lucerne en stalbenen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

lucerne en stalbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:00

Hoi,

Sinds een tijdje geef ik lucerne ( 4 handjes ). Mijn paard vind het heerlijk. MAAR sinds een paar nachten staat hij op stal ( slecht weer ) en dan heeft hij de volgende morgen ontzettende stalbenen, zelfs aan zijn voorbenen ! Nu is hij altijd wel gevoelig voor stalbenen, maar aan zijn voorbenen heb ik het nog nooit gezien.
Zou lucerne daarvan de oorzaak kunnen zijn ?

ellepelJarig

Re: lucerne en stalbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:05

zou kunnen,maar kan ook andere redenen hebben.
is er verder iets veranderd in de voeding?
stop dan eens een tijdje met de lucerne en kijk of het wegtrekt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:55

Er is wel vanalles veranderd in zijn rantsoen nu hij op stal staat s'nachts
- meer hooi
- heeeeel klein beetje kuil
- 300 gram lucerne en 300 gram brok ( wel 40 % suikers en zetmeel ) per dag , maar deze beide krijgt hij al ruim een maand

Zouden echt die kleine hoeveelheden voor zulke stalbenen kunnen zorgen ??

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:05

Als jouw paard op leeftijd is kan hij van veel beweging (24/7 weiland) naar 's nachts op stal, stalbenen krijgen.
Beweging zorgt goede doorbloeding, vertering, enz. Is er minder beweging dan krijg je oedeemvorming, wat bij een paard het snelst te zien is aan de benen. Een paard staat veel en de zwaartekracht zorgt voor dat het in de laagstgelegen delen van het lichaam ophoopt. Mensen krijgen dan vaak alleen dikke voeten en benen.
Een te veel aan eiwitten/suiker/zout kan dit extra versterken.
Veel eiwitten (lucerne) geef je niet vind ik, maar het ene paard is het andere niet.
Dus gewoon uitproberen qua voeding en vorming van oedeem.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:09

Hoi,

Hij is 20, maar heeft al zolang ik hem heb ( 12 jaar ) last van stalbenen als hij van dag en nacht buiten naar alleen overdag buiten gaat. Alleen ...... echt nog nooit aan zijn voorbenen en ook zijn achterbenen zijn veel dikker als anders.
Ik ga eerst het hele kleine beetje kuil weglaten. Binnen 3 dagen moet ik dan toch wel verschil zien ( als het kuil voor die stalbenen zorgt ) ?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:13

3 dagen is wel snel hoor,meestal mag je wel een week wachten,voor je verschil moet gaan zien.
ik zou inderdaad eerst aan de kuil denken want lucerne schijnt wel heel goed verteerbaar te zijn toch?

mijn pony is nu 17 en heeft in het verleden ook last van stalbenen gehad, bij hem trok het weg toen ik hem op aanraden van een kennis van me een kuur drainage compositum gegeven heb van de paardendrogist.
info staat wel op hun site

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:22

Drainage comp ken ik.
Hmmm eerst het kuil eens weglaten , is maar 0,5 kg ofzo hoor ( naast 3 plakken hooi ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:49

Mijn paard staat geblesseerd en krijgt vrij eiwitrijk voer (ook met lucerne erin oa) en de DA gaf idd aan dat mijn voer de oorzaak kon zijn dat de opgezwollen vochtplekken moeilijk wegtrokken.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:55

Mss kan je volgend seizoen, jouw paard langzaam laten wennen om op stal te staan. Elke keer wat langer. Als hij in het voorjaar naar het weiland gaat, laat je hem toch ook (hopelijk) langzaam aan wennen? Mss kan je hem ook een homeopatisch middel geven om het overtollig vocht af te drijven, bijv, Solidago, ter ondersteuning.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:57

Die van mij heeft het zoiezo als hij een dagje binnen staat. Omdat hij gewend is dan heel de dag te bewegen. Ookal heeft hij 's ochtends al een uurtje ofzo gelopen dan nog. Het duurt altijd een paar weken als hij weer gewoon binnen staat en dan heeft hij het neit meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 12:37

omaas schreef:
Mss kan je volgend seizoen, jouw paard langzaam laten wennen om op stal te staan. Elke keer wat langer. Als hij in het voorjaar naar het weiland gaat, laat je hem toch ook (hopelijk) langzaam aan wennen? Mss kan je hem ook een homeopatisch middel geven om het overtollig vocht af te drijven, bijv, Solidago, ter ondersteuning.

