Citaat:Ik ben naar een zaak gegaan en vertelde mijn verhaal: jaarling sterk in de groei en ik wilde haar niet dikker maken maar de groei ondersteunen.
Ik kreeg toen voer mee wat dragende merries en veulens ook krijgen van Derby: het zou haar niet dik maken maar wel de groei ondersteunen. We hebben haar eerst een maand lang een kilo per dag gegeven van dit voer, daarna een maand lang anderhalf kilo per dag (kilo van ons voor en een halve kilo 'normale' biks van de stal hier).
Omdat ik ook heb gehoord dat het juist goed is in de winter de pezen/spieren/botten tot rust te laten komen en niet de groei te stimuleren voeren we nu twee keer per dag goed veel ruwvoer (echt goed hooi) en anderhalf kilo 'normale' biks per dag. Ze loopt overigens nog 24/7 op de wei met twee Friesen.
Doe ik hier goed aan? We zaten er namelijk aan te denken of we in de winter nog iets aan extra mineralen ter ondersteuning moeten aanbieden (dit kan van de Pavo volgens mij ook in poedervorm?) omdat de biks die ze nu krijgt niet echt bijzonder is of zo, maar misschien moeten we dit maar laten? Ze is verder heel gezond (op een klein ding na, waar ik volgens mij ook maar eens een topic over ga openen)....
Kunnen de echte experts mij ook even helpen...?
Mijn vraag is dus of ik het goed doe. Mijn jaarling is op dit moment goed overbouwd, meetje mager en slungelig en ze heeft een enorme groeispurt achter de rug (of misschien nog niet, ze is nog zwaar overbouwd...). Kan/moet ik haar wat bijvoeren in de winter? In de winter zal ze overigens alleen 's avonds op stal komen...
Ik wil niet 'zomaar' wat doen, ik wil weten wat het beste is...

Hopelijk kunnen jullie me helpen!