Help! Paard ingevallen tijdens boksrust

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Help! Paard ingevallen tijdens boksrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:06

Hi lieve Bokkers,

Wie kan mij helpen? of van een wijze raad voorzien?

Mijn paard is momenteel aan het herstellen van een ernstige blessure. Eerst wilde we hem 24u op de wei zetten, maar hier bleek hij toch te onrustig (hij is erg dominant, en is te druk met zijn 'kudde') waardoor na 3 maanden zijn blessure 0,0 was verbeterd.
Nu staat hij dus, helaas, op boks rust. Hij staat wel in een fijne boks, van 3 x 4m met een uitloop van 3 x 6m in de wei waar andere paarden in staan. Genoeg sociaal contact en te zien dus. Maar net niet groot genoeg om in te rennen. Hier heeft hij 2,5 maand in gestaan en sinds 2,5 week zijn we aan het opbouwen met wandelen.

Maar ik vind hem erg ingevallen in de maanden rust. Natuurlijk qua bespiering, maar je kan momenteel zijn ribben tellen. Hij staat bij een vriendin van mij in Duitsland, dus kan niet helemaal controleren wat hij allemaal te eten krijgt. Maar zover ik weet heeft hij overdag altijd hooi tot zijn beschikking, in de ochtend schep muesli (weinig suiker/eiwitten) en 's avonds zemelen.
Hebben mensen ervaring mee dat hun paard op boksrust ook in is gevallen? En wat zouden jullie qua voer adviseren?

Hier wat fototjes hoe hij er nu uit ziet hier. Hier was hij voor het eerst weer uit zijn stal (voor foto's van 'vroeger' kan je wel wat in mijn profiel vinden)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dorientjuh

Re: Help! Paard ingevallen tijdens boksrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:04

Ik vind het wel meevallen hoor, dat ingevallen. Afgezien van de bespiering. Het ziet eruit dat je paard goed op gewicht is, alleen wat opgetrokken flanken. Dit kan wijzen op te weinig ruwvoer. Het beste voor je paard is onbeperkt ruwvoer. In jouw geval moet dat hele lage kwaliteit zijn, eventueel voor een deel vervangen door tarwestro. Verder heeft je paard aan een halve schep muesli denk ik ook wel genoeg. Ook denk ik dat je paard op het moment niet helemaal gelukkig is. Daar kan jij nu niets aan doen, maar het kan wel een reden zijn waarom hij er in jouw ogen minder goed uit ziet. Verder moet een paard altijd beschikking hebben over een mineralen liksteen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:22

bedankt voor je reactie!!
Ja, misschien lijkt het mee te vallen.... maar hij was zo een brede bikkel een half jaar geleden...

zie hier het verschil
Afbeelding
Afbeelding

Maar je hebt, denk ik, ook wel gelijk met wat je zegt... over dat hij niet helemaal gelukkig is. Hoewel hij wel heel relaxed is... en dat is wel heel bijzonder voor deze heethoofd... die nu de hele dag niks doet...
Ik ben ook eigenlijk tegen boksrust, maar dit is echt de enige optie... Boos!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:27

De spijsvertering van een paard wordt natuurlijk ook anders als hij vanwege een blessure ineens een paar maanden stilstaat. Meestal van volop in het werk met een topconditie naar totale rust. Een mens zou er zelf ook niet beter van worden (afgezien van de blessure die de kans krijgt om te genezen).

Zoals hierboven al is gezegd: in ieder geval veel ruwvoer. Ik ben zelf muesli met maisvlokken gaan voeren toen mijn paard weer terug was op zijn niveau, maar daar zou je ook eerder mee kunnen beginnen, dat vult ook.

Met het opbouwen komt de bespiering terug en tegelijkertijd wordt ook de spijsvertering weer beter. Waarschijnlijk is je paard ook nog scheef geworden vanwege het ontlasten van het lichaamsdeel waaraan hij de blessure had (onderschat dat niet). Kost even wat tijd en geduld, maar het komt vast allemaal goed. Lachen