Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Want ik geloof dat 3x iets meer dan 1/2 schep weer wat weinig is.
Judith_ schreef:Citaat:Want ik geloof dat 3x iets meer dan 1/2 schep weer wat weinig is.
Bedoel je hier mee dat je in totaal anderhalf kilo biks te weinig vind? Dat vind ik reuze mee vallen, mijn paard die intensiever wordt getrains krijgt helemaal geen biks maar uitsluitend muslie en subli EM bij gevoerd.
Met daarnaast wel onbeperkt hooi.
Ik meende dat muslie de onbewerkte vorm van brok was, brok is dus samen geperste muslie. De reden dat ik het voer is dat hij biks niet eet en er loom van wordt, maar ook omdat ze er beter en langer op kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt en alles beter wordt verteerd. Je zou het eventueel door de biks kunnen mengen zodat ze beter kauwen of ipv biks geven. Veel paarden hebben geen biks nodig.
Hoeveel en wat voor een kuil krijgen ze? Koeien kuil of gewoon voordroog? Echt kuil is absoluut niet geschikt voor paard. Daarnaast bevat kuil meer vocht en minder voedingstoffen in vergelijking met hooi. Er zal dus meer kuil (veel liever voordroog dan) moeten worden gegeven dan hooi.
nielsd schreef:Wij voeren al onze paarden mueslie.
Vinden de paarden lekkerder en het is fijn dat je nog een beetje kan zien wat er allemaal in de muesli zit.
Muesli hangt ook een beetje van de soort af, het meeste is bedoeld als volledig voer. Wij voeren bijv de Havens zonder haver.
Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je een je 2x een half muesli geeft op een dag.
Judith_ schreef:Zo'n boodschappen krat oid? Dat vind ik persoonlijk behoorlijk weinig. Ter vergelijking, mijn paard staat op de wei en doet 2 dagen met een pak hooi. En dan halen ze over het algemeen meer voeding uit hooi dan kuil volgens pavo.
Mijn voorkeur gaat uit naar of alleen mueslie, of mueslie vermengt met biks. Niet alleen biks. In welke hoeveelheiden je voert is een kwestie van proberen. Sommige paarden kunnen ook vrij heftig reageren op verandering in het voer. Ik zou er dan eerst voor kiezen om bijv. 3 x per dag 1/3 mueslie en 1/3 biks te geven. Doet ze het daar goed om kun je het zo houden en anders meer mueslie en minder biks bijv.
Dus daar heeft ze wel genoeg aan en ze is nu eerder mollig aan het worden dan te schraal