Goedgekeurd hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Goedgekeurd hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:53

Nadat we, weer eens, een baal hooi van om en bij de 300 kg bijna volledig hebben moeten weggooien, zijn we het beu. Deze keer zaten er gedroogde planten in die verdacht veel op Sint-Jacobskruiskruid trokken. Andere keren zijn er hele delen zo hard geperst dat ze a. of beschimmeld zijn of b. zo stoffig dat je beter zand kan eten.

Nu volgens mijn pa zou je in Nederland speciaal goedgekeurd hooi kunnen krijgen (uit Friesland?). Het zou gaan om boeren die niets anders doen dan goed hooi produceren. Meer wist hij ook niet. Kennen jullie dit hooi? Hoeveel kost dit? Waar wordt het verdeeld?

Alvast bedankt voor eventuele info!

EstherHegt

Re: Goedgekeurd hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:48

Bolieke schreef:
Nu volgens mijn pa zou je in Nederland speciaal goedgekeurd hooi kunnen krijgen (uit Friesland?). Het zou gaan om boeren die niets anders doen dan goed hooi produceren. Meer wist hij ook niet. Kennen jullie dit hooi? Hoeveel kost dit? Waar wordt het verdeeld?

Alvast bedankt voor eventuele info!

Via de HISFA de Vereniging voor de Fouragehandel is er goed hooi verkrijgbaar vrij van Jakobskruiskruid.
Ze moeten voldoen aan allerlei regels zoals veiligheid, dus wat als veevoeding verkocht wordt moet ook geschikt zijn als veevoeding. Productaansprakelijkheid dus, net zoals bijv Albert Heijn. Je kunt dus navragen bij de fouragehandel of er een GMP certificaat is. ( dat betekent ruwweg goed en veilig traceerbaar voer)
De website zelf is niet zo heel duidelijk vind ik website HISFA omdat ie nog in opbouw is, maar je kunt vast eens contact met ze opnemen en eens kijken wat er in je buurt zit.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:17

Of zelf een weide huren, die helemaal nalopen, desnoods spuiten aan het begin van het seizoen. En vlak voordat je laat hooien ga je het weer nalopen. Heb je wel mooi hooi uit je 'eigen' wei.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:55

femke27 schreef:
Of zelf een weide huren, die helemaal nalopen, desnoods spuiten aan het begin van het seizoen. En vlak voordat je laat hooien ga je het weer nalopen. Heb je wel mooi hooi uit je 'eigen' wei.

Zo zot krijg ik m'n vader niet meer. En wij moeten dan al een serieus grote wei zoeken (laat staan dat we zoveel opslagplaats hebben), want ook in de zomer worden ze gewoon hooi doorgegeven. Ze kunnen nl maar enkele uren per de dag de weide op. En ofdat je bij ons nog een leuke weide vindt?? Wij zijn hier in de omgeving nl met veel paarden en die vullen natuurlijk alle vrije weides op. Maar ik ga die ene website zeker eens bekijken!

Iemand nog tips? Die zijn zeker welkom!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:19

Of iemand die zoiets weet in België? Dat zou nog makkelijker zijn!

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:20

Ik heb er nooit van gehoord, wel van EKO hooi of BIO hooi maar dat is denk ik neit wat je bedoelt?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:25

Dat bedoel ik inderdaad niet. Ik zoek hooi met een "keurmerk" zodat je zeker bent dat je geen rommel aan je paarden geeft. Mijn pa had zoiets opgevangen en vroeg me dat op te zoeken op het internet. Zonder veel succes.
Oké, soms is een hooiseizoen gewoon slecht, maar moet er daarvoor ook planten inzitten die giftig zijn? Mensen die zulk hooi verkopen, die hebben geen geweten in mijn ogen. Want die weten dat er rommel in hun hooi zit...

Het zou wel een goed idee zijn om zo'n keurmerk in te voeren. Maar daar zullen weer veel nadelen tov de boeren aan verbonden zijn. Maar ook het voordeel dat mensen dan wel bij hun gaan kopen en minder bij zo'n louche (goedkoop) type.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:39

ik wil dat ook graag weten ben ook op zoek naar goed hooi maar dan het liefst uit 2007 ivm dat ik het liever wat ouder heb.
Stipje dus