Wat kan ik er nog bij voeren.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Wat kan ik er nog bij voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:53

Hallo,

Mijn pony komt zometteen op stal en word dan 2 keer per dag gevoerd, ze krijgt 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi en een halve kilo basisbrok.
Ik wil er tussen door eigenlijk nog wat bij gaan voeren waar ze niet al te veel extra energie van krijgt maar waar ze wel mooi op gewicht van blijft, ze word namelijk heel snel te dun zodra ze weer op stal komt.
Ik wil het liefst geen extra hooi bijvoeren omdat ze dat toch niet allemaal op eet..
Het gaat om een 4 jarige nrps pony van 1.55m (weet niet hoe zwaar ze is, maar ze heeft een normaal postuur) ze word 3 keer in de week gereden en 1 keer in de week gelongeerd. Verder komt ze iedere dag een paar uurtjes in de bak maar dus eigenlijk nu niet meer op het land.
Groetjes Hilde

eline_di

Re: Wat kan ik er nog bij voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:54

In deze periode: Wortels
En anders muesli met weinig energie

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:12

2x per dag voeren is m.i. veel te weinig. Paarden eten van nature 16 uur per dag (24 uur). Geen wonder dat ze dan in deze stalperiode te mager wordt. Dus, veel meer hooi aanbieden, indien mogelijk onbeperkt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:33

Als ik haar meer hooi geef, eet ze 9 van de 10 keer maar een heel klein deel op, de rest gooit ze door haar stal of laat ze gewoon liggen.. Ik wil dus het liefst wat anders bij gaan voeren..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:36

eline_di schreef:
In deze periode: Wortels
En anders muesli met weinig energie

Havens muesli, Cool mix (zo'n 10,80 per 20 kg). Weinig energie en suiker.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:10

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:19

aslo schreef:
2x per dag voeren is m.i. veel te weinig. Paarden eten van nature 16 uur per dag (24 uur). Geen wonder dat ze dan in deze stalperiode te mager wordt. Dus, veel meer hooi aanbieden, indien mogelijk onbeperkt.

Dat van 2 keer per dag voeren te weinig vind ik echt een belachelijke opmerking, bijna elke stal voert maar 2 keer per dag.
Deze merrie krijgt smorgens om een uur of 8 haar 2 plakken hooi, dan komt ze er rond een uur of tien uit in de bak en heeft ze nog de helft van haar hooi liggen, dan komt ze na het middageten, dus ongeveer half een weer op stal en peuzelt ze het andere hooi op en eind van de dag krijgt ze nog weer een porsie van 2 plakken hooi die smorgens vaak nog niet eens helemaal op is. De plakken die wij geven zijn geen dunne plakken en ze kunnen er prima van leven en zien er altijd goed uit. Als je ze maar twee keer per dag 1 dun plakje zou geven, dan zou het idd te weinig zijn.
Deze merrie eet zoals feliciaa al aangeeft van zichzelf niet heel snel, dus is denk dat muesli eventueel de oplossing kan zijn.
@ feliciaa: als je haar muesli wilt voeren zul je dit zelf aan moeten schaffen, dit omdat wij het op stal nu niet hebben, en het voer van robi is 3x zo duur als normale muesli, dus vind het niet fijn als je dat gaat voeren.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:20

@ haffieingrid: Dat snap ik, ik was ook van plan zelf wat aan te schaffen. Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:46

als je pony het hooi laat liggen kan dat ook komen doordat ze het gewoon niet lekker vind he?
ruikt het wel lekekr,ziet het er fris uit?
voeren ze alleen hooi of ook kuil?
maar lucerne is heel goed om bij te gaan geven.

je kunt ook slobber van Subli gaan geven,daar zit ook extra in.
het heet seniores priores