Hoe hooi- of grasbuik terug slanker te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Hoe hooi- of grasbuik terug slanker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:22

Hey,

Eén van mijn twee mini's is behoorlijk dik. Ik denk dat ze gewoon een gras- of hooibuik heeft, maar ben dat niet zeker. Ze kunnen de hele dag door samen met onze Haflinger en 3 schapen heel kort gras eten van een weiland. 's Morgens krijgen ze ook elk een half worteltje en 's avonds gaan ze in de paddock waar ze elk een schep brokjes krijgen en voorts kunnen ze dus onbeperkt hooi eten.

We gaan 2 of 3 x in de week een flinke toer wandelen (nu al ongeveer 6 km per keer en wordt verder opgebouwd), waarbij ongeveer de helft van de wandeling aan een goed tempo wordt gedraafd.

Nou is mijn vraag, wat kan ik het beste doen om die hooi- of grasbuik terug slanker te krijgen?

Mizora

Re: Hoe hooi- of grasbuik terug slanker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:23

Als het echt alleen een grasbuik is dan moet het meeste na 48 uur beperkt hooi/gras weg zijn. Dat is namelijk darmvulling.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:34

Dus beide paardjes bv. slechts enkele uurtjes op de wei en zeer beperkt hooi geven?
Ze moeten dan wel meer brok krijgen veronderstel ik of houd ik aan één schepje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:39

Meer brok? Geen brok lijkt mij. Mijn mini krijgt alleen gras en een plukje hooi en werkt iets meer dan jouw mini's

Hoe is hij dik, is zijn buik dik of ook boven op zijn kont, rug en manenkam?
Bij echt een grasbuik helpt het om de buikspieren te trainen, galop, heuvels lopen en balkjes lopen helpt om de buikspieren te trainen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:58

Ik zal eens een foto erop zetten vanavond. Ik vind dat ze wel een mooi postuur heeft, afgezien van de bolle buik dan...

Judith, puur uit nieuwgierigheid, wat doet jouw mini dan allemaal van werk misschien?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:06

1 schep brokken voor een mini dat is echt veel te veel, minder brok en dan bedoel ik 1/4 schep of overstappen op pavokoeken daar zit alles in en je hebt maar een halve of een hele nodig.
En hooi mag je best wat beperken, dus bijv als ze van dat korte weitje komen op de paddock een beetje hooi en dan voor je naar bed gaat en dan wel nog een beetje geven smorgens voor ze op het kale weitje gaan.
Ze hoeven niet de hele tijd te vreten als je het dan wel goed verdeeld kan dit geen kwaad.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:35

Hoi Ik heb met mijn welsh a ook dit probleem. Hij heeft van de zomer 6 maanden niks gedaan behalve eten op de wei. Nu staat hij niet meer op de wei en krijgt hij 2 kilo kuil en handje brok. Hij staat 4x p.w. voor de kar. Maar zijn buikje en dikke nek blijven.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:38

Ok, dan ga ik het eens als volgt proberen vanaf morgen:

- Overdag op de wei (ongeveer 10 à 11 uur).
- 's Avonds en 's nachts in de paddock (vrije toegang tot stal) met 1/4de schep brok (om af te bouwen) en een klein beetje hooi (maar dus niet continu dan).

Anders de week daarna helemaal geen brok meer? Gaan ze zonder brok dan geen vitamientjes te kort hebben of zo? Ze hebben wel een liksteen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:51

Voor de vitamines zou je dus ook pavo of aurakoeken kunnen halen, is niet duur en je hebt voor zo'n kleine maar een halve koek nodig, dus voor twee kleinen een hele.
Een schep brokken krijgt mijn pony van 1.51 nog niet eens, is voor een mini echt veel te veel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:58

Voor een paardje is hooi juist beter dan krachtvoer. Hooi is het kacheltje dat ze warm houd, krachtvoer is even lekker en geeft een energiestoot. Pavokoeken zitten boordevol suiker, dus die hebben geen nut, ga dan liever voor een merk zonder zetmeel en suiker en alleen vitamines, die zijn er oa van Marstall.

