Krijgt ze zo wel genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Krijgt ze zo wel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:39

Sinds vandaag staat mijn nieuwe aanwist lekker thuis Haha! . Ik heb van de vorige eigenaresse meegekregen dat Sammie 's Ochtends 2kg hooi krijgt en 1 handje basis brok en 1 handje mueslie, 's Avonds krijgt ze precies hetzelfde. Sammie is een KWPN-merrie van ongeveer 1.60/1.65.

Dus per dag:
4 kg hooi
2 handjes bix
2 handjes mueslie

Ze staat nu nog dag en nacht buiten, straks gaan ze 's Nachts weer op stal.

Nu reed e.d. haar vorige eigenaresse maar 2 à 3x per week en ik wil haar toch eigenlijk wat meer beweging gaan geven.
Krijgt ze dan nog wel genoeg binnen? Lachen

8nnemiek

Re: Krijgt ze zo wel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:22

Over de brok zou ik me geen zorgen maken, dat is prima, zeker als het paard er goed uit ziet met een glanzende vacht en goed op gewicht. Als je het idee hebt dat het te weinig is dan zou je eventueel na het rijden nog een extra handje kunnen geven (kruidenmuesli is bv erg fijn na het rijden, gaan de luchtwegen van open en herstelt de spieren snel)
Staat er nog veel gras op de wei?
Ik vind dat een paard in ieder geval de hele dag ruwvoer moet kunnen eten. Als er genoeg gras is dan vind ik 4 kg hooi ook prima. Als ze straks op stal gaat zou ik 's avonds meer hooi voeren zodat ze de hele nacht wat te knabbelen heeft.

En verder dus gewoon het paard goed in de gaten houden. Goed letten op het gewicht (niet met een gras/hooibuik verwarren), en op de conditie en uitstraling en vacht.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:24

een handje brok?
dat is nog geen 1/4!
ik weet niet wat jou paarden doen, maar als je haar elke dag (of 5 dagen) in beweging gaat zetten. zou ik sneller op 1/2 brok gaan.

ik kan ook niet leven op 1 handje brood in de ochtend en iin de avond hoor.
en tussen door wat hooi.
dan doe ik het niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:58

Je moet paarden niet met mensen vergelijken lijntje Knipoog
Krachtvoer werd vroeger gemaakt voor werkpaarden die van 's morgens tot 's avonds zwaar werk op het land moesten doen. De paarden van tegenwoordig werken lang niet zo hard meer en hebben eigenlijk helemaal geen krachtvoer meer nodig. Paarden kunnen al hun vitamines en mineralen uit ruwvoer halen (en uit gesteente/likstenen), net zoals de 'wilde' paarden doen.
Alleen als er niet genoeg gras is, of het hooi weinig voeding bevat, dan kun je voor de extra vitamines een handje brok bijvoeren, of wat veel mensen doen; een pavokoek. Meer is normaal gesproken niet nodig.

Te veel brok en te weinig ruwvoer is zelfs erg slecht, en kan oa maagzweren veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:59

Aangezien er niks meer in het gras zit zou ik toch een klein kilootje per dag bijvoeren aan krachtvoer.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:02

als ik mijn paarden (die momenteel 2x perweek beweging hebben, de rest alleen land. door mijn gezondheid zeg maar) op dat zet. worden ze broodje en broodje mager.
plus dat ze het koud krijgen.
een paard moet voer hebben om te verbranden. weet je hoeveel energie het kost zo'n lijf warm en in beweging te houden!

de ene merrie staat op 2x 1 kilo, de andere 2 x 1.2 kilo.
en 's aaovnds onbeperkt kuil. overdag hele dag in land.
ze zien er toppie uit. absoluut niet dik

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:03

Ik sluit me aan bij Suleilitha, onze jaarling krijgt nu ook anderhalfkilo per dag, en die hoeft (logischerwijse) ook nog niks qua werk te doen ook...!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:06

lijntje87 schreef:
als ik mijn paarden (die momenteel 2x perweek beweging hebben, de rest alleen land. door mijn gezondheid zeg maar) op dat zet. worden ze broodje en broodje mager.
een paard moet voer hebben om te verbranden. weet je hoeveel energie het kost zo'n lijf warm en in beweging te houden!

