Hoeveel krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Hoeveel krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:08

Volgens de voedingswijzer van Pavo heeft mijn paard 4-5kg krachtvoer per dag nodig.
Dit lijkt me echter wat veel.
Ik voer mijn paard Pavo Winners All Sport Muesli en brok.
Ze krijgt 0,5 Meusli en 0,25 bix.
Dit krijgt ze 2x per dag.
Nu ze niet meer in de wei staat maar snachts op stal en overdag in de paddock wil ik dit wel wat meer gaan maken.
Maar ik dacht meer aan 0,5 meusli en 0,5 bix.
Wat vinden jullie?

8nnemiek

Re: Hoeveel krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:13

Die Pavo voedingswijzer is echt grote onzin.. Een leuk verkooppraatje, meer niet

Als je paardje nu goed op gewicht is en gezond en fit dan zou ik niets veranderen aan het voer.
Hoeveel hooi/ruwvoer geef je?

Ik heb die voedingstest ook eens gedaan, had ingevuld dat hij goed op gewicht was, gezond en dag en nacht op een kale wei stond, en het belangrijkste: dat het een tinker is..
dit was hun advies:
Citaat:
Beste Annemiek,

Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 20 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 4.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit

De producten die het beste bij Mystic passen zijn:
Pavo Nature's Best
Pavo Liga

De VoedingsWijzer geeft een indicatief advies maar bedenk wel, ieder paard is uniek en niemand weet beter wat goed voor hem is dan jij.

ROFL
Nog nooit zo'n slechte test gezien!!
Mijn tinker zou dus géén ruwvoer meer mogen hebben, en 3 kilo brok!!!
Huilen van het lachen Dan zou ik een hoefbevangen rodeopaard met een maagzweer in de wei hebben lopen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-10-08 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:13

Ik vindt dat weinig wat jij voert. Ze krijgt dus 1,5 kilo per dag? Of begrijp ik dat verkeerd? Hoe vaak rijdt je haar, en kriijgt ze wel genoeg hooi in paddok en stal?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:17

Ja 4-5 kg krachtvoer vind ik ook veel te veel.
Maar het hangt er wel vanaf wat voor paard het is, denk ik.
Mijn kwpn-er krijgt 2 kg brok per dag terwijl mijn friese paard (die altijd te dik is) in totaal maar 0.50/0.75kg per dag!
Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn paarden 3x per dag kuil krijgen. Als je hooi zou voeren verandert dit de zaak ook alweer.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:54

@TS: Wat doet jouw paard aan arbeid gemiddeld en hoeveel ruwvoer krijgt hij/zij?
Persoonlijk vind ik 1,5 kilo per dag zonder weidegang niet erg veel.
Mijn paard loopt ongeveer 4/5 dagen per week op L niveau, staat overdag in de wei en 's nachts binnen (in de zomer dag en nacht buiten). Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en 's ochtends en 's avonds een halve kilo sportsfit gemengd met lucernemix. Van mij krijgt hij dan nog een bak slobber gemengd met wat sportsfit en een supplement. Totaal aan krachtvoer dus ongeveer 2,5 kilo naast de weidegang en onbeperkt ruwvoer.
Ieder paard is natuurlijk anders en de een heeft niet zoveel nodig als de ander.
Toch komen de meeste vitamines en mineralen middels het krachtvoer binnen. Wil je geen of weinig krachtvoer voeren dan is een supplement of zijn de Pavo Vital brokjes een goede vitaminebron.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:50

Lancome schreef:
@TS: Wat doet jouw paard aan arbeid gemiddeld en hoeveel ruwvoer krijgt hij/zij?

Mijn paard loopt 4dgn per week dressuurmatig 45min tot een uur. 1 dag longe 30min en een x buiten rijden een uurtje. Soms 2x longe en niet naar buiten etc.
Maar ze loopt 6dgn pw.

Persoonlijk vind ik 1,5 kilo per dag zonder weidegang niet erg veel.
Mijn paard loopt ongeveer 4/5 dagen per week op L niveau, staat overdag in de wei en 's nachts binnen (in de zomer dag en nacht buiten). Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en 's ochtends en 's avonds een halve kilo sportsfit gemengd met lucernemix. Van mij krijgt hij dan nog een bak slobber gemengd met wat sportsfit en een supplement. Totaal aan krachtvoer dus ongeveer 2,5 kilo naast de weidegang en onbeperkt ruwvoer.