Als je meer gaat bewegen gaat dat buikje best weg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:13

Ruwvoer mag nooit geminderd worden om af te vallen! (Sowieso trouwens niet.) Onbeperkt ruwvoer is het beste voor elk paard. Ik zou inderdaad minder brok geven en een lage kwaliteit hooi geven. Eventueel kun je een klein deel van het hooi vervangen door tarwestro, hier zit helemaal niks in qua energie.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:42

Ja, maar daar krijgen ze dan toch juist een hooibuik van??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:54

Annesneisje schreef:
Ja, maar daar krijgen ze dan toch juist een hooibuik van??

Maar waarom zou je paardje geen goed gevuld darmsysteem mogen hebben? Dat is hetgeen ze warm houd. Tenzij het dusdanig is dat je hem of haar kan rollen kan het geen kwaad. Als je eerst de brok eraf haalt, en dan met een graszaadhooi voert en kijkt wat er gebeurt? Mijn paard heeft ook een iets hooibuik, maar ik ga haar haar warme kacheltje toch echt niet afnemen.... Knipoog

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:52

Nou kijk, vanavond zet ik dus een foto online, dan kunnen jullie zelf oordelen of ze te dik is of niet. Ze heeft wel al een behoorlijk dikke wintervacht ook, dus die dan even niet meetellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:10

dorientjuh schreef:
Ruwvoer mag nooit geminderd worden om af te vallen! (Sowieso trouwens niet.) Onbeperkt ruwvoer is het beste voor elk paard. Ik zou inderdaad minder brok geven en een lage kwaliteit hooi geven. Eventueel kun je een klein deel van het hooi vervangen door tarwestro, hier zit helemaal niks in qua energie.

Dan kun je onze pony's rollen als je echt onbeperkt geeft, ze krijgen verdeeld over de dag hooi en dat gaat prima.
In het wild staat ook niet de hele dag een baal hooi voor hun neus, daar moeten ze zoeken en vaak lang lopen om hun maaltje bij elkaar te krijgen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:07

Ja, maar wanneer ''onze'' gedomesticeerde pony's niet onbeperkt ruwvoer krijgen, dan komt dit over het algemeen neer op: een paar uur helemaal niks te eten, en paar uur heel veel te eten enzovoorts. Dit is niet goed voor paarden omdat hun verteringsstelsel erop is ingesteld om continu voedsel op te nemen. Het beste is dan nog altijd om wel onbeperkt ruwvoer te verschaffen, maar wel een ruwvoer dat van een zeer lage kwaliteit is. Gezien het zeer hoge percentage maagzweren dat voor komt bij ''onze'' paarden, als gevolg van te vaak teveel uren achter elkaar niet kunnen eten (ruwvoer), lijkt me dit toch de beste oplossing.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:26

Hier ben ik dan met een foto, beetje laat op de avond, maar goed. De eerste foto is afgelopen zondag genomen. Dolly is het linkse paardje. De tweede foto is van vorige week. Zou dat nu een hooibuik zijn? Of is ze gewoon veel te dik? Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 06:36

Ik vind je pony idd wel wat dik, maar zoals ik al zei eerst minderen met krachtvoer en eventueel beperken in ruwvoer of vervangen voor ruwvoer dat minder dik maakt zoals wat stro mengen ofzo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:24

jesito schreef:
Ik vind je pony idd wel wat dik, maar zoals ik al zei eerst minderen met krachtvoer en eventueel beperken in ruwvoer of vervangen voor ruwvoer dat minder dik maakt zoals wat stro mengen ofzo.

Hier ga ik helemaal in mee. Ze is idd wat dik, maar haal haar eerst van het krachtvoer af. Houd wel in de gaten of ook de manenkam dunner wordt, of zacht, want anders kan er iets anders aan de hand zijn, maar ik vermoed zo te zien (zover je iets kán zien vanaf een foto) dat geen krachtvoer en graszaadhooi al heel wat kunnen doen voor haar. En dat is niet op een week tijd he, daar gaan een paar weken tot een paar maanden overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:06

Vind haar inderdaad wel vrij dik.

