voernijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:55

Ja hoor, het is weer zo ver, lincey heeft sinds een paar dagen ook voernijd.
Tot verkort ging het goed, aten ze zelfs samen hooi uit een bak.
En nu opeens gaat ze aishlyn grijpen.
Ik voer 3 keer per dag hooi, 8 uur smorgens , 2 uur smiddags en 2 uur savonds( per voerbeurt zijn ze ruim 2 uur aan het knabbelen) Lincey is eerder te dik als te dun, heb idee dat ze cht zat hooi/kuil krijgt.
Het gaat als volgt, ik kom aaan, en ga soms eerst wat doen met ze als ik vroeg ben, en anders krijgen ze eten. Zodra ze merkt dat ik een krat pak met kuil, gaat ze achter aishlyn aan en bijten en trappen.
Als ze dan eenmaal het eten hebben is er niks aan de hand.
Het ligt op 2 plekken, lincey loopt wel heen en weer, en jaagt aishlyn weer naar de andere kant, maar dat gaat goed. Aishlyn had nu al een schaafplek net boven der sprong, en ben als de dood dat er wat gebeurd als dit zo door gaat.
Ik dacht al anders moet ik een draadje gaan spannen, voor overdag in ieder geval. Maar liever doe ik dat niet natuurlijk. Iemand nog een idee? het is trouwens savonds op zijn ergst, smorgens dan gebeurd het eigenlijk helemaal niet

O ja ze staan op een paddock met 2 inloopstallen erop, lopen dus altijd samen los. Het zijn jonge paarden van 1 en 2 jaar, dus naar binnen doen kan niet.
Verder kunnen ze het heel goed met elkaar vinden, het gaat dus alleen om het moment dat het voer gepakt gaat worden

ellepelJarig

Re: voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:00

je hebt het voer op 2 plekken?
beter om er dan nog 1 of 2 plekken bij te doen.
dat heen en weer lopen is niet erg,beetje extra beweging kan geen kwaad Knipoog

zet lincey anders even apart als je gaat voeren?
even vastzetten zodat ze de andere niet kan grijpen,als je het voer dan verdeeld hebt kun je haar loslaten.
wel even bij haar dan wat hooi neerleggen zodat ze in de tussentijd ook wat te eten heeft

en misschien toch wat meer voeren zodat ze niet hongerig is en geen reden heeft om de ander te willen pakken?
haal wat ouder hooi met wat minder voedingswaarde,is wel buikvulling,maar worden ze niet dik van

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:05

Bedankt voor je reactie. Ik dacht er ook al aan, als ik aankom haar even op stal te zetten, en dan het eten klaar leg. Dan is er verder niks aan de hand, ze eten nl even snel.
Ouder hooi is geen optie, je moet hier van stal afnemen wat hij verkoopt.
Hij zegt dat het kuil is, maar het is zo droog, mijn da zei het is gewoon hooi.
Ze doet het ook als ze net 2 uur daarvoor bijv een flinke portie heeft gehad. IK vraag me af of het niet gewoon gewoonte is. Wel lastig hoor

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:10

even apart zetten is best wel een idee,haar wel dan ook even wat hooi geven natuurlijk.
tja ze eten het liefste de hele dag door he.
dus zit er een uur tussen dan kunnen sommige dieren echt enorme honger hebben Clown

plakje stro geven kan ook wel helpen, van een plak stro krijgen ze geen koliek en is ook weer goede buikvulling.

de paarden bij ons krijgen allemaal zat en staan de hele dag met hun neus in het hooi.
en toch zie je ze in de winter de hele dag van bak naar bak verhuizen want ohw jee stel dat een ander paard wat teveel pakt!.

heb er zelfs nog wel een klein filmpje van:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 0269408268
zat eten en toch wil de een dat van de ander hebben Clown

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:12

Erg he dat gedrag, ik kan me er kwaad om maken haha.
Elke dag worden er in elke stal 3 schone plakken stro gedaan, dus opzich hebben ze altijd wel wat te knabbelen ook. Lastig probleem

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:14

denk dat het een stukje rangorde is als ze echt wel genoeg hebben.
net als 2 kleine kinderen,beiden hebben een lolly maar toch moet de een de lolly van de ander er ook nog bij hebben Tong uitsteken

ik kan er wel om lachen Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:15

Hha erg he. Ik ben alleen zo bang dat die kleine straks kreupel wordt geslagen. heb al 2 paarden in laten slapen, en 1 weggegeven, dus nu mag er gewoon is niks gebeuren hahah

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:16

nee kan ik me voorstellen!
nou dan haar toch even apart zodat ze rustig eten kunnen?