Ze loopt overdag in de paddock met onbeperkt hooi. S' avonds op stal. Om 17:00 krijgt ze 2 plakken hooi om 22:00 en s'ochtend om 6:00.
Daarnaast krijgt ze om 17:00 1/2 sportsfit meusli en 1/4 all sports
En om 6:00 krijgt ze hetzelfde
Door het voer heen krijgt ze nog een schepje Pavo multifit en een beetje zonnebloem olie.

Ieder paard is natuurlijk anders en de een heeft niet zoveel nodig als de ander.
Toch komen de meeste vitamines en mineralen middels het krachtvoer binnen. Wil je geen of weinig krachtvoer voeren dan is een supplement of zijn de Pavo Vital brokjes een goede vitaminebron.

Het is een KWPN-er van 11 jr.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:13

hoeveel voerde je nu?
verdubbel dat en kijk es 2 weken hoe dat allemaal gaat.
goed dat je een supplement vboert om de vitamines aan te vullen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:14

Ik vind het echt genoeg wat je voert Ja
Onbeperkt hooi is de basis, daar kan in principe elk paard van leven. De brokken zijn alleen nodig voor extra energie te leveren, voor het werken dus. En anderhalve kilo sportbrok voor drie kwartier tot een uur werk is natuurlijk meer dan genoeg.
Als je duidelijk merkt dat je paard te veel energie heeft dan kun je minder brok voeren.. Als je merkt dat je paard te weinig energie heeft of te mager is dan kun je wat meer voeren. En als het goed gaat zo.. fijn zo laten Ja

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:47

MysticTinker schreef:
Ik vind het echt genoeg wat je voert Ja
Onbeperkt hooi is de basis, daar kan in principe elk paard van leven. De brokken zijn alleen nodig voor extra energie te leveren, voor het werken dus. En anderhalve kilo sportbrok voor drie kwartier tot een uur werk is natuurlijk meer dan genoeg.
Als je duidelijk merkt dat je paard te veel energie heeft dan kun je minder brok voeren.. Als je merkt dat je paard te weinig energie heeft of te mager is dan kun je wat meer voeren. En als het goed gaat zo.. fijn zo laten Ja

Sluit me hier min of meer bij aan, kijk het eerst eens aan hoe het gaat met wat je nu geeft. Zoals ik al eerder zei, niet elk paard is gelijk en de een heeft meer dan de ander nodig. In geen geval je krachtvoer nu ineens gaan verdubbelen zoals een paar posts terug wordt genoemd! Meer of minder krachtvoer geven gaat altijd met kleine porties tegelijk. Verder geef je ook al een supplement als extra en krijgt hij meer dan voldoende ruwvoer. Wat nog wel eens wil werken is een handje lucerne(mix) door de Sportsfit te mengen. Dit zorgt voor een verbeterde opname en vertering van het voer waardoor je er optimaal profijt van hebt.

@TS:En een compliment dat je zo goed bezig bent met de voeding voor je paard en hier goed over nadenkt OK dan!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:04

Thnx voor het compliment!

Tja ik ga in januari wedstrijden starten en de komende maanden elke maand een paar om te oefenen mijn paard gaat dan ook meer lopen. Daar komt nog de stress van de wedstrijden bij etc dus ik dacht ik doe de voedingswijzer is. Kijken of ik iets moet aanpassen.

Voor nu heb ik uitmezelf het bix van 0,25 naar 0,50 verhoogd.
Ze krijgt nu dan ook 1kilo per dag. 0,50 bix 0,50 meusli. Ik voer Pavo All Sports (bix) en Pavo Sports Meusli.
Daarbij doe ik nog een klein schepje Pavo Vitamine en een beetje zonnebloem olie.
Ik heb zelf het gevoel dat dit wel voldoende is maar wil mijn paard ook niet tekort doen.
Ik las laatst dat na de wedstrijd slobber geven wel oke is. Dit omdat ze dan ook meteen weer vocht opnemen.
Dat is misschien wel een idee als extratje. Na de wedstrijd slobber geven.

Maar ze moet natuurlijk ook weer niet te dik worden Clown