Mijn mini loopt 1 keer per week mee aan de hand, ruim een uur stevig doorlopen met een drafje of galopje er bij.Daarnaast word hij nog twee keer gelongeerd, ongeveer 20 minuten in totaal waarbij ik op het harde aan de hand in en uit stap.
Af en toe eens vrij springen en grondwerk. Er wordt gewerkt om binnenkort te gaan lange lijnen.

Hij krijgt behoorlijk wat hooi en staat in een kale weide. Na het werk krijgt hij een stuk pavo koek en dat is het,

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:16

Nou, nou, pfjoew, dat wordt dus opletten met voeren en meer bewegen!! Wat beweging betreft: we maken nu al elke week 2 tot 3 wandelingen, waarbij veel gedraafd wordt. We zitten ook makkelijk een uur weg. Ik zal dit weekend ook voorzichtig beginnen met longeren en ze al eens laten kennis maken met het balkjes lopen (als extra beweging). Lijkt me ook erg leuk trouwens!

Wat voeding betreft: vanmorgen toen ik toekwam was het hooi al op. Ze hebben elk een blokje wortel gekregen van 1 bij 1 cm. Nu staan ze op de wei (weer zo'n 10 à 11 uur tot ik terug thuis ben). Deze is maar 3000 m² groot en ze moeten die delen met 3 schapen en onze Haflinger. Dus het gras is mooi gemillimetreerd. Ik dacht ook dat het gras vanaf nu niet zo veel meer groeit en ook bijna geen voedingswaarde meer heeft?

Vanavond gaan ze terug in de paddock met alleen hooi + liksteen. Het hooi is nu ook bijna op, moet dus binnenkort nieuwe bestellen. Wat kan ik best vragen aan de boer? Is hooi van deze zomer goed of zit daar te veel voedingswaarde in (het zijn van die pakken die je gemakkelijk kan vastnemen met strotouwtjes)? Of wat is de juiste benaming van hooi met lage voedingswaarde (wat ik dus nodig zal hebben)?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:05

Misschien heeft die boer nog een partij ouder hooi van vorig jaar liggen, wel even naar kijken niet dat dat van die stoffige rommel is.

Nog even terug komend op beperkt hooi geven, bij onze krijgen ze drie keer per dag een partij hooi en daartussen zit dat ze een paar uur niks hebben.
Als de nieuwe lading komt komen ze wel maar sommige eten een kwartiertje en stoppen dan om later weer wat te knabbelen.
Ik was ook altijd ten alle tijden voor onbeperkt hooi en eigenlijk nog steeds maar er zijn paarden en vooral de sobere pony's waarvoor dat echt nog teveel is.
Bij ons staat dit groepje bijelkaar en krijgt dus beperkt hooi terwijl de anderen groepen onbeperkt krijgen en sinds mijn shet bij deze groep staat is hij slanker en fitter.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:58

Annesneisje schreef:
Ik dacht ook dat het gras vanaf nu niet zo veel meer groeit en ook bijna geen voedingswaarde meer heeft?

Vanavond gaan ze terug in de paddock met alleen hooi + liksteen. Het hooi is nu ook bijna op, moet dus binnenkort nieuwe bestellen. Wat kan ik best vragen aan de boer? Is hooi van deze zomer goed of zit daar te veel voedingswaarde in (het zijn van die pakken die je gemakkelijk kan vastnemen met strotouwtjes)? Of wat is de juiste benaming van hooi met lage voedingswaarde (wat ik dus nodig zal hebben)?

Gras heeft nu inderdaad maar weinig voedingsstoffen. Het beste wat je aan de boer kunt vragen is hooi van de 2e snede of het liefst van derde snede of nog later als hij dat heeft. Het is wel zo dat hoe ouder het hooi, zeker als het niet op een donkere plek heeft gelegen, hoe minder energie, maar ook hoe minder vitamines er in het hooi zitten.