Jaarling te mager

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Jaarling te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:57

Heey,

Ik heb bij mij thuis een hele lieve quarter jaarling.
Ze is bijna 1,5 jaar maar ze is heel mager. Je kan haar ribben zo tellen.
Ze staat op een wei met niet zo heel veel gras en krijgt 2 keer per dag 1 plak voordroog (grote pakken).
Ik heb over een paar weken een halterwedstrijd met haar en ze moet natuurlijk een beetje bijkomen, als is het maar 20 kg.

Heeft iemand tips?

Mri

Re: Jaarling te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:00

onbeperkt ruwvoer geven? misschien overgaan op hooi.
Iets krachtvoer erbij doet soms ook wonderen

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:04

ma_rie_tje schreef:
onbeperkt ruwvoer geven? misschien overgaan op hooi.
Iets krachtvoer erbij doet soms ook wonderen

Voordroog is hooi, met 1 plak doet ze een halve dag en als dat op is krijgt ze nog eens een plak. Ze heeft zegmaar al onbeperkt.
Morgen pak ik haar uit de wei en zet ik haar de stal.
Misschien dat dat een beetje helpt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:20

in stal zou ik haar niet zetten om eerlijk te zijn, gun haar lekker de mogelijkheid om buiten te staan, en lekker haar gangetje te gaan. Als je het ruwvoer niet kan ophogen, misschien kan je dan 1/2 schep brok over de dag verdelen.

Hier is voordroog iets anders dan hooi. Hooi blijft langer op het land liggen, en voordroog wordt ik plastic gewikkeld (hooi niet).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:25

Krijgt ze 's avonds ook maar 1 plak? In dat geval zou ik 's avonds wat meer geven zodat ze echt de hele nacht eraan kan eten. Als er 's morgens nog een klein beetje ligt dan weet je dat je genoeg hebt gevoerd Knipoog

En inderdaad een halve kilo brokjes erbij misschien. Jonge paarden groeien zo hard, die kunnen vaak wel wat extra energie gebruiken om in het groeien te steken.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:08

ma_rie_tje schreef:
in stal zou ik haar niet zetten om eerlijk te zijn, gun haar lekker de mogelijkheid om buiten te staan, en lekker haar gangetje te gaan. Als je het ruwvoer niet kan ophogen, misschien kan je dan 1/2 schep brok over de dag verdelen.

Hier is voordroog iets anders dan hooi. Hooi blijft langer op het land liggen, en voordroog wordt ik plastic gewikkeld (hooi niet).

Ze moet zowiezo naar de stal, ze begint verkouden te worden en omdat ik over een paar weken een wedstrijd met haar heb, kan ik ook iets meer oefenen omdat de stal dichter bij is.

Wij persen ons voordroog zelf, maar in voordroog zit minder stof als in gewoon hooi en we hebben een paar paarden met stofallergie;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:10

MysticTinker schreef:
Krijgt ze 's avonds ook maar 1 plak? In dat geval zou ik 's avonds wat meer geven zodat ze echt de hele nacht eraan kan eten. Als er 's morgens nog een klein beetje ligt dan weet je dat je genoeg hebt gevoerd Knipoog

En inderdaad een halve kilo brokjes erbij misschien. Jonge paarden groeien zo hard, die kunnen vaak wel wat extra energie gebruiken om in het groeien te steken.

Maar 1 plak? Ik weet niet of je weet hoe groot 1 plak is, maar ze eet er de hele nacht aan;)

Brokjes ga ik haar ook geven vanaf nu, met misschien een scheutje zonnebloemolie erover.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:13

Je hebt natuurlijk verschillende maten plakken Knipoog Die van ons zijn zo'n 2 kilo.
Als je in kilo's rekent: een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Een paard in de groei het meest, dus 2 kilo.
En hoeveel weegt je paardje? Stel ze weegt 450 kilo, dan is dat dus 9 kilo per dag.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:19

bij ons zijn de pakken hooi 1.25 m hoog en breed en 2.5 m lang.
1 plak is ongeveer 15-20 cm dik.

ik denk dat ze 300-350 kg weegt. Ze is ook nog niet zo groot, iets rond de 1.45 (ik ben slect in gokken hoor Huilen van het lachen )

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:59

Krijgt ze nu dan helemaal geen krachtvoer bij?
En (waarschijnlijk ten overvloede) ze is wel goed ontwormd?

Mijn quarter veulen van 5 maanden loopt nog bij de moeder, heeft onbeperkt voordroog en krijgt 2x per dag een halve kilo veulenbrok.
Als je paardje, zoals je schrijft, veel te mager is, hoef je volgens mij niet naar de halterwedstrijd te gaan. Daar wil je toch 'gevulde' paarden laten zien. Waar nog bij komt dat haar weerstand waarschijnlijk nu ook niet zo goed is, dus met extra kans om daarna een ziek paard thuis te hebben.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:07

Ze krijgt op het moment niks van rachtvoer omdat de veulenbrokken opwaren en deze week hadden we geen tijd om nieuwe te halen.
Ze is goed ontwormt.

Ze is niet veel te mager, je kan alleen net haar ribben zien.
Qua spieren is ze goed gevuld.
Ze begint een snotterneusje te krijgen, dit betekent niet dat ze ziek gaat worden. Als ik dit nu goed bijhoud is er geen probleem (had ze vorig jaar ook last van, paar keer per dag haar neus goed schoonmaken en een speciaal siroopje. binnen anderhalve week was ze weer de oude)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:03

Prima, maar je schrijft in je eerste post dat ze heel erg mager is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:09

Bietenpulp zet ook goed aan en is beter voor een paard dan brok. Lachen Wel enkele uren van tevoren laten weken! Ongemelasseerde bietenpulp is het beste. Verder moet een paard altijd beschikking hebben over een mineralen liksteen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:19

Ze krijgt nu een halve kilo veulenbrok met een halve kilo maïsvlokken met een flinke scheut zonnebloemolie erover. Dit krijgt ze 's morgens en 's avonds.
Ze krijgt wel nog gewoon dezelfdce hoeveelheid hooi.