Wat voor voer voor mijn fjord op natuurlijke basis?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Wat voor voer voor mijn fjord op natuurlijke basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:31

Hallo allemaal,

Ik merk de laatste tijd dat mijn fjord zich niet helemaal 100% voelt, ik denk dus dat t mede door zijn voer komt.
hij krijgt nu gewoon simpele basisvoer waar denk ik niet genoeg in zit.
Daarom zoek ik nu bix/kruiden etc op natuurlijke basis wat helpt zijn weerstand te verbeteren, waar genoeg vit/min, calucium, magnesium etc in zit.

Het gaat om een fjordenruin van 3.5 jaar, die nog in de groei zit en hij heeft op dit moment een schimmelinfectie en schurftmijt...

Wat voor merk bix/kruiden van welke winkel raden jullie mij aan?

Gr Florien

Bodan

Re: Wat voor voer voor mijn fjord op natuurlijke basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:08

niemand?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:48

wat voer je nu?

opzich als je het natuurlijk wilt houden is de basis van voldoende ruwvoer (dus gras of hooi of luzerne ofzo) het belangrijkst (anders ook Knipoog )
verder kun je op paardendrogist.nl eens kijken welke kruiden er zijn voor een goede vacht.

evt kun je best ook je da bellen om te overleggen...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:52

Ik voer die van mij Mijten (Herbamix) www.mijten.be en ik ben er super blij mee! Het is ook erg betaalbaar (13,38 voor 25 kg en dan komen ze het brengen. Het ene paard eet 4 zakken per maand (krijgt 4 scheppen per dag) en de andere eet 2 zakken per maand (krijgt 2 scheppen per dag).

Je hebt ook andere nog meer natuurlijke voeders, daarmee bedoel ik: helemaal zonder conserveringsmiddelen en/of E nummers, maar die zijn meteen een stuk duurder.

Voor een zak van 20 kg van Havens betaalde ik 9 euro nog wat, even ter vergelijking.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:55

Mijn fjord krijgt nu kruiden-reform muslie van havens, zit een prijskaartje aan maar ze doet het er super op. Goed voor de spieren hoeven en heel weinig eiwitten.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:42

zeewier.
is erg goed voor de weerstand en hoeven en huid.

kun je wel kopen bij elke ruitersportzaak.
dagelijks een schepje door wat voer mengen. bevat ook veel vitamines en mineralen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:31

Ik denk dat bloedonderzoek geen overbodige luxe is. Verder moet je idd even laten weten wat je paard precies krijgt, anders kunnen wij geen goed advies geven. Lachen

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:03

Bodan krijgt nu
smorgens 250 gr basisbrok met scheut zonnebloem olie
1 plak hooi

savonds 250 gr basisbrok met scheut zonnenbloem olie
2 plakken hooi

hij staat smorgens van ong 8.00 tot 19.00 op redelijk kaal niet al te groot grasland

qua beweging rijd ik hem nu ong 3 keer in de week 15 tot 30 min.
en af en toe longeren, grondwerk,losgooien buiten lopen etc.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 12:25

ikenindi :
paardendrogist had ik idd al gekeken, er zijn zoveel dingen dat ik er niet uitkom.
heb hun al gemaild maar heb nog geen reactie terug
maar die kruiden moet je toch ook weer ergens door heen mengen, door biks of zo iets?
gras/hooi heeft hij niet genoeg aan, hij heeft toch iets extra's nodig

Vonnie84 :
Zal even op de site kijken, t is wel in belgie zijn de verzendkosten naar groningen niet heel hoog? dan ben ik daar straks meer aan verz. kosten kwijt dan aan voer Nagelbijten / Gniffelen

lynne8 :
in de producten van havens en pavo zitten volgens mij errug veel suikers in

ellepel :
ja las ik idd al dat dat erg goed is, maar dan blijf je eigenlijk verschillende kruiden kopen, zoals branbdnetel, knoflook etc.
is er geen mix hiervan Tong uitsteken

dorientjuh :
bloedonderzoek kan je dat gewoon bij je DA laten doen? en weet je toevallig hoeveel dat kost of is dat erg verschillend?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:33

In de reform kruidenmuesli van Havens zitten volgens mij juist heel weinig suikers. Bij mij krijgen zowel mijn arabier als mijn Fjord 's ochtens draversbrok van Havens en 's avonds reform kruidenmuesli van Havens (halve schep per keer, en als ik gereden heb wat meer van de muesli). Verder voer ik nog foeneknof zeewier van de paardendrogist bij en een scheut olie. Ik ben van de zomer gestopt met de foeneknof zeewier en in plaats daarvan van die Pavo koeken gaan voeren, maar ben sinds kort weer terug overgestapt en moet zeggen dat ik de indruk heb dat de paarden allebei toch weer lekkerder in hun vel zitten (niet dat het voorheen slecht was, maar nu is het gewoonweg beter).

