te dik...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

te dik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:51

Hoi allemaal..

Ik heb een hele leuke pony van nu 2.5 jaar oud..
de laatste tijd is ie nogal bijgekomen..
Hij staat op een schrale winterwei, krijgt wel onbeperkt hooi. dit is hooi van goede kwaliteit..
we voeren op de wei ongeveer 1 baal per dag, voor 3 paarden en op stal eet hij meestal 2 a 3 plakken per nacht.
In de zomer kreeg hij summerfit koeken bijgevoerd.. een halve per dag, maar daar ben ik mee gestopt toen hij dikker werd..

Hij krijgt nu een handje ponybrok, meer omdat de rest ook gevoerd wordt, vind het sneu om hem dan niks te geven. verder heeft hij een mineralenliksteen.
Wormen heeft hij niet, vorige week nog een mestmonster opgestuur, en de uitslag daarvan was prima.

Gisteren was de DA op stal, en die gaf me nogal op mijn donder vanwege mijn te dikke pony.. zijn ribben zijn niet te zien, en bijna niet te voelen. Zij vond dat hij maar eens aanhet werk moest om hem te doen afvallen..

Echt aan het werk zetten, daar vind ik hem te jong voor.. wel "longeer" ik hem 3x per week los in de round pen, en 2x per week wandelen we een uurtje..
Beweging krijgt hij genoeg op de weide naar mijn idee.

Heeft er iemand een idee hoe ik er voor zorg dat pablo minder dik wordt..

ik zal morgen even een nieuwe foto maken om te laten zien hoe hij er nu bij staat..

alvast bedankt..

lientjeds

Re: te dik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:54

Zeker en vast geen onbeperkt voeder!
Feitelijk geen een dieet van (beperkt) ruwvoeder, een kleiner schepje korrels en liksteen voor mineralen.

Echt belangrijk, want anders verhoog je het risico op hoefbevangenheid!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:57

bedankt voor je snelle reactie..

Ik was er eigenlijk van overtuigd dat je een paard altijd onbeperkt hooi moet aanbieden. zeker als hij 's nachts binnen staat, al is het maar tegen verveling..
Zou ik hem daar echt op kunnen korten..

In de wei hooi beperken is onmogelijk, de andere paarden hebben het echt wel nodig, zeker met dit weer..
Ik ben bang als ik hem 's nachts geen hooi geef dat hij stro gaat eten, met alle gevolgen van dien..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:58

Geen brok meer voeren. Het is niet sneu voor hem als hij niks krijgt, hooi = ook eten Clown

Probeer anders schraler hooi (graszaad hooi) te geven gemengd met goed hooi.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:00

he hallo, ik hou dit topic in de gaten. heb ook een veel te dikke pony Boos!
Hij krijgt genoeg beweging, niet bijgevoerd maar staat op een nog goede wei met zijn groep..
Over een paar weken gaat hij naar binnen en wordt hij gekoct op zn kuil en hooi en mag stro eten. Dat en de beweging die hij dan krijgt zal vast een hoop schelen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:10

Sommige paarden worden al dik van het alleen al kijken naar een banketstaaf polletje herfstgras, ik het een Tinker x Fries ruin van 4 jaar en dat is ook altijd een eeuwige strijd Die staat wel 24/7 in het land, maar heel schraal. Toch blijft het opletten, hij wordt 4-5 keer per week gereden of gelongeerd, maar zomaar op een lekker stuk wei zetten, hoe (ogenschijnlijk) schraal ook, is geen optie voor hem, ik moet altijd een klein stuk afzetten en dan om de dag een klein stukje er bij geven. Brok er bij is helemaal geen doen, maar zo'n PAVO koek kan toch wel? Daar worden ze echt niet dik van. ONbeperkt hooi lijkt me te veel van het goede, maar tsja, die andere paarden hebben dat weer wel nodig natuurlijk. Draadje er tussen bij het eten? Naar binnen halen tijdens eten van hooi, dan heb je er zicht op (alleen jouw pony bedoel ik, en daarna weer naar buiten)? Zo heb ik mijn paard vorig jaar nog kunnen doen afvallen (die stond toen ook in de wei met een aantal Friezen, maar in die wei zelf werd geen hooi verstrekt).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:14

