goede kwaliteit kuil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

goede kwaliteit kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 22:08

Ik zit steeds met het probleem dat ik mijn kuilvoer niet goed kan houden,met deze temperaturen die steeds veranderen dan weer boven de 15 graden dan weer eronder Vork heb goede kwaliteit kuil maar kan steeds de helft van het pak weggooien omdat het te warm is geworden of iets nat isgeworden wie zit er ook mee? en vanaf wanneer kun je het kuil weer goed houden gewoon met het plastic eromheen? gr emaartje Knipoog

Nouvel

Re: goede kwaliteit kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:40

Ik voer kleine baaltjes kuil (ong. 30 kg) aan mijn paard (omdat ik de enige op stal heb die kuil voert).
Ik maak een pak open en haal het plastic er gelijk helemaal vanaf en trek de plakjes een beetje uit elkaar zodat het niet kan gaan broeien.
Zo'n klein pakje voer ik in ong. 4 dagen op, ik heb er nog geen enkele keer schimmel in gehad de laatste weken.
Ik heb ook iets grotere ronde, daar doe ik zo'n 5/6 dagen mee meestal en die trek ik ook zoveel mogelijk uit elkaar als ik merk dat het binnenin iets warm gaat worden, dat werkt prima!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:45

Inderdaad...het plasic er helemaal af halen zou moeten helpen.
Maar als je maar 1 paard hebt en balen van 400 kilo, ben ik bang dat het ook niet helemaal gaat helpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:49

Nee, dat werkt zeker niet, daar kun je niet tegen voeren...

Ik voer om die reden dus echt kleine baaltjes, die kun je opvoeren voordat het mis gaat...

Ik zou evt. met mijn voersnelheid nu wel een slagje groter kunnen hebben, maar die kan ik hier in de buurt nergens vinden...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:43

wij hebben inderdaad van die grote vierkante balen,en hebben telkens het plastic erafgehaald in die dagen,maar mijn pak staat buiten onder een afdak dus heb niet de mogelijkheid op stal om het uitelkaar te leggen helaas,wij voeren met 2 paarden ervan..ik denk inderdaad dat je dan gene voersnelheid hebt,maar wanneer zou je zo;n pak wel los kunnen maken vanaf welke temperatuur denken jullie?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:47

Ik red het nu ook niet met 2 paarden. Mits het op het juiste tijdstip is ingepakt en geen gaatjes erin, dan kan ik vanaf november/december ongeveer weer een groot pak voer zonder dat ik meer dan de helft moet weggooien...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:30

Toen ik nog aan kuilgras deed (grote balen) trok ik het plastic eraf gooide plak voor plak in de kruiwagen en reedt het naar binnen. Dit om te voorkomen dat het ging schimmelen. Was er even mee bezig, maar het bleef wel mooi.

Alternatief: gooi het op pallets, met zo'n groot scheepszeil erover heen. Met uiteraard voldoende luchtruimte dat het kan ademen, want dat is nou net het probleem met die kuilgras pakken

En over die gaatjes gesproken. Je weet dat een speldeknopje genoeg is? Of een muisje die aan de onderkant een gaatje knaagt dat je niet eens ziet?

Ik heb jarenlang veel te veel betaald(ik vind het me een partij duur) en veel te veel weg gegooid. Nu heb ik sinds 2 jaar hooi van eigen land, opgeslagen in de melkwagen. Uiteraard moet je die ruimte wel hebben, anders is kuilgras makkelijker.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:34

Als de wind er in kan komen heb je inderdaad grote kans dat het gaat schimmelen.
Bij koeien is altijd de regel: 1 meter per week als minimale voersnelheid, ik denk dat je dit ook wel zo ongeveer bij paarden aan kunt houden.
2 paarden die van zo'n pak eten is gewoon te weinig om het goed te houden. Mag ik vragen hoe lang je normaal gesproken met zo'n pak doet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:41

met 2 paarde voer je onmogelijk zo'n grote baal op,voordat het gaat schimmelen...

ik doe hier 4 a 5 dagen met een ronde baal kuil,en dat gaat net goed...en dan heb ik op het moment niet eens echt natte kuil.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:26

Ik moet het buiten bewaren, als het dan goed droog blijft kan dat toch wel?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:26

nou ik heb er dus steeds pech mee gehad,vorig jaar vele minder,terwijl het het zelfde kuil is

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:55

@marleen_usar: Pak dus opensnijden, alle plakken op pallets gooien en scheepszeil eroverheen. Dat scheepszeil zit nooit zo strak als de eigen verpakking, dus gaat het op die manier nooit broeien en dus ook niet schimmelen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 11:31

femke27 schreef:
@marleen_usar: Pak dus opensnijden, alle plakken op pallets gooien en scheepszeil eroverheen. Dat scheepszeil zit nooit zo strak als de eigen verpakking, dus gaat het op die manier nooit broeien en dus ook niet schimmelen

inderdaad zou een oplossing zijn,maar hier op stal niet mogelijk mag het niet overal neerleggen.. Bloos

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:28

als je op een stal staat, is het dan niet mogelijk gezamelijk in te kopen en dus ook gezamelijk va nen pak te voeren?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:45

annastasia schreef:
als je op een stal staat, is het dan niet mogelijk gezamelijk in te kopen en dus ook gezamelijk va nen pak te voeren?

nou bij ons op stal zit bij de prijs in ze voeren Hooi en ik vier apart kuil erbij vandaar Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:00

Dat heb ik ook, op stal krijgen ze allemaal hooi.
Ik koop mijn kuil zelf in, vanwege luchtwegproblemen.
Daarom koop ik altijd kleine pakjes...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 19:03

Nouvel schreef:
Dat heb ik ook, op stal krijgen ze allemaal hooi.
Ik koop mijn kuil zelf in, vanwege luchtwegproblemen.
Daarom koop ik altijd kleine pakjes...

ja maar kleine pakjes zijn veel duurder toch in aanschaf Vork

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:37

Ja klopt, maar een deel weg gooien vanwege schimmel kost ook geld, en schimmel kuil voeren is bar slecht (zeker voor een paard met luchtwegproblemen), daarnaast zijn kleine pakjes veel handzamer en voor mijzelf goed te hanteren, dus vandaar... Knipoog