Als hij zich niet helemaal 100% voelt is het wellicht toch beter om even advies in te winnen bij een veearts. Die kan je dan waarschijnlijk ook vertellen welke voedingsstoffen hij tekort komt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:48

Vandaar idd dat ik bloedonderzoek aanraadde Kaunos. Ja Het bloedonderzoek zelf is niet zo duur, de dierenartskosten daarvoor kunnen daarentegen wel oplopen. Gemiddeld kost het in totaal 50 tot 60 euro. Dat is wanneer er getest wordt op alles. Klinkt wel duur, maar het kan je veel waardevolle informatie opleveren.

Om de weerstand te verhogen helpt bij mij echineacea altijd erg goed. Dit heb je ook voor dieren: http://www.huisdiervitaal.nl/echinaceai ... a3a8c52c19

Verder kan denk ik een vitaminespuit ook geen kwaad. Voor tekorten moet je dus kijken naar het bloedonderzoek. Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:35

Wel ffkes wat doen aan die schurftmijt en schimmels.
Ivamerol (te koop bij de Boerenbond) tegen schimmels en tegen mijten wilt anti-vlooienspray van honden (FrontLine) heel goed helpen.

Ivamectine inspuiten (is het mok?), intraveneus danwel intra-musculair... is onverstandig. 1 op de 100 paarden schijnt dood neer te vallen na zo'n injectie.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:31

2 weken geleden heb ik bodan gewassen met ivamerol, tot het flesje op was.
dit bleek helaas niet te helpen, kwamen zelfs nieuwe plekjes bij.
toch maar weer de DA gebeld en ze is langsgekomen.
ze heeft een haar en huidmonstertje genomen, uurtje later belde ze me op dat t schurfmijt was.
Vandaag heb ik hem gewassen met een shampoo dat moet zorgen dat dat weg gaat.
ik weet niet hoe t heet, maar je moet 1cc mengen met 1L water.
shampoo stinkt en is een klein (super duur) bruin glazen potje.

hopen maar dat t werkt ..

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:53

neocidal/ neocidol.
Hebben wij ook gebruikt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:55

of sanacuran/sebacil waarschijnlijk. verder lees ik even mee, ben ook benieuwd wat je aanvullend nog kan voeren

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:58

Bodan schreef:
Vonnie84 :
Zal even op de site kijken, t is wel in belgie zijn de verzendkosten naar groningen niet heel hoog? dan ben ik daar straks meer aan verz. kosten kwijt dan aan voer Nagelbijten / Gniffelen

Die verzendkosten betaal ik aan de leverancier (die tussen Mijten en mij in zit). Ik betaal het omdat hun het komen brengen. Als ik het in hun winkel haal, heb ik geen verzendkosten. Die kosten zijn trouwens 25 cent per zak (zit al inbegrepen bij onderstaande prijs).

Oh en ik had 2 getallen omgedraaid, ze kosten 13,83 euro per zak en geen 13,38 euro wat ik hierboven typte.

Maar je kunt even mailen/bellen om te weten of er leveranciers in de buurt zitten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:07

ik voer naturell van marstall, ben ik ook erg tevreden over.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:14

Je hebt ook natuurkruiden zit in plastic emmertje het is wel afgrijselijk duur in verhouding maar hier zit ook zeewier etc allemaal in.
Zal even kijken of ik wat kan vinden via internet.
Dan hoef je dus die kruiden niet allemaal los te kopen.

Edit:

Kan via paardendrogist niet vinden.
Vraag anders bij een paardenwinkel of diervoeder handel.
Daar heb ik het toen gekocht, je hebt een variant zonder zee wier en eentje met zeewier (voor goede vacht verharing etc)

Hun moeten het vast wel kunnen bestellen, ik gaf t aan mn shetlander (mn fjord lust het niet die lust bijna niets :p ) en die had glim glim vachtje had ook luizen gehad, moest ik toen ook wassen met sarnacuran. maar daarna zattie weer prachtig in zn vachtje.
Helaas moest ik mn wollige shettie toen scheren omdat ik niet tot op zn huid kon wassen, erg leuk in januarie paardje die op het land staat scheren en vervolgens met dekens klooien Boos!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:01

qua brokken ben ik er nog niet echt over uit, maar qua kruiden etc ga ik de natuurmix en Young stock supplement van de paardendrogist proberen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:36

lynne8 schreef:
Mijn fjord krijgt nu kruiden-reform muslie van havens, zit een prijskaartje aan maar ze doet het er super op. Goed voor de spieren hoeven en heel weinig eiwitten.

Deze wilde ik ook al aanraden, dit is super goede meusli.
Zelfs mijn shet van in de 30 jaar kwam hier beter mee door haar vacht en zat ook beter in haar vacht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:39

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:11

jesito schreef:
lynne8 schreef:

Deze wilde ik ook al aanraden, dit is super goede meusli.
Zelfs mijn shet van in de 30 jaar kwam hier beter mee door haar vacht en zat ook beter in haar vacht.

Ja het is echt goede muslie, en de suiker hoeveelheid valt ook wel mee hoor..