Pablo word idd dik van lucht.. hij is een haflinger kruising..
De enige mogelijkheid is hem uit de groep halen, en hem alleen zetten wil ik niet..
Ik denk ook dat hij dan door de draad gaat..
Ik ga iig het handje brok uit zijn dieet schrappen, en de wandelingen langer maken.. zodat hij meer beweging krijgt..
Ook ga ik achter "oud" hooi aan..
Deze week gaan we een keer naar de weegbrug lopen, dan kan ik gelijk zien hoeveel hij weegt..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:18

Ach, zo meteen is het weer gemakkelijker in de gaten te houden: sommige paarden gaan dan weer op stal, die eigenaren kunnen precies bijhouden wat er in gaat. Anderen, zoals de mijne, blijven buiten staan, maar dan zit er niet veel tot nauwelijks meer voedingswaarde in de weide, en kun je veel beter hooi bijgeven en evtl. krcahtvoer (indien nodig). Dan vallen ze eigenlijk altijd weer af, mits je natuurlijk niet veel te veel of onbeperkt geeft bij zo'n opblaasballon-paard (jaja, bedoel ik ook mijn Jaopie mee!)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:20

Misschien kan je een deel van zijn avondportie hooi vervangen door gerstestro. Dan heeft hij als hij het hooi op heeft nog wat te knabbelen waar verder weinig voedingswaarde in zit.

De (friese) paarden die ik reed van anderen deden 2,5 dag met een baal hooi, dus volgens mij kregen ze in verhouding veel minder. Tenslotte waren ze groter en werden ze bereden en gemend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:33

Op zich van alleen normaal hooi krijgen ze wel een hooibuik maar normaal geen speklaag. Ook komt de winter eraan en hebben ze wel wat reserve voedsel nodig. En een ronder type oogt al snel te dik.

Ook ligt het nogal aan de dierenarts of ze een paard dik vinden of niet. Bij mijn tinker hebben we afgelopen maanden wel een groot verschil gemerkt in meningen. De eerste vond hem veel te dik terwijl je zijn ribbenboog kon zien en hij ingevallen flanken had en in mijn ogen echt te dun. De 2e van een andere praktijk vond hem veel te dun en moest hij flink bijkomen. Nu we de problemen die daar voor zorgden opgelost hebben is hij meer dan flink bijgekomen (ruim 150 kilo) alleen met weidegang in een schrale wei en wat extra hooi. Ik vind hem zelf nu wat te rond maar de dierenarts is nu pas tevreden over zijn lijntje vooral omdat de winter eraan komt.

Mocht hij echt te dik zijn dan zou je kunnen kijken of je minder voedzaam hooi kunt geven. Oud hooi of onbemest kruiden hooi dat is ook een stuk minder voedzaam maar bevat wel genoeg vitamines. Wandelen zal iets helpen maar ik denk dat je vooral ook neit te weinig moet gaan voeren aan ruwvoer.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:34

Inderdaad wel onbeperkt hooi blijven geven, maar dan wel hooi van lage kwaliteit. Moet je pony op stal staan? En heeft hij een deken op in de winter? Inderdaad is stro ook een goede, dit is geen volledige vervanger voor hooi, maar wel voor een gedeelte. Tarwestro is het beste om te geven. Ook is het verstandig om een magnesiumsupplement te geven, de meeste paarden hebben namelijk een (ernstig) magnesiumtekort; dit kan indirect ook leiden tot een te dik paard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:40

@ karuna.. mijn paard gaat vanaf eergisteren van 22.00 tot 6.00 op stal.. hij draagt geen deken.. hij zit wel lekker in zijn wintervacht..

@ dorientjuh.. hoe ontdek ik een magnesiumtekort.. moet ik dan een bloedonderzoek laten doen..

