Extra voeren alleen na werk; kans op spierbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Extra voeren alleen na werk; kans op spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 12:04

Vraagje over bijvoeren alleen als ze gewerkt heeft:

Mijn 5-jarige merrie is nog niet zo lang onder zadel. Ze was al ingereden maar heeft de zomer vrijgehad vanwege mijn zwangerschap. Nu zijn we het weer aan het oppakken. We werken nu zo'n 2 a 3 per week onder het zadel, 1 a 2x verschlllen werk in de longeersingel of grondwerk. 2 (vrije) dagen loopt ze in de stapmolen. Verder staat ze halve dagen in de paddock. ? In de zomer staat ze in het land.

Ze krijgt nu 2x 1/2 schep normale brok p.d. plus 2x p.d. voordroog. Verder nog wat wortels e.d. Ze is een kruising HaflingerxKWPN van 1,65 hoog, vrij breed gebouwd.

Nu ze meer aan het werk gaat zou ik haar alleen willen bijvoeren naar gelang werk, dus de dagen dat ze werkt een 1/2 tot 1 schep Muesli zonder toegevoegde suikers en haver, dus voor sobere dieren.

Mijn vraag is eigenlijk in verband met het voorkomen van maandagziekte, spierbevangenheid, kan ik haar ongestraft 1kg energie arme muesli bijvoeren, als ze de volgende dag alleen stapmolenwerk doet en in paddock loopt? Ik wil haar normale rantsoen niet omhoog gooien omdat ze al snel te dik wordt en ze ook nog niet zo hard werkt. Heeft dat zin? Of haalt ze hier niks uit en kan ik net zo goed een emmer wortels voeren.

FriesWytske

Re: Extra voeren alleen na werk; kans op spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:07

Je moet alleen extra gaan voeren als je ziet dat ze dunner wordt. Ik heb nu ook een jong paard en geef ik nu extra brok. Omdat ze harder moet werken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:49

Jouw paard krijgt nu al voldoende brok om het werk aan te kunnen. Ruwvoer hoort de basis te zijn van het paarden rantsoen. Ik raad altijd aan om paarden onbeperkt hooi te geven, en mocht het dan nog nodig zijn, wat aanvullends te voeren, zoals krachtvoer, olie of bijvoorbeeld geweekte bietenpulp.

Hier wat meer informatie: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

Even offtopic, maar de stapmolen is zeer geestdodend voor een paard. Dit is dus niet bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid van je paard.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:59

plus voeren NA werk heeft toch geen effect? dan kun je beter de dag ervoor extra geven. al ga ik met dorientjuh mee dat extra voeren niet nodig is, tenzij je ziet dat je paard in gaat vallen. maar ook dan zou ik eerst extra hooi geven iedere dag ipv meer brok...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:06

Ze komt maar twee keer per week in de molen, de hele middag op stal staan lijkt me nog geestdodender. Verder staat ze de hele ochtend in de paddock. Maar dat heeft verder niks met mijn vraag te maken idd.

Ik ben ook niet zo voor krachtvoer, vandaar dat ik haar 'dagelijkse dosis' liever niet wil verhogen. Ze krijgt zoveel mogelijk hooi en stro verder in de winter. In de zomer staat ze in het land.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:11

Ik weet niet. Ik heb een 3 jarige die 2 keer per week aan het werk moet. Maar 20 minuten per keer, maar ik geef hem na t werk altijd wel een halve schep extra muesli. Hij heeft namelijk heel snel de neiging mager te worden. Hij krijgt standaard al 3 kg krachtvoer per dag, als hij werkt dus 3,5. Ik heb eigenlijk geen idee of dit slech is.
Verder staat hij de hele dag op de wei en krijg hij 2 keer per dag flink veel hooi.

Ik ga dit topic even in de gaten houden.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:07

Zoals hier eerder werd gemeld, als je meer wilt bijvoeren ivm de training kan je dit beter voor de training doen dan daarna. Dus de dag voordat ze meer moet werken iets extra's geven.
Over de hoeveelheid kan ik niet veel zeggen omdat ik meer ervaring heb met pony's.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:13

Ik vind dat je paard een normale hoeveelheid voer krijgt hoor. En er lijkt me niks mis mee om hem na het werk een extra schep musli te geven.
Mijn paarden krijgen de dagen dat ze werken ook meer voer als de dagen dat ze vrij zijn. Lijkt me ook logisch als ze vrij zijn verbruiken ze veel minder.