mest eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 22:47

Hoi,

Vandaag was ik wezen rijden met mn haflinger en een weidegenootje. Onderweg moest t andere paardje mesten en mn merrie nam daar een hap van. Heeft ze zover ik weet nog nooit gedaan, maar ik vond t zo smerig. Nu dachten wij er dus aan dat ze iets te kort krijgt, maar wat? Ze staat 24/7 op wei en we doen aan stripbegrazing dus ze krijgen elke dag vers gras. Ze zijn pas ontwormt, er zijn nadien geen wormen gezien in de mest. Na t rijden krijgt ze een halve kilo kruidenmuesli van Subli met lijnzaad. Nou dachten wij dus ook dat t mss een idee kon zijn om eens ander voer te gebruiken, zoals ponybrok. Het is wel belangrijk dat waneer ik t voer verander dat er zo min mogelijk in zit, omdat ze erg heet kan worden. Met deze muesli gaat t goed. Is t een goed idee om eens iets anders te voeren of kan ik nog meer doen?

Oja, een likblok hebben ze op wei en daar zit ze dus niet aan.

ellepel

Re: mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:43

mest eten kan een paard doen om bepaalde mineralen aan te vullen en om darmbacterien aan te vullen.

hoveel lijnzaad geef je en geef je het gekookt of rauw?
zou kunnen dat dat irriteert aan de maag en dat ze daarom de mest van het andere paard opeet.
zou idd ook van de kruidenmuesli kunnen komen,ik weet niet welke kruiden er in zitten?

op zich kan het geen kwaad hoor,veulens eten altijd de mest van de moeder om zo de benodigde darmbacterien aan te vullen en mineralen etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:05

Als je paard mest eet dan is dit vaak een gevolg van mineralen tekort.Zorg dat ze de beschikking heeft over een goede mineralensteen.Deze zien eruit als een baksteen.

Als ze een tekort hebben zullen ze de 1e steen snel ophebben en als de balans in het lichaam is hersteld dan maken ze er weinig gebruik van.

Verwar het niet met een goedkoperen zoutsteen want daar heeft je paard weinig aan.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:05

Ik geef ongekookte lijnzaad, maar dit krijgt ze al zeker 2 maanden en ik heb t nog niet eerder gezien. Welke kruiden er precies in zitten weet ik niet, maar die muesli voer ik al 1 jaar. Maar zou t dan een idee zijn om over te stappen? Zitten er andere vitaminen in ponybrok?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 09:06

Ja zon oranje steen, die hebben ze dus. En daar doen ze niks mee.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:05

Zie ook andere topics over dit onderwerp...

Mest eten duidt vaak op tekort of extra noodzaak voor B vitamines die in de meest zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:09

ik zou es stoppen met het geven van de ongekookte lijnzaad, je weet maar nooit toch?
mij is altijd geleerd dat je het moet koken omdat het anders giftig is.

ik kan me ergens dan wel voorstellen dat je dier misschien toch reageerd op de gifstoffen
als jouw dier die niet kan neutraliseren zoekt het misschien de mest van een ander paard op omdat daar de stoffen in zitten die misschien wel helpen?

die muesli is volgens mij prima hoor,heb ik ook vrij lang gegeven en pony deed het er altijd super op.

hoe is je engels?
http://www.thewayofhorses.com/coprophagia.html
hier staat hele duidelijke info over mest eten

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:37

Het zou ook kunnen zijn dat je paard een tekort aan vezels heeft.
Daar gaat hij ook mest van eten.

Mijn paard heeft dit namelijk ook gedaan terwijl bloedonderzoek uitwees dat ze geen tekorten van vitamines en mineralen had. De DA zei toen dat de vezels waarschijnlijk het probleem waren. Op advies van de DA ben ik toen zemelen bij gaan voeren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:34

Juist door het bijvoeren van allerlei produkten verstoor je de mineralen huishouding in het paardenlijf.
Tekort aan vezels kan dit paardje ook niet hebben.
Want ze loopt nog buiten op najaarsgras.
Stop gewoon met alle voedertjes, behalve het gras en hooi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:42

wat voor mineralenblok heb je? de baksteenachtige zijn prima, optimaal is een himalaya liksteen, deze bevatten net een paar extraatjes (magnesium o.a.).

als je echt uitsluitsel wilt hebben over een evt tekort zou ik even een bloedje laten nemen door je DA.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:23

Ik heb nu ponybrok gekocht en inmiddels 1 keer gegeven, ik voer alleen na t rijden en das ong 2 keer per week. En ze krijgt dan nog wel een handje kruidenmuelsi erdoor vanwege de kruiden. Er zitten mineralen enzo in de ponybrok speciaal voor sobere rassen, is ponybrok van subli. Kijken hoe dat gaat.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:06

merrieveulen schreef:
wat voor mineralenblok heb je? de baksteenachtige zijn prima, optimaal is een himalaya liksteen, deze bevatten net een paar extraatjes (magnesium o.a.).

als je echt uitsluitsel wilt hebben over een evt tekort zou ik even een bloedje laten nemen door je DA.

