Hoeveel hooi mag een hoefbevangen paard hebben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cow_girl

Hoeveel hooi mag een hoefbevangen paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:46

Ik heb een vraagje:

Hoeveel hooi mag een hoefbevangen paard? (ze staat nog op stal, dus op rust, in acute fase van haar hoefbevangenheid)

Ik heb nog 2 hele oude baaltjes van 2 jaar oud (dit mocht ik onbeperkt geven van de kliniek)... maar dit is bijna op...

Nu heb ik gister 2 baaltjes hooi gehaald van dit jaar van augustus. Mag ik dit nou ook onbeperkt geven? of geldt onbeperkt hooi geven echt als het heeeeeeeeel heeeeeeeeeeeel oud is??? En moet ik dit hooi nog weken? of hoeft dat niet (liever niet natuurlijk want de stal wordt ook steeds zo nat).

En als dat niet onbeperkt mag, hoeveel plakjes per dag mag ze dan hebben?

Ik ga dit hooi ff proberen te geven of ze het wel eet want het is van een andere leverancier (voordat ik 30 baaltjes ga bestellen en ze het niet op eet....)

Maris

Re: Hoeveel hooi mag een hoefbevangen paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:29

misschien kan je beter graszaadhooi geven !? Is armer dan gewoon weide of dijkhooi.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:46

Hooi van dit jaar moet zeker 6 weken blijven liggen, liever nog wat langer. Ik zou het dus niet onbeperkt geven en op zoek gaan naar oud hooi wat ze wel beperkt mag eten. Zodat ze wat te doen heeft en maagvulling heeft.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:50

Meschien een beetje offtopic maar mag ik vragen hoe jou paard bevangen is geworden?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:50

Liever dus wel nat maken voor het fructaan.
Wanneer je het hooi in een hooinet doet en dan laat weken, kan je het hooi ook goed laten uitlekken. Je stal wordt dan niet zo nat! Je kan het hooi uitgelekt ook in een speciekuip doen, wordt je stal ook niet nat.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:47

Maris: daar is niet aan te komen in Nijmegen, heb al een oproep geplaatst begin oktober... en niks op gehoord. Ook op internet is niks te vinden.

Weilander: Oud hooi is hier ook HEEL moeilijk te vinden, heb al zoveel mensen gevraagd, maneges, stallingen. Ik zal nog een oproep bij diensten plaatsen... maar ik kan dus alleen aan hooi van augustus komen van dit jaar.

DaanxBien: oww... een heel verhaal, eerst verkeerde diagnose, uiteindelijk naar kliniek en daar is het vastgesteld, mijn hele verhaal staat bij het topic: hoefbevangen.

Omaas: ja, speciekuip kreeg ik ook al als tip. Thx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:50

Mijn paardje mocht 3 weken alleen 4 plakken (oud) hooi per dag en daarna "onbeperkt" oud hooi (had gelukkig nog goed oud hooi liggen van 4+ jaar oud).
Nu staat ze weer op het gras omdat er niks meer in zit en ze niet meer acuut bevangen is. En de laatste foto's gelukkig goed waren!!!
Voer anders stro tussendoor als maag vulling.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:37

Stro is idd een goede oplossing, en anders lang stengelig hooi en vooral geen kuilhooi. Daar zit veel eiwit in.
krijgt ze er nog andere voeding naast??

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:38

Brainless: ik geef nu nog niet onbeperkt hoor, ze krijgt 5 a 6 plakjes oud hooi over de dag verdeeld. Ze weegt denk ik 600 kilo. Stro eet ze niet, ze staat op stro maar volgens mij eet ze daar niet van.

Lena83: nee, ze krijgt verder geen krachtvoer.

Ik had nog een oproep geplaats dat ik overjarig hooi zocht, maar daar heeft ook niemand op gereageerd..... Huilen

Dus ik blijf toch maar het hooi weken zolang ik niet aan oud hooi kan komen.... Boos!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:34

Probeer eens bij een boer die kalveren heeft. Die hebben vaak wel wat achter de hand. Zo'n boer heeft ons ook al eens uit de brand geholpen.

Waar woon je? Wij hebben nog wel wat oud hooi.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:48

Duitse Ochtrup net over de grens bij Enschede... las ik in je profiel...

Beetje te ver weg Wilawander, ik kom uit Nijmegen.

Maar bedankt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:55

Gras zaadhooi zoals eerder al aangegeven. Hooi van dit jaar kun je onbeperkt geven. Dit jaar is het goed van het land gekomen vorig jaar was er vrijwel niet aan te komen. Weet niet of je een grote voorraad kan gebruiken of dat je een aantal pakken wil afnemen. Er zijn bedrijven die het n.l. ook aan huis komen brengen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:59

Wij moeten 2 keer per dag 1 plak hooi geven. Vond het een drama, vond het wel erg weinig. Maar ze is er geweldig uit gekomen en krijgt nu weer gewoon onbeperkt hooi.

Ons hooi was ook niet jaren oud. Ook voor ons was dat moeilijk te vinden. Je kan het altijd aan de VA vragen.