Vragen over Mueslie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Vragen over Mueslie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:53

Hallo,

Ik heb sinds 2 weken een E-pony ongeveer 1.54/1.56 hoog, ze is vrij rank gebouwd en heeft niet heel veel spiertjes maar ook niet weinig. Ze is nu wel mooi gebouwd opzich en ook erg energiek en vrolijk maar 2 weken geleden vond ik haar eigenlijk net wat te dun. Ze heeft trouwens elke dag beweging, maar slechts lichte arbeit

Ik deed toen 3x per dag iets minder dan 3/4 schep biks en 3x veeel kuilgras.
Nu begint ze een beetje een buikje te krijgen... Dus ik twijfel best wel over wat ik haar moet geven.

Ik heb nu 3x iets meer dan de 1/2 biks en 3x kuilgras, nog steeds wel veel maar wel wat minder.
Nu had iemand op stal het erover dat ik eens mueslie zou moeten proberen.. Maar hoe werkt dat dan precies?

Ik heb een aantal vraagjes
- Wat is de precieze functie van Mueslie?
- Voer je het bij biks of i.p.v biks? (ik dacht erbij maar ik weet niet helemaal zeker)
- Hoeveel zou ik mijn pony daarvan moeten geven?

En wat vinden jullie verder van mij voerschema? Want ik geloof dat 3x iets meer dan 1/2 schep weer wat weinig is.
Dus ik twijfelde over 2x 1/2 en dan 1x ('s middags) 3/4

Ik weet het allemaal niet zo goed... Wie kan mij helpen?
P.s. ze heeft voor de mineralen etc. een liksteen, krijgt best vaak snoepjes (herbal dingen) en graast niet zo veel.

sarah_m

Re: Vragen over Mueslie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:16

Niemand die me wat wijzer kan maken?
Ze krijgt overigens ook wortelen gevoerd elke dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:20

Wij voeren al onze paarden mueslie.
Vinden de paarden lekkerder en het is fijn dat je nog een beetje kan zien wat er allemaal in de muesli zit.

Muesli hangt ook een beetje van de soort af, het meeste is bedoeld als volledig voer. Wij voeren bijv de Havens zonder haver.

Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je een je 2x een half muesli geeft op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:24

Citaat:
Want ik geloof dat 3x iets meer dan 1/2 schep weer wat weinig is.

Bedoel je hier mee dat je in totaal anderhalf kilo biks te weinig vind? Dat vind ik reuze mee vallen, mijn paard die intensiever wordt getrains krijgt helemaal geen biks maar uitsluitend muslie en subli EM bij gevoerd.
Met daarnaast wel onbeperkt hooi.

Ik meende dat muslie de onbewerkte vorm van brok was, brok is dus samen geperste muslie. De reden dat ik het voer is dat hij biks niet eet en er loom van wordt, maar ook omdat ze er beter en langer op kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt en alles beter wordt verteerd. Je zou het eventueel door de biks kunnen mengen zodat ze beter kauwen of ipv biks geven. Veel paarden hebben geen biks nodig.

Hoeveel en wat voor een kuil krijgen ze? Koeien kuil of gewoon voordroog? Echt kuil is absoluut niet geschikt voor paard. Daarnaast bevat kuil meer vocht en minder voedingstoffen in vergelijking met hooi. Er zal dus meer kuil (veel liever voordroog dan) moeten worden gegeven dan hooi.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:30

Judith_ schreef:
Citaat:
Want ik geloof dat 3x iets meer dan 1/2 schep weer wat weinig is.

Bedoel je hier mee dat je in totaal anderhalf kilo biks te weinig vind? Dat vind ik reuze mee vallen, mijn paard die intensiever wordt getrains krijgt helemaal geen biks maar uitsluitend muslie en subli EM bij gevoerd.
Met daarnaast wel onbeperkt hooi.

Ik meende dat muslie de onbewerkte vorm van brok was, brok is dus samen geperste muslie. De reden dat ik het voer is dat hij biks niet eet en er loom van wordt, maar ook omdat ze er beter en langer op kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt en alles beter wordt verteerd. Je zou het eventueel door de biks kunnen mengen zodat ze beter kauwen of ipv biks geven. Veel paarden hebben geen biks nodig.

Hoeveel en wat voor een kuil krijgen ze? Koeien kuil of gewoon voordroog? Echt kuil is absoluut niet geschikt voor paard. Daarnaast bevat kuil meer vocht en minder voedingstoffen in vergelijking met hooi. Er zal dus meer kuil (veel liever voordroog dan) moeten worden gegeven dan hooi.

oh ok, ja ik weet dus nog niet zo goed wat veel en weinig is..
Ze krijgen een behoorlijke krat per keer en voordroog kuil, een krat klinkt weinig maar als het in de stal ligt is het echt best veel.

