Voer voor 24/7 weide?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sann__

Voer voor 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:37

Hoi,
Ik vroeg me af of een paard dat 24/7, het hele jaar door buiten staat (met schuilstal) ook moet worden bijgevoerd.
Het paard krijgt wel veel beweging (Rijden, longeren etc.)

Als er weinig gras staat krijg het ook hooi bijgevoerd.
Moet het paard nog meer worden bijgevoerd, zoals muesli na het rijden e.d. ?

Haha!

garny95

Re: Voer voor 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:44

weidekoeken geven, daar zitten mineralenmengsels in daar het meestal ontbreekt in onze weides/ hooi

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:45

garny95 schreef:
weidekoeken geven, daar zitten mineralenmengsels in daar het meestal ontbreekt in onze weides/ hooi

daar heb ik nog nooit van gehoord! ik volg dit even! Knipoog want ik wil er ook meer van weten! ik moet 1x perdag hooi bij voeren!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:45

Sann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:22

Bedoel je de pavo summerfit koeken?
Ik zat eraan te denken:
- Na het rijden één pavo summerfit koek óf een handje muesli
- En een hooinet in de schuilstal

Is dit voldoende, aangezien ze ookal gras heeft.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:26

Het ligt nogal aan de kwaliteit van en de hoeveelheid gras in de winter (en de zomer ook uiteraard, maar de winter is vaak wat problematischer).

Afgelopen zomer heb ik dagelijks 1 Pavo Summerfit koek en een halve bak muesli gevoerd. Ik begin binnenkort met bijvoeren van hooi en blijf die koek en de muesli voeren.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:03

Mijn paard (KWPN, ongeveer 1.73 hoog) staat ook 24/7 in de weide met schuilstal. Ze staat met twee andere paarden en ze krijgen dagelijks onbeperkt hooi naast het gras wat op het land staat, en ik voer mijn paard 2x een halve schep Pavo Nature's Best muesli per dag. Na het rijden/trainen geef ik haar nog een Pavo Summerfit koek als extraatje. Mijn paard ziet er nu goed uit, lekkere vacht en is een stuk dikker geworden (mocht ook wel)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:51

Sowieso heeft je paard een liksteen nodig. Daarnaast moet je inderdaad kijken naar de kwaliteit van het gras/ ruwvoer. Ook moet je kijken naar de conditie van je paard. Je ruwvoer kun je laten testen bij www.blgg.nl . Ook moet je kijken of je paard geen magnesiumtekort heeft. Hier meer info over magnesiumtekort: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm
Ik zou verder, als je paard in goede conditie is, zo min mogelijk aan krachtvoer bijvoeren. Een paard heeft altijd ruwvoer nodig, dus wanneer het gras in de winter bijvoorbeeld ''op'' is, moet er ook in de wei onbeperkt ruwvoer aanwezig zijn. Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:41

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:46

Ja, ons gras is niet gevarieert genoeg om alleen van te kunnen leven. Er zijn eigenlijk geen weides te vinden die groot genoeg zijn om verschillende wilde kruiden e.d. te laten groeien, die het paard nodig heeft om de tekorten mee aan te vullen. Het is dus van belang dat er wordt bijgevoerd om te zorgen dat ze alle vitamines en mineralen binnen krijgen.

Weidekoeken, muesli of een gewone brok zijn allemaal opties. Daar hoef je geen kilo's van te geven 1 of 2 handjes is meestal voldoende. Daarnaast ook een mineralen (dus niet alleen zout!) liksteen ophangen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:02

@Angela: Er is wel een speciaal paardengraszaadmengsel, BG11 ofzo heet het. Waar mijn paardje staat hebben ze dat in een paar weides, het is echt heel ander gras (veel dikker en steviger en met kruiden ertussen) en ik denk dat daar wel wat meer voedingswaarde in zit. Maar hooi + liksteen vind ik nog steeds een minimaal noodzakelijke aanvulling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:04

Airiin schreef:
@Angela: Er is wel een speciaal paardengraszaadmengsel, BG11 ofzo heet het. Waar mijn paardje staat hebben ze dat in een paar weides, het is echt heel ander gras (veel dikker en steviger en met kruiden ertussen) en ik denk dat daar wel wat meer voedingswaarde in zit. Maar hooi + liksteen vind ik nog steeds een minimaal noodzakelijke aanvulling.

Ja, maar dan moet de weide wel groot genoeg zijn om de kruiden ook te laten volgroeien, zelf zo dat ze kunnen bloeien, en zich kunnen vermeerderen. En dat is maar op heel erg weinig plaatsen mogelijk. Ik denk dat je met een paard 24/7 buiten met 1 paard op 1 hectare nog te weinig land hebt om het echt te laten werken...

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:05

Er zit nogal verschil in een weidekoek of musli! een weidekoek zou moeten voldoen in de vitamines/mineralenbehoefte voor de hele dag en dat doet een hendje musli niet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:07

Dat ligt ook aan de kwaliteit van de muesli. In de ene zitten eigenlijk alleen maar suikers, terwijl de andere van zeer hoge kwaliteit is, en enkele handjes wel volstaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:08

Mijn paard krijgt naast 24/7 gras en als er geen gras is hooi, een kilo brokken, en als ze gewerkt heeft 1,5/2 kilo.
Mijn paard word snel te dun en ze vind dit heerlijk zo, ze is kerngezond en ziet er super uit.
Ik weet wel dat brokken niet nodig zijn maar ze vind het gewoon lekker en ze word anders snel dun, dus waarom niet? Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:13

Waarom niet? Omdat brokken ongezond zijn, daarom. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:15

Daar zijn de meningen over verdeeld. De ene brok is bovendien de andere niet....

