Vraagje aan de echte voerexperts!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Vraagje aan de echte voerexperts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:00

Ik heb even mijn verhaal inclusief vraag uit een ander topic gekopieert, omdat ik er graag antwoord op wil hebben en volgens mij meer succes heb met een eigen topic. Hier mijn verhaal:

Citaat:
Ik ben naar een zaak gegaan en vertelde mijn verhaal: jaarling sterk in de groei en ik wilde haar niet dikker maken maar de groei ondersteunen.
Ik kreeg toen voer mee wat dragende merries en veulens ook krijgen van Derby: het zou haar niet dik maken maar wel de groei ondersteunen. We hebben haar eerst een maand lang een kilo per dag gegeven van dit voer, daarna een maand lang anderhalf kilo per dag (kilo van ons voor en een halve kilo 'normale' biks van de stal hier).

Omdat ik ook heb gehoord dat het juist goed is in de winter de pezen/spieren/botten tot rust te laten komen en niet de groei te stimuleren voeren we nu twee keer per dag goed veel ruwvoer (echt goed hooi) en anderhalf kilo 'normale' biks per dag. Ze loopt overigens nog 24/7 op de wei met twee Friesen.

Doe ik hier goed aan? We zaten er namelijk aan te denken of we in de winter nog iets aan extra mineralen ter ondersteuning moeten aanbieden (dit kan van de Pavo volgens mij ook in poedervorm?) omdat de biks die ze nu krijgt niet echt bijzonder is of zo, maar misschien moeten we dit maar laten? Ze is verder heel gezond (op een klein ding na, waar ik volgens mij ook maar eens een topic over ga openen)....

Kunnen de echte experts mij ook even helpen...?

Mijn vraag is dus of ik het goed doe. Mijn jaarling is op dit moment goed overbouwd, meetje mager en slungelig en ze heeft een enorme groeispurt achter de rug (of misschien nog niet, ze is nog zwaar overbouwd...). Kan/moet ik haar wat bijvoeren in de winter? In de winter zal ze overigens alleen 's avonds op stal komen...

Ik wil niet 'zomaar' wat doen, ik wil weten wat het beste is... Lachen

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Adil

Re: Vraagje aan de echte voerexperts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:24

Niemand?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:27

misschien handig om er ook een foto bij te plaatsen, Kan je meer op aflezen en dus beter beoordelen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:30

Ik geef Pavo Podo, speciaal voor jonge paarden in de opgroei...

En véél hooi, zoveel als ze opkunnen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:35

Ik had mijn antwoord ook al in het andere topic gezet, maar dan hier nog een keer:

Ik ben geen expert, wel studente hippische bedrijfskunde en ik heb veel interesse in paardenvoeding. Maar ik zou het sowieso even navragen bij je DA. Ik heb wel les gehad van een dierenarts en zij raadde dus aan om echt op te passen met het voeren van krachtvoer aan jonge paarden / veulens. Volgens haar hadden deze dieren genoeg aan hooi en een liksteen. Ik vind een kilo of zelfs anderhalve kilo brok voor een jaarling dan ook veel te veel. Het is wel aan te raden om het ruwvoer dat je geeft te laten analyseren. Zo kom je er achter of je paard tekorten heeft of niet, en zo ja, hoeveel krachtvoer je dan zou moeten bijvoeren om die tekorten op te lossen. Ik heb op school van een paardenvoedingsdeskundige geleerd om een analyse te maken van de hoeveelheid energie dat een (jong) paard nodig heeft, als je wilt kan ik dat ook doen voor jouw jaarling. Dat zijn natuurlijk wel gemiddelden, maar toch. Mocht je interesse hebben, dan graag via pb.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:43

Ik vind het ook moeilijk te bepalen wie een expert is...ik heb met diverse deskundigen te maken gehad en toch vertellen ze allemaal wat anders...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:56

Bij ons in de opfok voeren ze vanaf 1,5 jaar pavo extra condition (of andersom Lachen ) Misschien is dat iets om bij te voeren voor die van jou?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:04

Het is belangrijk om zoveel ruwvoer te voeren als ze willen/kunnen eten. Jonge paarden en opgroeiende paarden kan je het beste schraal houden, dus idd niet of in ieder geval niet zoveel brok geven. Voor de ontwikkeling is een overdaad aan voer en vet niet goed. In de winter zouden die pavo koeken eventueel een oplossing zijn om de algehele vitamines wat aan te vullen. Maar in geval van kwaliteitsvol ruwvoer is dit absoluut niet nodig. Zeker niet als je al een beetje brok bijvoerd.