Wat lijkt jullie dan het beste om te geven? 3x een half mueslie en dan geen biks meer? (en dan natuurlijk nog het kuil en wortelen etc.)

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 08:32

nielsd schreef:
Wij voeren al onze paarden mueslie.
Vinden de paarden lekkerder en het is fijn dat je nog een beetje kan zien wat er allemaal in de muesli zit.

Muesli hangt ook een beetje van de soort af, het meeste is bedoeld als volledig voer. Wij voeren bijv de Havens zonder haver.

Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je een je 2x een half muesli geeft op een dag.

ok bedankt, dus 3x een half is teveel?
Of bedoel je 2x half mueslie en 1x half biks?

Sorry voor de vele vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:35

Zo'n boodschappen krat oid? Dat vind ik persoonlijk behoorlijk weinig. Ter vergelijking, mijn paard staat op de wei en doet 2 dagen met een pak hooi. En dan halen ze over het algemeen meer voeding uit hooi dan kuil volgens pavo.

Mijn voorkeur gaat uit naar of alleen mueslie, of mueslie vermengt met biks. Niet alleen biks. In welke hoeveelheiden je voert is een kwestie van proberen. Sommige paarden kunnen ook vrij heftig reageren op verandering in het voer. Ik zou er dan eerst voor kiezen om bijv. 3 x per dag 1/3 mueslie en 1/3 biks te geven. Doet ze het daar goed om kun je het zo houden en anders meer mueslie en minder biks bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:15

Je moet altijd een beetje aankijken.
Ik zou beginnen met 2x 1/2, mocht je paard wat invallen kan je wat meer geven.
Beetje voeren ´op het oog´.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:37

Judith_ schreef:
Zo'n boodschappen krat oid? Dat vind ik persoonlijk behoorlijk weinig. Ter vergelijking, mijn paard staat op de wei en doet 2 dagen met een pak hooi. En dan halen ze over het algemeen meer voeding uit hooi dan kuil volgens pavo.

Mijn voorkeur gaat uit naar of alleen mueslie, of mueslie vermengt met biks. Niet alleen biks. In welke hoeveelheiden je voert is een kwestie van proberen. Sommige paarden kunnen ook vrij heftig reageren op verandering in het voer. Ik zou er dan eerst voor kiezen om bijv. 3 x per dag 1/3 mueslie en 1/3 biks te geven. Doet ze het daar goed om kun je het zo houden en anders meer mueslie en minder biks bijv.

Nee zo'n grotere krat

zo'n soort krat (nog wat groter zelfs) en dan 3x per dag
file:///C:/DOCUME~1/ADMINI~1/LOCALS~1/Temp/DSCN0790.JPG

Maar bedankt voor de adviezen, dan ga ik eens 2x een half mueslie proberen

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:56

Ik denk dat je van alle meningen hier niet wijzer wordt,het kan je wel helpen maar het lijkt mij verstandiger om even langs de diervoerders te rijden en je daar goed te laten informeren.

Btw, het kuil is echt behoorlijk weinig ik weet hoe erg ze daar op hun voordroog zitten, en hoe ze er op controleren dat je niet meer dan 3 kratten per dag geeft, terwijl er in het stalcontract onbeperkt staat.

Daar heb ik heel wat problemen mee gehad omdat mijn pony veel te schraal bleef en ik haar in de winter gewoon wat meer wilde voeren, stond ik elke dag met volle gewicht op mijn kuil te stampen om zoveel mogelijk in een krat te krijgen en stiekem zoveel mogelijk mee smokkelen zonder dat hij het door had.
En dan bang moeten zijn dat hij het zag omdat je hem anders weer op je dak had, belachelijk!
Mijn moeder is toen voor gaan stellen om meer te betalen maar dit wilde hij dan weer niet.
Maargoed dat is een beetje offtopic

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 11:28

@ Jill_ ja das misschien wel een goede tip, weet jij waar de diervoerders zitten?

Wat vervelend dat jij daar problemen mee had, ik kan begrijpen dat een groter paard meer nodig heeft ja. Ze hebben overigens nu het stalcontract wel geweizigd. Nu staat er duidelijk dat 3 het maximum is.
Gelukkig is het voor Sidera wel genoeg, vaak heeft ze nog over van 's ochtends.. Ik kan op alle tijdstippen komen maar meestal ligt er nog kuil Tong uitsteken Dus daar heeft ze wel genoeg aan en ze is nu eerder mollig aan het worden dan te schraal

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:40

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:22

Dankje! Haha!
Dan mag er van mijn part een slotje op dit topic