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:15

Enkele handjes musli is iets anders dan een handje Knipoog
En zelfs al heb je een zeer hoge kwaliteit musli dan zit er nog niet datgene in wat er in een weidekoek zit. Wij verkopen D&H, dat mag toch wel onder hoogwaardig voer geschaard worden Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:17

Angela schreef:
Ja, maar dan moet de weide wel groot genoeg zijn om de kruiden ook te laten volgroeien, zelf zo dat ze kunnen bloeien, en zich kunnen vermeerderen. En dat is maar op heel erg weinig plaatsen mogelijk. Ik denk dat je met een paard 24/7 buiten met 1 paard op 1 hectare nog te weinig land hebt om het echt te laten werken...

Je moet natuurlijk niet je paard meteen in de weide smijten nadat het gras opkomt Tong uitsteken ik denk dat zo'n weide toch zeker een hele zomer moet groeien voordat er iets mee gedaan kan worden. Ik weet niet hoe de kruiden het volhouden... er staan nu al een paar weken 2 pony's in die weide en het gras lijkt nog behoorlijk vol en sterk en de paarden trappen het niet kapot. De kruiden zijn wel afgegraasd.

De BG11 weide (is opgedeeld in 2 megagrote stukken) heft de hele zomer staan bloeien en doen, toen is het gehooid en toen gingen de paarden er een weekje in (niet langer want er zit geen schuilstal bij) Voordat de weide werd gemaaid stond het gras kniehoog en er stonden en gigantisch veel kruiden in. Ben benieuwd hoe het volgend jaar is. Ik denk sowieso wel dat het grasmengsel 'beter' is voor paarden ook al verdwijnen de kruiden, het is een andere grassoort: veel stugger en sterker, niet van die dunne halmpjes die om de haverklap gaan bloeien.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:31

Angela schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld. De ene brok is bovendien de andere niet....

Als je wetenschappelijke onderzoeken leest valt die verdeeldheid volgens mij nogal mee. Koolhydraten, waaronder zetmeel komen in vrijwel elke broksoort voor, en dit is slecht voor paarden omdat ze daardoor o.a. minder voedingsstoffen uit ruwvoer kunnen opnemen. Pas wanneer een paard écht veel moet werken (halve dagen), dan kunnen de voordelen uit brok gaan opwegen tegen de vele nadelen, en dan moet er over het algemeen veel minder brok gevoerd worden dan wat men nu doet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:46

Wow ik wist niet dat brokken zo slecht waren, waarom word het dan zowat overal gevoerd?

Muesli is mijn paard niet gek op en ik kan dr ook moeilijk opeens zonder voer zetten toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:05

dorientjuh schreef:
Angela schreef:

Als je wetenschappelijke onderzoeken leest valt die verdeeldheid volgens mij nogal mee. Koolhydraten, waaronder zetmeel komen in vrijwel elke broksoort voor, en dit is slecht voor paarden omdat ze daardoor o.a. minder voedingsstoffen uit ruwvoer kunnen opnemen. Pas wanneer een paard écht veel moet werken (halve dagen), dan kunnen de voordelen uit brok gaan opwegen tegen de vele nadelen, en dan moet er over het algemeen veel minder brok gevoerd worden dan wat men nu doet.

Maar hoe komt het dan dat er enorm veel paarden zijn die niet op alleen ruwvoer (aangevuld met bijv. een weidekoek) kunnen leven? Ik heb het mijn mijn merrie geprobeert, maar ze ging zienderogen achteruit... werd met de dag magerder, en dat terwijl ze onbeperkt gras EN hooi tot haar beschikking had. Met een goede kwaliteit muesli blijft is ze op gewicht te houden, in combinatie met maispulp.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:07

Traditie he. Knipoog Zo gaat dat vaak in de paardenwereld. Brokken verkopen goed en niemand wil toegeven dat iets wat hij al jaren doet (brok voeren) misschien verkeerd zou zijn. Olie is een veel betere energiebron dan brokken. Muesli valt ook onder krachtvoer, dus dat is ook niet goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:09

dorientjuh schreef:
Traditie he. Knipoog Zo gaat dat vaak in de paardenwereld. Brokken verkopen goed en niemand wil toegeven dat iets wat hij al jaren doet (brok voeren) misschien verkeerd zou zijn. Olie is een veel betere energiebron dan brokken. Muesli valt ook onder krachtvoer, dus dat is ook niet goed.

Oke, maar dat is geen antwoord op mijn vraag: hoe kan het dat veel paarden er slechter uit gaan zien als ze geen krachtvoer bijgevoerd krijgen, ondanks dat er voldoende (van goede kwaliteit) ruwvoer aanwezig is?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:14

Angela schreef:
Maar hoe komt het dan dat er enorm veel paarden zijn die niet op alleen ruwvoer (aangevuld met bijv. een weidekoek) kunnen leven? Ik heb het mijn mijn merrie geprobeert, maar ze ging zienderogen achteruit... werd met de dag magerder, en dat terwijl ze onbeperkt gras EN hooi tot haar beschikking had. Met een goede kwaliteit muesli blijft is ze op gewicht te houden, in combinatie met maispulp.

Dit komt dus omdat naarmate je veel krachtvoer voert, je paard minder voedingsstoffen op kan nemen uit ruwvoer (lang verhaal, maar mijn uitgebreide uitleg komt waarschijnlijk zeer binnenkort op de wiki) waardoor het paard steeds meer afhankelijk wordt van het krachtvoer. Wanneer je dan weer door het leven wilt zonder krachtvoer, moet het paard hieraan wennen, dit kan wel tot een jaar duren. De meeste mensen durven niet zo lang te wachten.