Vraagje over bijvoeren alleen als ze gewerkt heeft:
Mijn 5-jarige merrie is nog niet zo lang onder zadel. Ze was al ingereden maar heeft de zomer vrijgehad vanwege mijn zwangerschap. Nu zijn we het weer aan het oppakken. We werken nu zo'n 2 a 3 per week onder het zadel, 1 a 2x verschlllen werk in de longeersingel of grondwerk. 2 (vrije) dagen loopt ze in de stapmolen. Verder staat ze halve dagen in de paddock. ? In de zomer staat ze in het land.
Ze krijgt nu 2x 1/2 schep normale brok p.d. plus 2x p.d. voordroog. Verder nog wat wortels e.d. Ze is een kruising HaflingerxKWPN van 1,65 hoog, vrij breed gebouwd.
Nu ze meer aan het werk gaat zou ik haar alleen willen bijvoeren naar gelang werk, dus de dagen dat ze werkt een 1/2 tot 1 schep Muesli zonder toegevoegde suikers en haver, dus voor sobere dieren.
Mijn vraag is eigenlijk in verband met het voorkomen van maandagziekte, spierbevangenheid, kan ik haar ongestraft 1kg energie arme muesli bijvoeren, als ze de volgende dag alleen stapmolenwerk doet en in paddock loopt? Ik wil haar normale rantsoen niet omhoog gooien omdat ze al snel te dik wordt en ze ook nog niet zo hard werkt. Heeft dat zin? Of haalt ze hier niks uit en kan ik net zo goed een emmer wortels voeren.