Ik heb pablo nu een jaar, en hij was veel te mager toen ik hem kocht, ribben en heupen waren zichtbaar..
In eerste instantie ben ik hem dus flink gaan bijvoeren..
Ik vind zelf dat hij wel wat dik is, maar niet overmatig.. ik schrok ook nogal van de reactie van de DA.. mijn stalgenootje
heeft een andere DA, die komt van de week ook nog, dus ik zal zijn mening ook nog vragen.. mss maak ik me zorgen om niks..

ik heb nog fotos van vorig maand.. ga ff uploaden.. kijken wat jullie er van vinden..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:43

Ben wel benieuwd naar de foto's en de mening van de andere dierenarts. Als ze genoeg haar en spek hebben redden ze zich heel goed zonder deken. Zeker de wat robustere rassen. En goed hooi maakt niet spekkig en houdt ze juist warm in koudere tijden.

Onze tinekr is nu eigenlijk sinds 6 jaar goed op gewicht, zo dik als hij nu is heb ik hem nog nooit gehad. En nu staat hij ook met plezier nog steeds buiten terwijl de rest op stal staat s nachts. Dankzij zijn speklaagje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:46

Afbeelding

Afbeelding

wel slechte foto's.. de instellingen van mijn camera snap ik nog niet helemaal, maar zo krijgen jullie een idee..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:51

Ik vind het op zich wel meevallen. Hij heeft een ronde buik maar geen idee of dat zijn bouw is of extra vulling. En als zijn nek gewoon soepeltjes aanvoelt lijkt het een gewoon hooibuikje te zijn. En zo te zien heeft hij van zichzelf een kort brede nek dat lijkt ook al heel snel moddervet. Hoe hard moet je duwen om zijn ribben te voelen?

Beetje het model van de merens die wel gehad hebben. ook een rond kort beestje. Leek op afstand ook erg dik maar haar ribben kon je wel voelen.
Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:52

@ karuna.. eeh.. hoe hard.. zeg maar fase 3 (parelli) ongeveer..
tis niet dat ik er een deuk in moet duwen..

zijn hals voelt gewoon soepel aan.. ik heb ook het idee dat zijn aftekening zijn hals nogal accentueert..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:56

je moet de ribben nog kunnen voelen idd

Veel mensen vinden hun paard dik als ze hun darmen gevuld hebben met hooi.

Onze paarden hebben grote buiken, maar zijn niet dik. Terwijl de paardjes van de buren wel veel vet op hun ribben hebben, maar tegelijkertijd hazewindhondbuiken Scheve mond. Dat vinden ze mooier. Het is hetzelfde ras als wat wij hebben rondlopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:06

FitzChivalry schreef:
@ karuna.. eeh.. hoe hard.. zeg maar fase 3 (parelli) ongeveer..
tis niet dat ik er een deuk in moet duwen..

zijn hals voelt gewoon soepel aan.. ik heb ook het idee dat zijn aftekening zijn hals nogal accentueert..

Fase 3 zegt me helemaal niks. Ik houd me totaal niet bezig met parelli, voest enz. En hoe hard indrukken. Tsja dat is een goede. Als je normaal met de vingers of vuist over de zijkant heen gaat (niet met je hele gewicht er tegenaan leunen) moet je wat heuveltjes voelen op de plekken waar de ribben zitten. En de zijkant mag wat meeveren maar niet dat je tot je vingerkootje in het vet verdwijnt.

En zijn nek heeft een nadeel dat ie kort en breed is waardoor het al heel snel dik oogt. Een soepele nek is in mijn ogen veel belangrijker dan een slank paard. De nek is toch een van de eerste plekken waar je overgewicht ziet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:19

Magnesiumtekort kun je inderdaad ontdekken door bloed- of urine onderzoek.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:16

mijn pony word ook snel te dik daarom laat ik haar veel bewegen. ze staat in de wei waar niet veel gras staat en ik doe haar iedere dag rijden en longeren

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:35

Vandaag heeft een andere DA en de hoefsmid er naar gekeken, en zei vinden hem wel ietsje stevig, maar zeker niet te dik..
Ik kreeg te horen dat het ook wel een beetje het model paard is, en dat dat helemaal goed komt als hij volgend jaar aan het werk gaat..
Wel ga ik stoppen met zijn brokken, dan is misschien dat randje er net af tegen het eind van de winter..

Ben dus weer helemaal gerust..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:07

Blij om te horen en verbaasd me niks. De andere dierenarts heeft kennelijk alleen ervaring met duur gefokte dressuurpaarden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:08

In het centraal topic staan ook veel tips.