En als ik mijn pony een kilo per dag voer vlieg ik door de bak en wordt ze dik, dus dat is behoorlijke onzin wat je hier loopt te vertellen.. Elk paard is anders en behoeft een ander voerklimaat. En ja, ook mijn pony krijgt elke dag beweging en staat de hele dag buiten.
Over het algemeen is het 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht, ik zou er dus een of twee kilo bijvoeren. Hooi kan nooit kwaad!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:09

Het klopt niet dat het gras in het najaar geen voeding meer bevat. Sterker nog; in het najaar krijgt het gras nog even een groeispurt.
Verder hangt het fructaangehalte af van het weer. Een lage temperatuur (vooral lager dan 5 graden) zorgt ervoor dat het gras niet kan groeien. Maar als het tegelijkertijd lekker vochtig is en de zon schijnt dan maakt het gras wel fructaan (suiker) aan, maar het gras kan het fructaan dus niet opgebruiken omdat het niet kan groeien. In dat geval zit het gras dus vol suiker, en moeten vooral paarden die snel hoefbevangen zijn heel goed oppassen.
In gras zit nog altijd meer voeding dan in hooi. En paarden kunnen leven op alleen hooi, dus ook op alleen gras en hooi Knipoog
Als de wei erg kort is dan zou ik eerder ervoor kiezen om meer hooi te voeren dan meer brok.

Die van mij krijgt ook alleen hooi, en staat op een bijna kale wei. Twee keer een handje speciaal krachtvoer zonder suiker.. en hij glanst als een spiegel, zit goed in zijn vel, hij is zelfs nog wat te zwaar..

Let gewoon goed op je paard. Als hij nu goed in zijn vel zit moet je niet te veel veranderen Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:12

[img]lijntje87 schreef:

En als ik mijn pony een kilo per dag voer vlieg ik door de bak en wordt ze dik, dus dat is behoorlijke onzin wat je hier loopt te vertellen.. Elk paard is anders en behoeft een ander voerklimaat. En ja, ook mijn pony krijgt elke dag beweging en staat de hele dag buiten.
Over het algemeen is het 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht, ik zou er dus een of twee kilo bijvoeren. Hooi kan nooit kwaad![img]

nou, ik heb dit zelf evaren, dus onzin lijkt me niet.
en tuurlijk ik ben met je eens, je moet kijken naar wat je paard nodig heeft (vandaar dat de ene merrie 1 kilo krijgt en de ander 1/2)
maar een paard dat elke dag aan het werk is, krijgt in mijn ogen te weinig. ze vroeg toch wat wij ervan vonden? nou dit vind ik. en ze kijkt maar wat ze met die info doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:24

Die van mij is ook elke dag of om de dag aan het werk. Doet het prima op t hooi..

Krachtvoer is moeilijk verteerbaar voor een paard. Sterker nog, een groot deel van het krachtvoer wordt niet eens goed verteerd en opgenomen, maar wordt gewoon uit gepoept.
Krachtvoer is niets anders dan geplet hooi/gras, gemengd met wat granen, en wat afvalproducten, en nog een flinke scheut melasse om de prut aan elkaar te plakken. Dat wordt gemixt en geperst tot brokjes. Dit krachtvoer werd uitgevonden voor werkpaarden die geen tijd hadden om de hele dag hooi en planten en granen te eten.
Voor een paard is het qua energie/vitamines geen verschil of ze het vers eten (planten/gras/hooi/fruit/granen) of geperst in brokvorm. Het enige verschil is dat de verse producten veel makkelijker verteerbaar zijn. Paarden kauwen lang op het gras en hooi, steeds kleine beetjes, die zakken naar de maag waar ze langzaamaan worden verteerd en alle voeding wordt opgenomen. Dat proces duurt de hele dag en nacht. Daar is het hele spijsverteringsstelsel van een paard op gemaakt..
Ga je daar grotere hoeveelheden van die kant-en-klare brokken in gooien, dan kan een paard dat dus niet snel genoeg verwerken, poept een deel weer uit, en kan zelfs maagzweren krijgen, en een ander risico is dat de darmwand niet goed genoeg wordt geschuurd door ruwvoer, en zand en andere troep blijft zitten, en de brok-paarden dus sneller koliek krijgen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:26

ja, ik voer ook geen biks.
vipa graan.
dus geen geplet troep.
gewone graan korrels, ik zie wat ik voer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:30

Dat is inderdaad wel beter dan biks Lachen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 08:39

Oke, ze ziet er inderdaad gewoon goed uit! Dus ik denk dat ik het voorlopig maar even hou bij dit voerschema en eventueel wat meer hooi bijvoer!

