welk voer is nou écht geschikt voor een shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

welk voer is nou écht geschikt voor een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:27

Omdat ik zijn training weer helemaal opgepakt heb, en ik merk dat hij nu toch wel schraaler word,
en ik las dat in wortels weer heel veel suiker? zat en dat weer niet goed is en dan met zetmeel in andere brok en in muesli e.d nou was ik zelf al bij horrel en dodson gekomen (nog niet geprobeerd overigens)

ik hoop dat jullie een echt shetlander geschikt voer kunnen benoemen, en niet met opmerkingen aankomen als "een shet hoeft geen brok/muesli/whatever" Lachen

romeorowan

Re: welk voer is nou écht geschikt voor een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:03

Je zou bijv. de ponybrok van subli kunnen proberen. Hier zit relatief weinig suiker/zetmeel in.
Verder misschien de pavo voor ijslanders (en andere sobere rassen). Volgens mij zitten daar verhoogde gehaltes vitaminen en mineralen in, dus hoef je in verhouding maar weinig te geven.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:06

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:06

Marstall vito is heel laag in zetmeel en suikers. Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:26

Ik post even om te volgen. Het lijkt mij erg moeilijk om een shetlander maar ook een welsh de juiste voeding te geven. Ze hebben aanleg om dik te worden en ben daarom even benieuwd wat hier gezegd en vooral geadviseerd wordt. Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:29

Voer van Cavalor is ook erg goed!!!
Altijd lager in eiwitten en suikers, dat is erg belangrijk.

Ik heb Pianissimo voor mijn Tink en ga Ponymix aan mijn shetlander voeren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:39

bij ons op stal krijgen de shetlander halve schep marstall en een kwart biks
ze lopen ong 1 uur per dag

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:25

Strucomix pony van cavalor.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:28

Bij ons krijgen ze één pavo koek verdeelt over de dag met wat brood, wortels en hooi. Dit alles verdeelt over 5 maaltijden per dag. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:26

ik lees hier alweer PAVO koeken en het ijslandervoer van PAVO. klopt, er zit weinig suiker in. het gehalte zetmeel is echter zeer hoog, en zetmeel wordt in het lichaam omgezet in? juist, suiker! beide voeders zijn dus in tegenstelling wat de verkoopgrage fabrikant beweert minder geschikt voor shetjes.

je kunt je afvragen hoe het komt dat Max schraler wordt, van een uurtje werken per dag mag een shet die normaal ruwvoer krijgt écht niet schraal worden.

zelf voer ik mijn dieren (ter info: shet, Welsh A en NRPS) voer van St Hippolyt, de gemuse krauter und mineralien, dat is een mineralenkorrel waarvan je een kleinere pony maar zo'n 40 gram per dag hoeft te geven. de korrel is ter aanvulling van het ruwvoerrantsoen, en voorziet in de nodige vitaminen, mineralen en spoorelementen. het enige wat je eraan moet toevoegen is magnesium. dat geldt overigens voor elk voer want alle paardenvoeders hebben een tekort aan magnesium (dwz de brok en muesli's zoals deze in de handel zijn). de GKM die ik voer is wat dat betreft zelfs nog vrij netjes. in himalaya likstenen zit trouwens ook goed opneembare magnesium.

naast de GKM korrel met de magnesium en wat olie geef ik er grasbrok bij zonder toevoegingen. deze brok bestaat uit speciaal geselecteerde grassoorten, geperst op hete lucht.

verder voorzie ik ze dus van een goed mineralenblok, en een prima ruwvoergift. hooi van fijne kwaliteit en gras voor zolang dat nog wil. mijn paarden hebben daar vwb het in conditie blijven genoeg aan, ze verrichten lichte tot matige arbeid (goed, het tweejarig veulen natuurlijk niet).

een schraal paard maak je niet vol met krachtvoer, krachtvoer geeft snelle energie (en deze zit 'm in de suiker, wil je meer energie dan zal je ook rijker moeten voeren)... als je 'm voller wilt krijgen kan je beter uitkijken naar goed hooi, ik weet niet wat hij op dit moment krijgt? evt zou je over kunnen op voordroog, dat is wat rijker dan hooi.

over wortelen zou ik me niet te druk maken, deze kan je prima geven, zolang ze niet bevroren geweest zijn. wortelen zijn juist een erg gezonde keuze, zeker voor de winter.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:47

Inderdaad de Suikerarmevoeders van Pavo bevatten veel koolhydraten die omgezet worden in suikers.
Mijn shet krijgt de Leisure Mix van Dodson and Horell.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:49

Ik geef meergranenmix zonder maïs. Bevalt prima Lachen Ik heb geen spekshet maar wel een met een beetje gras buik, zou ik dit voer niet geven is het een grote grasbuik. En mijn shet ziet er ook nog eens een stuk beter uit in de winter dan voordat ik dit voer gaf.