Liksteen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:30

Hoi Allemaal!

- Kan een liksteen gewoon buiten in de
regen liggen??
- Hoe lang blijft een liksteen ongeveer goed??
- Hoeveel (gewicht) liksteen heb je nodig voor 4 shetlanders??
- Hoeveel betalen jullie voor een liksteen??
- Hoe lang doen ze ongeveer met een liksteen??

Bedankt!
Groetjes Raänne

8nnemiek

Re: Liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:35

De rode en witte likstenen smelten heel snel in de regen. De Himalaya stenen blijven veel langer goed.
Je kan er elke keer een normale ophangen voor je shetjes, en als die op is koop je een nieuwe. Je kan vantevoren niet zeggen hoe lang ze er mee doen, soms twee maanden, soms twee jaar, ligt er maar net aan hoeveel mineralen de paarden op dat moment nodig hebben.
Ze kosten rond de 10 euro volgens mij.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:38

MysticTinker: Oké is goed! IK heb er 1 gezien (2kg) voor €4,-

Wat is beter 1 van 2 kg of zo'n groot blok??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:52

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat mijn himalaya weegt Bloos Is een cilindervormige steen van zo'n 15 tot 20 cm lang.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:53

oké, her in de buurt kun je alleen stenen van 2kg kopen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:55

van freedom natural artical is 3 kilo voor 10 euro

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:56

horselove154 schreef:
Hoi Allemaal!

regen liggen??

Bedankt!
Groetjes Raänne

-Hoe vaak kun je het woord liksteen zeggen in 1 post? Clown

-Ja dat kan. Die van ons (een rode) ligt al de hele zomer gewoon buiten, en is er nog zeker half (4 grote paarden)
-Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren
-Dat hangt er vanaf. Als jij je paarden buiten hebt staan met alleen gras, hebben ze minder nodig dan als jij ze uitgeballanceerd bijvoert.
-Tussen de 5 en de 10 euro, afhankelijk van wat je wilt
-Mijn paard doet er niet gigantisch lang mee, maar das ook n echte neuroot, die vreet ze bijna op.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:18

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanochtend een rode liksteen gekocht..
De shetlanders likten er niet aan maar de haflinger wel..
Ik ga hem gewoon af en toe aan bieden en dan leren ze het wel!

Groetjes Raänne

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:08

Likken aan een liksteen hoeven ze niet te leren. Een liksteen is om de tekorten aan te vullen. Als je shets geen tekorten hebben dan likken ze ook niet. Als ze wel mineralentekort hebben dan zullen ze de steen vanzelf opzoeken Lachen

Zo'n rode steen moet je wel onder een afdakje leggen, anders smelt ie binnen een paar maanden in de regen en valt helemaal uit elkaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:32

Mijn pony´s doen er bijna niks mee en als ze de hele winter in de stal hebben gehangen en in het voorjaar gaan de paarden dag en nacht naar buiten dan doe ik mijn liksteen in de wei.
Dan kunnen alle paarden eraan likken en gaat die op en koop voor het nieuwe stalseizoen een nieuwe, ik laat hem dus niet het hele jaar hangen.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:13

Ik heb ook een vraag (leek me een beetje nutteloos om er een nieuw topic over te openen): Mijn verzorgpony (D-pony, NF) krijgt Himalaya-likstenen. Die heeft ze alleen wel heel snel op, ongeveer een maand geleden heb ik er een gekocht van ongeveer 15 cm. Die heeft ze nu al op. Ik vind dit wel heel erg snel. Is dit normaal? De steen hangt in haar stal, daar staat ze alleen s'nachts.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:16

regen liggen?? Uhm de himalaya liksteen kan redelijk alleen brokkelt die dan wel, mijn paard had hem op een of andere manier in der drinkbak gekregen Clown
- Hoe lang blijft een liksteen ongeveer goed?? Heeel lang
- Hoeveel (gewicht) liksteen heb je nodig voor 4 shetlanders?? Pff 2 kilo ofzo
- Hoeveel betalen jullie voor een liksteen?? 9,95
- Hoe lang doen ze ongeveer met een liksteen?? Mijn fjord, ligt eraan in de winter ongeveer 2/3 maand in de zomer zo een half jaar. In de winter staat ze namelijk meer binnen dan in de zomer, en heeft ze het meer nodig.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:21

@ horselove154 : Ik zou een liksteen niet in de regen laten liggen, veel werkzame stoffen in die stenen zijn namelijk zouten en zouten lossen vrij snel op in water.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 14:54

Dank voor jullie reacties!