Ik was alleen bang dat als ze meer ging lopen ze misschien ook meer energie in haar voer nodig zou hebben.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:43

Ik vind dit echt te weinig, Mijn pony krijgt sóchtend's 1,5 kg brok en sávonds en dan nog eens 2 keer hele grote bult hooi.
en ik rij hem nu 3 a 4 keer in de week

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:52

ik heb ook een kwpn merrie.
Ik rij haar 6 dagen in de week.
Ze krijgt van mij ongeveer net zoveel hooi als die van jou, maar krijgt 1 zn gele schuppel brokken per keer en dan ook nog eens een halve emmer wortelen, en nee ze is zeker niet te dik of te dun! Ik denk ook indderdaad dat je over moet gaan op een 1/2 brokken, en als je haar echt veel gaat 'trainen' zou ik een hele geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:54

Gewoon je paard goed in de gaten houden,de ene verteerd/verbruikt nu eenmaal meer dan de ander.Als je paard wat schraal wordt of de haren continu overeind zet dan moet je wat meer voeren.Genoeg en goed ruwvoer is belangrijker dan brok.
Als ze erg hard gewerkt heeft of als je besluit een hele dag met haar onderweg te zijn,dan kun je haar wat extra brok voeren Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:59

Gewoon uitproberen, als je paard het er goed op blijft doen Lachen

Die van mij wordt nu zo'n 4x per week gereden/gelongeerd/voor de kar gezet, en die krijgt alleen bergen hooi, nog gras en wat appeltjes
Na het werk is er een bakje waarin 4 handjes pulp+zemelen geweekt zijn.
Hij is niet duf, niet dun..
Dus het verschilt héél erg per paard Lachen
Goed voeren is door te kijken hoe je paard het erop doet, en daarop aanpassen, dus wat meer/minder Lachen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:20

Oke Lachen Super bedankt voor de reacties! Ik ga het inderdaad goed in de gaten houden en hooi is er genoeg dus dat moet wel goed komen! Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:41

Hooi van een goede kwaliteit is veel belangrijker dan brokken Knipoog

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 07:47

Ja inderdaad, nooit geweten! Maar gister kreeg ze al haar hooi niet eens echt weg Scheve mond misschien nog een beetje spanning dat ze nu op een nieuw plekje staat ben benieuwd hoe het vandaag gaat

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:55

ik zou het gewoon even zelf zo aanhouden en dan ondervinden hoe ze bij jou op extra beweging reageert.

hier staan 2 pony's op sta;l die krijgen ook
hetzelfde als die van jou met wat wortelen erbij
en die maken trektochten van hele dagen
die beesten zien er super gezond uit
ik krijg dat met die van mij niet voor mekaar Bloos
die is na 4 kilo haver nog niet vooruit te branden :S

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 08:03

Haha nou Sammie hoeft geen hele trektochten te lopen dus dat scheelt weer Knipoog de vorige eigenaresse reed er vrij weinig op dus haar conditie is echt 0,0 dus daar gaan we eerst maar eens aan werken! Ik ga zo maar eens richting stal, kijken of ze nu wel haar portie hooi op eet!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:15

Als richtlijn voor het hooi is het 1kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht.
Wat het ene paard nodig heeft geldt niet voor het andere paard. Op de zakken voer staan altijd wel richtlijnen maar wel in het voordeel van de fabrikant. Kijk naar je paard, hoe ziet hij er nu uit met de hoeveelheid voer. Is dat goed dan is de hoeveelheid oké, is hij te dun dan kan je beter meer gaan voeren om wat vlees er op te krijgen. We gaan nu richting de winter dus verbranden de paarden ook meer om warm te blijven.
Merk je dat je paard te weinig krijgt zodra hij wat meer aan het werk gaat kan je dus simpelweg meer gaan voeren.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:36

Ik vind eerder dat ze een buikje heeft maar dat zal er met trainen ook wel vanaf gaan want haar hele conditie is weg... Ook krijgt ze haar portie hooi tot nog toe niet elke keer op dus ik denk dat ik het hier maar even bij laat en inderdaad even afwacht hoe ze erop reageert als ze straks meer bereden wordt!