenpulp.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:39

Het is inderdaad snijmais blijkt.

Mijn drachtige merrie krijgt het niet, omdat ik geen risico wil lopen met de botten.
Maar mijn jaarling krijgt het wel. Hij is 1,5, Fries en krijgt 1x per dag kuil, 1x per dag 1/2 schep jaarlingbrok en staat de hele dag op het land.
Kan die mais kwaad bij hem?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:45

hangt ervan af hoeveel en zolang je zorgt voor aanvulling met een kalk of volledig supplement/volledig voer kan het geen kwaad. Maar het is een paard in de groei dus je moet er wel goed op letten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:15

Hij krijgt een halve PAVO koek.
Zou dat genoeg zijn?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:21

Dat hangt af van de hoeveelheid snijmais..
Maar krijgt hij dan een halve pavokoek èn een halve schep jaarlingbrok?

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:08

Mijn pony is op dit moment te mager.
Ze is in het verleden een aantal keer bevangen geweest(laatste keer was 5 jaar geleden)
Daardoor houd ik haar altijd vrij schraal.

Nu word ze dus echt te dun, ik voer der al voor haar doen veel bij sinds september, bij het verharen begon ze magerder te worden.

Gisteren was de dierenarts er en die adviseerde maismeel te gaan geven. Die zei dat dat echt geen kwaad kon met oog op de bevangenheid. Maar nu zit ik op internet te lezen over mais en lijkt mij dus dus wel een risico.
Heeft iemand ervaringen/meningen/tips?

Tanden nagekeken, bloed, ontwormt alles gecheckt.
Ze staat overdag in de wei en krijgt s'nachts onbeperkt ruwvoer.
Verder krijg ze elke dag een halve pavo koek en nu een halve schep muesli en have kilo zemelen. Als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog 3/4 biks.
Ps pony is 1.18 hoog

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:36

Ik vraag me af of het nog verschil maakt of je gebroken maìs voert of maismeel.Weet iemand daar iets over.Ik vind gebroken mais beter,hebben ze meer te kauwen.