voer voor pony van 3 jaar oud, maar groeiachterstand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

voer voor pony van 3 jaar oud, maar groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 22:40

Hallo,

Ik ben voor iemand anders op zoek naar het juiste soort voer voor een pony, van nu inmiddels 3 jaar oud. De pony heeft echter nooit "echte" opgroei voeding gehad. Dit heeft geresulteerd in dat ze vrij klein is tot nu toe nog (kleine b maat, verwachting was d maat) en ze ziet er in alles nog heel veulenachtig uit. Klein veulenkoppie gehouden, smal postuur en beentjes.
Ze heeft afgelopen winter dagelijks wat biks gehad, maar ook niet veel, en hooguit 4 maandjes. (Ze was anderhalf toen ze arriveerde, daarvoor durf ik niet te zeggen) Verder staat de pony op gras, en in de winter dus op hooi. Wat zou een juiste voeding voor haar zijn? Gezien de achterstand? En voor de toekomst?
Ik zoek dit uit voor iemand anders, en alle mogelijkheden voor een jong paard zijn me niet zo bekend, en vanwege dat ze al de achterstand heeft, leek het me een goed begin hier rond te vragen of iemand iets weet.
Alvast bedankt iig. Lachen

dorientjuh

Re: voer voor pony van 3 jaar oud, maar groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:02

Lastig hoor. Maar daarom wel reuze interessant! Lachen

Wat krijgt het diertje nu te eten en in welke hoeveelheden? Krijgt hij bijvoorbeeld wanneer hij op het gras staat ook hooi of staat er nog genoeg gras? Van welke kwaliteit is het ruwvoer? Hoe wordt het dier gehouden? Op stal, 24/7 weidegang? Is er recent bloed geprikt? Mocht dat laatste niet het geval zijn, dan zou ik dat zeker doen, en dan laten testen op alles. Zo kun je een hoop tekorten ontdekken.

Wat versta je eigenlijk onder opgroei-voeding? Wat heeft hij wel gehad toen hij opgroeide?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:59

Op moment niks, ze staat op wei, dus op alleen gras,en wanneer ze op stal gaan komt ze er ong 2 uur per dag uit. Dan krijgt ze hooi. (en paar handjes biks)
Met opgroei voeding bedoel ik dus wat pavo bijv heeft, wat je moet voeren tot het 2e levensjaar van het paard. Zodat het alle vitaminen en mineralen krijgt om goed te groeien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:03

Ik dnk dat dit beestje een groeiachterstand heeft opgelopen door ziekte of iets dergelijks. Maar het is niet zo dat een paard/pony groeiachterstand krijgt doordat hij geen voer krijgt voor opgroeiende dieren. Dan zouden die van mij allemaal een groeiachterstand moeten hebben. ZOu hem ook eens laten onderzoeken op wormen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:08

Ze is niet ziek geweest in die tijd, en vanaf de koop klein gebleven. Heb niet echt abrupt een groeistop gezien bij dr. Ontwormen is een strak regime op onze stal. Vandaar dat ik t echt niet weet wat ik tegen de eigenaar moet zeggen. Bloedtest heb ik ook al gezegd, maarja.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:53

dat ontwormen strak wordt gedaan wil niet uitsluiten dat een paard wormen heeft...

verder hebben paarden echt niet per see een `opgroeimiddel` nodig zoals jij het mooi noemt. die van mij heeft tot 2,5 jarige leeftijd nooit veulenkorrel of wat dan ook gehad en is toch echt enorm gegroeid Knipoog de enige achterstand die zij had was door ziekte...

ik ga met dorientjuh mee en raad een bloedonderzoek aan. kan nooit kwaad, en je bereikt er het meest mee...