twee jarige pony heeft gras buik is dat erg of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tygerbom

twee jarige pony heeft gras buik is dat erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:32

hoi allemaal.

mijn twee jarige pony heeft een grasbuik.
veder is ze absoluut niet te dik ,ze is in de groei voren lager als acter en heeft sinds een paar maanden wel een achter hand en een stel benen die goed aan het uitdijen zijn.
de borst is echter nog smal,zo ook de hals en de manen kam en staart aan zet is gewoon tot mager.
ze is recent ontwormt,niks te vinden.
ze staat snacht in een uitloop stal van stenen bestraat,dan krijgt ze hooi,smorgens krijgt ze hooi en smiddags mag ze 4 tot 5 uurtjes de weide op om te grazen en te spelen,ze is heel erg druk van zich zelf en binnen houden is bijna geen optie omdat ze dan echter de tent uit stuitert.
ze eet dus alleen gras en hooi en heeft savonds een prutje van fenegriek met knoflook,en een mineralen liksteen tot haar beschikking.
is een gras buik in haar geval dus erg of niet.
dit is sinds het laatste half jaar zo daarvoor bleef je heel schraal.

Palmera

Re: twee jarige pony heeft gras buik is dat erg of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:38

Paarden in de groei kunnen rare vormen aannemen hoor. Alles groeit afzonderlijk van elkaar lijkt het wel. Denk dat je je dus geen zorgen hoeft te maken, dit hoort er allemaal bij. Zolang ze energiek is hoef je je er geen zorgen over te maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:42

Jou paardje krijgt dus geen krachtvoer? Een 2 jarige is nog volop aan het groeien en moet al zijn botten dus nog opbouwen. Gras en hooi zit niet voldoende in om een paard goed te laten opgroeien, tenminste niet in deze tijd van het jaar.In het land ( gras dus) zal in deze tijd van het jaar ook niet voldoende voeding te vinden zijn.Zodirekt in het voorjaar als het nieuwe gras weer begint te groeien heb je een heel ander verhaal.
De foenegriek begrijp ik al helemaal niet...heeft je paard een luchtwegprobleem dan? Dat is n.l een hoest middeltje. Knoflook zit ook niets in en de meeste paarden eten dat ook niet echt graag. Bijvoeren dus, zou ik zeggen en iemand erbij vragen die ervaring heeft.

tygerbom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:48

aerdenhout1 schreef:
Jou paardje krijgt dus geen krachtvoer? Een 2 jarige is nog volop aan het groeien en moet al zijn botten dus nog opbouwen. Gras en hooi zit niet voldoende in om een paard goed te laten opgroeien, tenminste niet in deze tijd van het jaar.In het land ( gras dus) zal in deze tijd van het jaar ook niet voldoende voeding te vinden zijn.Zodirekt in het voorjaar als het nieuwe gras weer begint te groeien heb je een heel ander verhaal.
De foenegriek begrijp ik al helemaal niet...heeft je paard een luchtwegprobleem dan? Dat is n.l een hoest middeltje. Knoflook zit ook niets in en de meeste paarden eten dat ook niet echt graag. Bijvoeren dus, zou ik zeggen en iemand erbij vragen die ervaring heeft.

de mijne heeft idd last van af en toe een kuchje sinds ik fenegriek geef is dat veel minder /of niet.
mijn dierenarts heeft gezegt dat ik geen krachtvoer bij hoef te voeren ,en de knoflook geef ik om zijn reinigende werking en de vliegen Haha! een beetje op afstand te houden,zelf vind ze dat onwijs lekker.
groeien doet ze nog wel voldoende,maar niet gelijk...
dadelijk als ik haar volgend jaar ga trainen krijgt ze wel wat voer bij natuurlijk.

tygerbom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:50

femke27 schreef:
Paarden in de groei kunnen rare vormen aannemen hoor. Alles groeit afzonderlijk van elkaar lijkt het wel. Denk dat je je dus geen zorgen hoeft te maken, dit hoort er allemaal bij. Zolang ze energiek is hoef je je er geen zorgen over te maken.

toen ik vanmorgen kwam was de grasbuik al weer wat minder denk echt dat het gewoon een teken is van een goed gevuld buikje.
energiek genoeg is ze ,ze heeft een conditie waar je niet goed van wordt soms,lijkt wel of ze geen rust heeft soms.
verder is ze lief en groeit ze wel goed hoor ,maar idd de meest rare verhoudingen.

dank je voor je reactie.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:36

tygerbom schreef:
mijn dierenarts heeft gezegt dat ik geen krachtvoer bij hoef te voeren

Zo'n paard moet juist wel krachvoer krijgen, ook al is het maar een halve kilo of zo perdag

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:43

MSQuincyTE schreef:
tygerbom schreef:
mijn dierenarts heeft gezegt dat ik geen krachtvoer bij hoef te voeren

Zo'n paard moet juist wel krachvoer krijgen, ook al is het maar een halve kilo of zo perdag

onzin. en daar gaat dit topic niet over... mijn paard heeft tot 3 jaar nooit krachtvoer gekregen... nu krijgt ze 0.25 kilo muesli, maar ook enkel en alleen om supplementen door te mengen... een paard heeft in principe genoeg aan (goede kwaliteit) ruwvoer, evt bijgestaan door supplementen voor mineralen...