mag dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brennie75

mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:27

hallo, ik wilde vandaag de paarden wat extra voeren omdat de winkel dat weg wilde gooien, ik ben toch even eerst gaan bellen met de eigenaar van de rest van de paarden en die vond het niet goed, waarom zou je denken?, het waren koolsoorten zoals:
bloemkool
spitskool
spruitjes
en andijvie dat mocht wel dus heb ik dat maar mee genomen!
is het nou waar? want ik wist dat niet! Bloos dat bepaalde groenten niet goed zijn? en welke zijn er dan niet goed?
alvast bedankt voor het reageren!
groetje van bren! Knipoog

Balou_k

Re: mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:28

ik heb wel eens gehoord dat aarappels niet goed zijn ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:52

Koolsoorten zijn voor een hoop dieren niet goed. Veroorzaakt teveel gassen in de maag, en niet ieder darmgestel is daarop gemaakt. B.v knaagdieren mogen dat ook niet hebben. Vind het dus best aannemelijk dat het voor paarden ook niet goed is. Van spruitjes weet ik niets af....

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:20

Denk idd ook dat je er een soort gaskoliek van zou kunnen krijgen ofzo?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 01:25

Kolen veroorzaken wel vaak gassen inderdaad. En aangezien spruitjes gewoon mini-kooltjes zijn...

Ik denk niet dat het echt kwaad kan als je het in beperkte mate of eenmalig voert. Maar het moet geen dagelijks gebruik worden. Mijn vroegere pony luste trouwens niet eens spruitjes en dat was een echte veelvraat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 04:38

ik zou het niet voeren, heeft geen enkele meerwaarde voor de paarden en wel een verhoogd risico op koliek.
aardappelen of de schillen daarvan zijn niet goed omdat deze met een poeder behandeld zijn om het vormen van wortels te voorkomen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 06:59

oke bedankt weer wat geleerd, en mag adijvie wel toch?
groetjes van bren!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:10

alles met mate kan geen kwaad

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:32

ik zou sowieso niet zomaar groenten gaan voeren. wel goed dat je sowieso eerst even nagevraagd hebt of het mocht Lachen

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:04

ikenindi schreef:
ik zou sowieso niet zomaar groenten gaan voeren. wel goed dat je sowieso eerst even nagevraagd hebt of het mocht Lachen

ja dat doe ik altijd, ik zal nooit zomaar een paard iets geven als het paard niet van mij is , en ik heb de verantwoording, en dat neem ik altijd erg serieus, pfff moet er niet aan denken dat ze ziek worden als ik ze iets heb gevoerd wat mischien niet goed kan zijn! ze zijn nog best jong en het zijn 7 paarden en ponys wat ik verzorg in het land! er is ook een veulentje van 4 maanden die geef ik brokjes erbij!
de rest is 2 jaar 3 jaar en coop is 5 jaar! gezellige boel dus hahah ! Knipoog