Dus als ik het goed begrijp is het eerder positief als ze er niet aan likken??
De steen ligt niet in de wei maar in de trailer (waar de spullen in liggen) want er zijn enkel bomen in de wei om te schuilen en dan wordt ie als nog nat!
Als ik kom bied ik de steen aan en dan mogen ze zelf weten of ze willen likken..

Groetjes

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:02

Ik merk juist dat de himalaya liksteen sneller smelt in de regen. Zolang hij ophangt valt het wel mee, maar op den duur is breekt hij door op de plek waar het touw zit en dan heb je nog een halve steen. Als die nog maar iets in het water ligt, lost hij in no time op.

Ik heb voor mijn paarden zowel een witte als rode steen in een bak liggen. Onderin de bak zitten gaatjes, waardoor het water weg kan lopen. De stenen regenen regelmatig nat, maar lossen niet echt snel op. Van mijn stenen van 10 kg is na een half jaar nog zo'n 2/3 over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:46

horselove154 schreef:

Dus als ik het goed begrijp is het eerder positief als ze er niet aan likken??
De steen ligt niet in de wei maar in de trailer (waar de spullen in liggen) want er zijn enkel bomen in de wei om te schuilen en dan wordt ie als nog nat!
Als ik kom bied ik de steen aan en dan mogen ze zelf weten of ze willen likken..

Groetjes

Je kunt hem gewoon buiten neerleggen hoor. Hij lost iets sneller op, maar dat gebeurd niet super snel. Daarbij kiezen paarden meestal een rustig moment uit om te likken

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:28

ik heb zelf een shetlander, die bij 2 andere in de wei staat, ik had eerst zo'n grote, 5 kg, voor 6 euro, daar deden ze ongv. 4 weken mee, en die lag wel in de regen, dus die was ietsje sneller op.. ik heb nu gewoon een kleintje van 2 kg, die heb ik onder een afdakje maar die ligt er pas sinds gisteren, dus daar kan ik nog niets over zeggen Tong uitsteken

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:13

Bij mijn paardje in de wei liggen voor 3 paarden (2 dravers en een KWPN) zo'n koeienzoutblok van KNZ, een himalaya liksteen en een paardenliksteen van KNZ (overkill!). Alleen mijn paard (de KWPN-er) vreet die dingen voor het leven, dus ik kan niet echt een indicatie geven hoe lang Shetlanders er mee doen Clown . Het is wel het beste om ze onbeperkt aan te bieden, desnoods smelten ze maar wat sneller door de regen. Ik vind het belangrijk dat paarden zelf kunnen kiezen wanneer ze likken, als ze de mineralen nodig hebben gebruiken ze het ding vanzelf.

Ik heb trouwens nu FoeneKnof Zeewier gekocht om te kijken mijn paardje het daar beter op doet, ik heb namelijk het vermoeden dat ze een mineralentekort heeft door slecht hooi afgelopen zomer. Maar een liksteen is altijd handig, toen ik er voor het eerst eentje bij mijn paard in de stal legde ging ze helemaal door het lint en heeft ze 15 minuten staan likken Vork

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:36

Het is wel interesant om te lezen hoe verschillend paarden en pony's
reageren op een liksteen

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:07

Ik heb ook de himalaya liksteen voor 4 shetten. ( 2 volwassen shetjes en 2 veulens)

Ik heb in de stallen de kleine versie hangen in wandhouders. (shetten staan met zijn 2en in 1 stalletje veulens zijn nog niet afgespeend)
In de wei heb ik 1 grote opgehangen. (Hier lopen ze alle 4 in)

- Kan een liksteen gewoon buiten in de regen liggen??
Ja dat kan mits hij niet in het water komt te liggen.

Volgens mij zijn de himalaya onbeperkt houdbaar

Ik heb in de stallen de kleintjes in wandhouders hangen 1200 gram per steen
Buiten hangt 1 grote van 3,5 kilo.

Voor de kleine betaal ik € 5,95 per stuk. Deze past in de wandhouder die in de stalletjes hangt.
Voor de grote betaal ik € 9.95 per stuk.

Met de kleine doen ze ruim 1 jaar.
Met de grote doen ze ruim 1,5 jaar.

Vorige week kwam ik nog 2 kleine himalaya stenen tegen in de kast deze heb ik aan de trekpaarden van mijn broer gegeven en die zijn nu al bijna op. Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:43

Mabon, bedankt voor je uitleg en informatie...Lachen