Hij staat nu s'nachts binnen vanwege het onweer. En dan zet ik hem al zo laat mogelijk op stal en zo vroeg mogelijk weer buiten op de wei. Langzamer laten wennen gaat niet.

Ik heb nu een baal hooi van vorig jaar gehaald bij een vriendin, kijken of dat misschien verschil uitmaakt (ipv het jonge eerste snede hooi van dit jaar ).

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:11

succes!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:46

ik ga dit topic even volgen! Mijn pony krijgt sinds een maand ook lucerne bij gevoerd! Helaar krijgt hij nu ook volle voorbenen,kreupel is hij niet,maar zijn benen zijn wel dik! Ik haal hem ook een poosje van de lucerne af,eens kijken hoe dat gaat!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:34

Vergeet niet dat rond deze tijd, veel paarden last hebben van stalbenen door verschillende redenen.
In oktober worden de paarden weer van het land gehaald, of de voeding in het gras verandert nu en gaat er bij gevoerd worden, hoe dan ook.Het hoeft dus niet persé door de lucerne te komen, maar door de overgang van situatie en voeding. Dit zou je dus ook kunnen hebben met ander voer. Zorg voor een goede overgang qua beweging en silstand, en voer niet direct te rijk(eiwitten, suiker, zout) en te veel.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:30

van een paar handjes krijgt hij echt geen dikke benen hoor

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:16

kingbilly schreef:
van een paar handjes krijgt hij echt geen dikke benen hoor

Za gaven bij Hartog aan dat dat eventueel wel zou kunnen als een paard allergisch reageert op de lucerne .....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:28

Ik heb mijn pony nu een dag of 3 van de Lucerne af en zijn benen leken vanmorgen al iets dunner dan normaal,... de rest van de voeding heb ik gelijk gehouden,....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:33

Mijn paard heeft nog steeds iets dikkere benen, ook al loopt hij nu weer dag en nacht buiten .... ??

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:02

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:18

Bij ons is er niet eentje die dikke benen krijgt van lucerne, ze krijgen ook meer dan een emmer vol(3x per dag). Dit omdat het oude paarden zijn die gewoon hooi moeilijk wegkrijgen. Het vervangt dus het hooi voor een gedeelte.

Meestal krijgen paarden last van stalbenen door te weinig beweging, zoals ook anderen al aangaven.
Helemaal als het paard al iets ouder is en de doorbloeding minder wordt. De nieren voeren het vocht ook moeilijker af als ze ouder zijn.

Dat kleine beetje lucerne dat jij voert kan haast niet de oorzaak zijn. Kuil bevat ook meer eiwit dan hooi. Misschien is het een combinatie van meer op stal staan en de overgang naar ander voer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:22

haboshof schreef:
Bij ons is er niet eentje die dikke benen krijgt van lucerne, ze krijgen ook meer dan een emmer vol(3x per dag). Dit omdat het oude paarden zijn die gewoon hooi moeilijk wegkrijgen. Het vervangt dus het hooi voor een gedeelte.

Meestal krijgen paarden last van stalbenen door te weinig beweging, zoals ook anderen al aangaven.
Helemaal als het paard al iets ouder is en de doorbloeding minder wordt. De nieren voeren het vocht ook moeilijker af als ze ouder zijn.

Dat kleine beetje lucerne dat jij voert kan haast niet de oorzaak zijn. Kuil bevat ook meer eiwit dan hooi. Misschien is het een combinatie van meer op stal staan en de overgang naar ander voer.

Maar hij staat dag en nacht buiten !!!! De stalbenen zijn uitgesloten.
Volgens Hartog kunnen paarden eventueel wel dikke benen krijgen van lucerne als ze er allergisch voor blijken te zijn.