Kuilvoer i.p.v. hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Kuilvoer i.p.v. hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:47

Oh ik heb hier echt heel weinig verstand van dus daarom vraag ik even om jullie hulp... Bloos

Als een paard normaal hooi eet kun je het hooi dan omzetten naar kuilvoer?

En dan nog iets anders; wanneer een paard nooit op de wei heeft gestaan en nu wel die mogelijkheid krijgt lijkt het me verstandig om hem niet ineens de hele dag in een wei met gras te zetten. Hoe bouw je dit op? Eerst elke dag een uurtje? En dan steeds wat meer? Ik wil namelijk niet dat hij of hoefbevangen wordt of koliek o.i.d. krijgt..

Cyruss_

Re: Kuilvoer i.p.v. hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:49

ik heb het juist omgezet toendertijd maar wel andersom. van kuilvoer naar hooi. kon merken dat het niet goed was voor de paarden te veel eiwitten enzo.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 09:53

Oke, want op mijn nieuwe stal kan ik onbeperkt kuilvoer krijgen echter hebben ze geen hooi. Dus ik zat even te kijken wat de mogelijkheden waren. Dus je raadt kuilvoer eigenlijk af?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:55

het ligt er heel erg aan wat voor kuilvoer het is. is het mooi droog, ruikt het goed? als het op hooi lijkt is het eigenlijk alleen maar beter, er zitten meer voedingsstoffen in, maar ik kan vanaf hier niet zien wat voor soort kuilvoer het is Lachen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:59

Ik bekostig al een hele tijd hooi uit eigen zak, omdat mijn paard niet tegen kuil kan en mijn stal alleen kuilgras heeft. Dure hobby met deze prijzen.

Ik vind hooi beter omdat het niet schimmelt, minder zuur is en minder eiwitten/suikers bevat.

Ik ben destijds geleidelijk aan voer geschakeld. Gewoon een dag 2/3 kuil, 1/3 hooi, volgende dag half om half en daarna 1/4 kuil en de rest hooi.

Weidegang kan je opbouwen door ze in het begin een uurtje op het land te laten en dit zoetjes aan uit te breiden. Is wel belangrijk!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:00

Hangt allemaal een beetje van soort kuil af.
Ik voerde altijd 50/50 hooi/kuil.

Met weidegang afhankelijk wanneer je in het jaar begint. In maart bv staat er nog niet zoveel gras, maar eind april/mei kan het al gauw te veel worden. dan voorzichtig opbouwen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:01

En hoe herken ik het juiste soort kuil?

Hij zou dan nu rond oktober de wei opgaan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:07

Nu bevat het gras niet zoveel voeding meer als dat je de overgang naar weidegang had gedaan bijvoorbeeld in het voorjaar. Je paard kan best een paar uurtjes op een schrale weide beginnen nu, je merkt het snel genoeg als dit teveel is aan de mest.
Hooi is in mijn ogen het beste, de kwaliteit schommelt daar minder van naar mijn idee.
Je hebt vele soorten kuilgras. Als je daar een vorm van hebt die voordroog heet is het bijna net zo droog als hooi. Je kunt ook kuilgras treffen wat veel natter is en dat is niet zo best om te voeren, dat is meer geschikt voor bijv. koeien.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:10

Oke dankje meggiemeg! Dus de conclusie is eigenlijk dat hooi gewoon het beste is om te voeren? Het minst aan risico's e.d.?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:13

Trouwens nog even een nieuwe vraag; een paard dat gewend is hooi te krijgen, brok en muesli en die nu dan de mogelijkheid krijgt tot gras; moet ik dan de verhoudingen gaan aanpassen, iets weglaten, alles blijven geven of?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:17

denk er wel aan dat er juist doordat het kouder word er meer suiker in de grassprieten gaat zitten. ik weet niet hoe het precies zit.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:19

Oke en dat betekend?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:26

in de ochtend meer kans op bevangenheid, dus beter pas het land op nadat de dauw van het gras is.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:31

Oke! Bedankt voor de tip!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:32

Ik weet niet hoe lang ze bij jou op stal doen met een baal kuil en hoe nat deze is. Hoe natter de baal kuil hoe eerder het proces van rotting/beschimmeling intreed.
Hooi vind ik een fijner ruwvoer om te voeren, de kwaliteit is beter te zien/ruiken dan bij kuil. Kuil kan al snel zurig ruiken.
Met suikers in gras wordt denk ik fructaan bedoeld?
Kijk dan eens op deze link, daar staat heel mooi beschreven wat zonlicht, temperaturen e.d met gras doen: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:36

Dankje meggiemeg! Ik ga het meteen even doorlezen Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:36

Princesje schreef:
Trouwens nog even een nieuwe vraag; een paard dat gewend is hooi te krijgen, brok en muesli en die nu dan de mogelijkheid krijgt tot gras; moet ik dan de verhoudingen gaan aanpassen, iets weglaten, alles blijven geven of?

En bij deze vraag?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:42

Je moet gras zeker zoals het nu is wat voeding betreft niet meer voor vol aan zien. In de winter zit er totaal geen voeding meer in en is het meer vulsel en een leuk tijdverdrijf om te grazen. De meeste voeding is er uit. Zeker in het voorjaar en het begin van de zomer zit er veel groei in het gras waardoor de voedingstoffen ook veel hoger liggen.
Je merkt het dan ook aan je paard omdat deze dikker wordt. Zogenaamd grasbuikje wat heel snel weer weg is na een nacht op stal/rijden.
Als je net zoveel blijft rijden zou ik die hoeveelheden niet aanpassen tenzij je echt ziet dat je paard dikker wordt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:46

Oke, super bedankt voor alle info! Wat fascinerend zeg, over Fructaan, nooit geweten! Ga er eens opletten!