hallo ik heb een veulen van 4,5 maand die erg dik wordt vergeken met de andere veulens ze staat nu in een opfok met 2 andere veulens in een lange box en kijgen onbeperkt eten die andere zijn echt slanke hoogbenige veulens en veel groter
mijn veulen is een ponyveulen een tinkertje ik vindt haar nu echt te dik worden ze zeggen onbeperkt eten bij veulens maar ze groeit echt nu te hard in de buik en wormen heeft ze niet ontworm haar keurig optijd komt echt van het eten is het verstandig om haar apart te eten te geven of kan het geen kwaad bij veulens?
Je mag een veulen niet zomaar op rantsoen zetten maar je kunt een veulen wel degelijk overvoeren. Krijgen ze onbeperkt hooi of iets anders? Kuil zou wel eens te rijk kunnen zijn voor je tinker.
Te dik voor een jong paard is niet goed,dan kunnen paarden ocd krijgen! Maar je moet wel bedenken dat een tinker vaak wat zwaarder gebouwd is dan een langbenige kwpner of arabier! Mijn veulen had rond die tijd ook een beukje! Maar inderdaad kuil is vrij rijk voer,dan kun je beter onbeperkt hooi geven!
Dan hebben wij op het opfokbedrijf andere paarden gehad Suleitha. Bij ons was het wel zo dat degene die snel groeide vaak wat schraal waren omdat ze veel energie aan de groei kwijt waren maar dan kom je misschien een beetje bij de kip en het ei-verhaal.
Is het een volle tinker? Veel bredere tinkers zijn erg overgevoelig voor teveel suikers inderdaad. In Ierland leven ze op onbemeste weides met lang, voedingsarm gras, en om genoeg voeding binnen te krijgen eten tinkers daarom veel meer en langer dan warmbloeden. Als je tink nu op een voedingsrijke wei staat en ook nog kuil en misschien zelfs brok krijgt bijgevoerd dan krijgt ie natuurlijk veel te veel suiker binnen en het teveel aan suiker wordt voor een groot deel omgezet in vet. Heel veel oudere tinkers hebben huidproblemen als jeuk, mok, schurft en exceem door het teveel aan suiker in het voer, er zijn er zelfs best veel met een lichte vorm van insuline-resistentie.
ik zal een foto maken het is niet een heel zwaar veulen kwa type maar heeft echt een dikke buik nu ze kreeg inderdaad onbeperkt kuil nu krijgtze wel genoeg maar niet onbeperkt ze staat overdag in paddock en snachts op stal
Er zijn veel veulens met "babyvet", als ze alleen ruwvoer krijgt en het gras is niet geil, dan zou ik me geen zorgen maken, je onwormt haar kennelijk goed genoeg.
Laatst bijgewerkt door detour op 19-10-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
ik ontworm goed inderdaad ze groeit nu kwa dikte enorm sinds ze bij de moeder weg is ik probeer het eerst zo met appart voeren en zie even hoe ze nu zich ontwikkeld ik ben wel van goed voeren veulens maar te dik vindt ik ook niet goed
Géén brok en geen kuil meer voeren. Als dat op die stal niet mogelijk is dan zou ik verhuizen, want zoveel voer is echt heel slecht voor een tinker. Daar krijg je nu, en ook later problemen door. Onbeperkt oud hooi voeren, eventueel een kwart schep brokjes per dag, meer moet je echt niet geven.
ik zal de brok omlaag brengen naar half schepje per dag de kuil heeft ze altijd gehad ook toen ze bij de meoder liep mijn moedertinker staat ook op kuil en doet het er prima op je heb natuurlijk verschillende types kuil en dit is prima kuil af en toe krijgen ze ook hooi dus wordt wel afgewisseld
Ja, ik vind hem te dik. Ik zou eerst even de mest laten onderzoeken op wormen. Ook al ontworm je netjes volgens een schema, toch kan een veulen een worm infectie krijgen. ( dit ziet er overigens niet echt uit als een wormbuikje op de foto's.) Verder zou ik stoppen met de brok. Mijn volwassen paard die elke dag werkt krijgt ook een kilo krachtvoer. Jouw veulen krijgt blijkbaar meer energie dan hij nodig heeft en zet dat om in vet.Vooral bij dit soort sobere paarden is het oppassen voor overgewicht.
Inderdaad, geen brokjes. En arm hooi voeren waar je wel veel van kunt voeren maar waar ze niet heel dik van worden. Hooi is iig beter dan kuil. En anders misschien een keertje de DA?
netjes volgens schema ontwormen zegt niets. ik ben bekend met meerdere gevallen waarbij alsnog sprake was van een worminfectie. wil je 't zeker weten, laat dan een mestonderzoek uitvoeren.
verwar een buik ook niet met te dik zijn, vet meet je op de ribben, aan de manenkam en bij de staartaanzet, niet op de buik. een dikke buik kan een teken zijn van wormen, maar een bollere grasbuik of hooibuik is écht niet slecht voor een paard. het is zelfs volkomen normaal, zeker bij veulens, daarbij valt het voor het oog zowiezo al meer op.
de haf op de foto's vind ik zo op het oog niet te dik. maar nogmaals, dit moet je voelen. een dun speklaagje over de ribben moet er zijn, een cm is zat, iets meer is niet slecht maar je moet de ribben wel makkelijk kunnen voelen.
een kilo brok per dag vind ik voor een veulen trouwens écht enorm veel... dat is bij een veulen dat gezond is en lekker op de wei staat beslist niet nodig.