Ik heb laatst een lijstje gemaakt waar ik de waardes van de verschillende mineralen in verschillende likstenen heb vergeleken. In de rode KNZ paardenliksteen zit het meeste magnesium, in de Himalaya liksteen zit veel minder magnesium.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 02:45

OK, en is dat in dezelfde binding?

mij is iig bekend dat zowel de himalaya als de rode KNZ erg goede likstenen zijn. niet in verhouding staand met de gewone witte blokken.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:12

De witte blokken zijn voor koeien Tong uitsteken daar zit vooral zout in.

Beide zijn trouwens magnesiumoxide, dat is voor 70% opneembaar. Ik zal even het tabelletje opzoeken... moment

EDIT:
____________________KNZ rund___KNZ schaap___KNZ paard___Himalaya
Natrium (%)__________38.5_______38.5_________37.4_________?
Magnesium (mg/kg)____200________200_________2000________450
Zink (mg/kg)__________810_______20000________1400________?
Mangaan (mg/kg) _____830________7500________1300________15
Koper (mg/kg)_________220_______-____________150_________1
IJzer (mg/kg)__________-________500__________1000_________19
Kobalt (mg/kg)________18________60____________30__________?
Jodium (mg/kg)_______100_______300____________60__________?
Selenium (mg/kg)______20_______10_____________10__________?
Broom (mg/kg)_________?________?______________?__________25
Chroom (mg/kg)________?________?______________?___________1
Kalium (mg/kg)_________?________?______________?__________3200
Zout (%)____________>99______>97____________>95__________>98

niet zo stylish maar bokt doet niet aan het tab-gat Tong uitsteken

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:26

Ik heb dus zon rood blok liggen, doet ze tot op heden dus nog niks mee. Ik heb ook inmiddels van die pavo koeken gekocht, voor de dagen dat ik niet rij. T zijn van die summerfit koeken, hopen dat dat ook helpt. Volgens mij ben ik nu goed op weg. Heeft ze t over een tijdje nog zal ik es een afspraak maken met de da voor een bloedproefje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:00

mis ik nu calcium in het rijtje? vwb magnesium is de KNZ dus hoger voorzien. toch eens mijn voederschemaatje daarop nazien.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:48

Dit zijn alle ingredienten die op de verpakking van de artikelen staan, dingen met een vraagteken stonden er niet op. Calcium ook niet, ik zal vanmiddag eens zoeken of ik dat ergens kan vinden (of dat het er niet in zit, dat kan ook)

EDIT:
@TS: Misschien vindt je paard het zoutblok gewoon niet lekker? Je zou ook kunnen proberen IJslands Zeewier bij te voeren, daar zitten ook heel veel mineralen in. Je doet gewoon 1 eetlepel per dag door het voer. Het is te koop bij www.paardendrogist.nl en het kost dacht ik iets van 6 euro per kilo (daar doe je ong een maand mee)
Laatst bijgewerkt door Airiin op 30-10-08 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:50

ja de combi calcium/ magnesium heeft veel invloed op elkaar, nu moet ik zeggen dat ik er in mijn likstenen wel rekening mee hield maar blijkbaar niet goed genoeg. toch eens even opnieuw doorpluizen allemaal.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 17:31

@ Airiin: bedankt voor de tip. Maar ik ga haar niet elke dag voeren, dan ontploft ze straks( tis een haflinger). Of zou zon 2 keer per week over t voer ook goed zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:36

Siersma schreef:
@ Airiin: bedankt voor de tip. Maar ik ga haar niet elke dag voeren, dan ontploft ze straks( tis een haflinger). Of zou zon 2 keer per week over t voer ook goed zijn?

geen probleem, de haf van mijn zusje is moddervet en moet ook een supplement hebben. wij hebben voor onze paarden een brok van geperst gras op hete lucht, zonder toevoegingen. dit staat gelijk aan hooi qua voedingswaarde. wij geven dit aan de haf en het gaat enorm goed hiermee, hoewel de haf verder op een streng dieet staat ivm hoe dik ze is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:07

dat had ik laatst ook bij mijn paard ondekt. ik moest zo wie zo nog een bloedtest doen maar daar kwam uit dat alles goed was nu. Ik had het verteld over het eten maar het hoeft niet altijd een tekort te zijn.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:09

Siersma schreef:

Je kunt het ook na het rijden door de muesli doen die je geeft. Gewoon een suikerschepje kopen en dan 1 schepje per keer. Je doet dan ongeveer een maand of 2 met een zak van 1 kg.

Je kunt ook bijvoorbeeld iedere dag een klein handje muesli geven en het daar dan doorheen mixen, of natuurlijk proberen of ze het zo los ook opeet.