Onze 7 jarige AVS merrie is nu drie maanden dragend en we verwachten volgend jaar ons en haar het eerste AVS veulen. Nu is mijn vraag hoe jullie ervaringen zijn met voeren van een dragende arabische merrie. Voorheen gaf ze reaktie op het soort en hoeveelheid voer vandaar dat ik vorig jaar ben overgegaan op Havens Muesli-zonder-Haver / Beta-Plus of te wel Havens CoolMix. Hier krijgt ze smorgens een kwart schep van en savonds ook weer. Op dit moment een op een gemengd met havens basisbrok vanwege ik nog een zak over had. Verder krijgt ze nogal wat hooi, drie a vier keer per dag, dat zal per dag zo'n halve baal zijn (kleine baaltjes). Op dit moment hebben we maashooi. Over een poosje gaan we over op voordroog kuil. Overdag staan de paarden bij ons buiten. We hebben wei maar er staat niet zo heel veel meer. Op stal staat ze op stro waar ze zo nu en dan ook wat aan kan knabbelen. Verder wordt ze niet intensief getraind, we rijden nu ongeveer twee keer per week.
Nu zijn er allerlei brokken te koop voor dragende merries maar ik ben bang dat ze hierop frisser gaat worden. Maar ze heeft natuurlijk wel allerlei voedingstoffen nodig. Wat ik nu geef krijgt ze misschien niet alle nodige voedingstoffen binnen. Al heb ik het idee dat ze nu al wel voller wordt. Maar ik dacht dat ze juist de laatste paar maanden van de dracht dikker zou moeten worden, ook omdat dit haar eerste veulen is. Ik heb gelezen dat teveel brokken ook weer niet goed is voor de bot aanmaak van het veulen, te weinig is natuurlijk ook weer niet goed. Mijn dierenarts raad aan om nu te beginnen met twee keer een halve schep basisbrokken, dus kilo per dag ongeveer. En dan over drie maanden, dus als ze een half jaar drachtig is over te gaan op merriebrok.
Voorheen heb ik ook een poosje PavoVital gegeven maar ik had het idee dat ze hierop ook veel frisser werd. Tijdje gestopt, toen werd ze rustiger, toen weer tijdje PavoVital gegeven en ze werd weer frisser. Dus maar mee gestopt, dit was ook in de tijd dat ze nog niet drachtig was.
Ik hoor ook wel eens over de weidekoeken, ik geloof dat ze Pavosummerfit heten.
Wat voeren jullie, hoeveel en welk merk?