Voer ik te weinig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Voer ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:18

Bedankt dat je de moeite neemt om mijn topic te lezen. Ik kon met de zoekfunctie niet vinden wat ik wilde weten, dus ik hoop dat ik hier geen overbodig topic aanmaak.
Even de huidige situatie schetsen.

Mijn 4-jarige staat momenteel 24/7 op het land en hopelijk blijft dit ook nog wel even zo. Ze is van zichzelf een beetje een stuiterballetje maar heeft de laatste tijd tijdens het rijden wat meer rust in haar hoofd gekregen. Nu is het zo dat ze aan het begin van het rijden gewoon voorwaarts is met af en toe een huppeltje. Nadat ik echter zo'n 30 minuten met haar bezig ben geweest is de puf eruit. Ze werkt nog wel redelijk mee en is ook nog wel voorwaarts, maar niet meer actief. Toch is het niet zo dat ze er de conditie niet voor heeft, vaak heeft ze dan amper gezweet. Ik zou dus graag zien dat ze niet heter wordt, maar wel actief en geconcentreerd over een langere tijd.

Het land waar ze nu in staat is inmiddels vrij kaal, en daarom krijgt ze kuil bijgevoerd. Mijn vraag is nu: is dit niet wat weinig? Voor mijn gevoel kan ze wel wat meer gebruiken. Probleem is wel dat ze het afgelopen voorjaar 1 1/2 maand vakantie heeft gehad waarin ze zich volledig heeft volgevreten. Die vetpens is er inmiddels voor een groot deel wel af, maar ik wil voorkomen dat ze weer te dik wordt.

Iedereen die kan helpen is van harte welkom om zijn/haar mening te spuien! Alvast bedankt!
M_i_R

Niisj

Re: Voer ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:08

Hey,,
Dus als ik het goed heb, krijgt je paard gras en kuil maar geen krachtvoer ?
Probeer eens 1 schep krachtvoer per dag te geven, dat kan wel helpen. Kies voor een muesli laag in suiker en eiwit. Geen sportbrok maar een gewonde onderhoudsbrok of muesli.
Bv: pavo nature's best, havens reform muesli, subli onderhoudsbrok, ....
Succes !

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:11

idd zoals niisj ook al zegt. Krachtvoer bijvoeren. Gewoon basisbrok zou ik doen. Evt vermengen met muesli zonder haver.

Succes!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:24

Hey,

bedankt voor jullie antwoord. Dit bevestigt mijn eigen gevoel dat ze inderdaad wel een kilootje meusli/brok mag hebben. Ben benieuwd wat andere mensen nog voor tips hebben.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:28

mijn paard krijgt ook alleen maar kuil en gras en 3x 1/3 de schep nature's best.
ook omdat ze van al het andere heet word.. Cool

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:31

Ik denk dat het ook een beetje de leeftijd is... Naarmate ze ouder wordt, zal ze zich beter en langer kunnen concentreren.
Hoe lang is ze onder het zadel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:35

Ik geef je ook de tip in de vorm van vitamine/mineralen (kruiden bijv ) of idd wat krachtvoer.

Hier heb ik 2 dikke haflinger types staan, staan op een kale wei en ik heb ze nu "mollig". Toch zie ik aan ze en merk ik aan het gedrag dat ze zich fijner voelen met dat halve schepje krachtvoer en n paar lepels kruiden per dag.
Oa. idd lekkerder werklust.
Ook is mijn ervaring dat ze hierdoor niet aankomen maar bijv gewoon doorgaan met afvallen. Ze hebben die vitamines en vetten gewoon nodig voor hun dagelijks functioneren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:37

Hoe groot is je paard?
Mijn pony van 1.43 en krijgt 2 kilo brok, 2x hooi of kuil, en 2x bietenpulp, en 2x zemelen per dag..
Ze staat dan niet op wei, maar paddock Knipoog

Ik zou als ik jou was, ook krachtvoer bijvoeren Knipoog

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:33

@Yoshimi: het zou de leeftijd kunnen zijn, maar dat gevoel heb ik niet. Ze is nu een jaar onder het zadel, waarvan ze effectief zo'n 8 maanden gereden is. Vooral de laatste 2 maanden ben ik intensiever met haar bezig en merk ik dat ze 'moe' wordt. Ze wil nog wel voor je werken zo allert is ze nog wel, maar de scherpte is eraf. (eigenlijk net zo als mensen zich voelen die wel moeten werken, maar te weinig hebben gegeten) Vandaar dat ik dacht de voeding.

@Hannanas: Bedankt voor je antwoord. Hebben die kruiden nog een speciaal (gericht) doel, of zijn ze een algemene aanvulling op het voedsel dat ze nu krijgen?

@Miracle: Mijn paard is 1.63, en als ik zo lees wat die van jou krijgt dan kan het zeker geen kwaad om haar wat krachtvoer te gaan geven. Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met 1kg basis brok gemengd met een klein beetje meusli (dat wordt namelijk zeer gewaardeerd)...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:34

Ik zou geen brok bijvoeren, onze paarden staan op alleen voordroog. In hooi zit meer energie dan in kuil, dus je kunt beter hooi geven. Als dat niet kan, doe dan voordroog.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:38

De kruiden zijn weidemix van de paardendrogist. oa kamille, rozenbottel etc.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:39

Ik zou ook kiezen voor onbeperkt hooi en een liksteen. Krachtvoer is niet gezond voor paarden, dus ik zou het eerst anders op proberen te lossen dan door middel van krachtvoer. Lachen (Zonnebloem)olie geeft ook veel energie, maar dan op een rustige manier.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:40

@Arabesk: Ik zie hier verwarring ontstaan door het gebruik van het woord kuil. Momenteel krijgen ze voordroog, en niet het koeienkuil waarvan je waarschijnlijk dacht dat ze het kregen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:46

@dorientjuh: Dat er meerdere wegen naar Rome leiden is geen onbekend fenomeen. Maar krachtvoer ronduit ongezond? Mag ik vragen (mag ook via PB) waar ik daar meer informatie over kan vinden (wetenschappelijke artikelen)?
Daarnaast is helaas niet mogelijk om onbeperkt hooi/voordroog te voeren, aangezien ze met meerdere paarden in het land staat die niet onbeperkt mogen eten van de eigenaren. Een zoutblok is wellicht te realiseren, dat zou dan in overleg met de pensionhouder moeten.

@Hannanas: Dankje! Zal het even doorspitten op de site Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:56

Arabesk, je mag mijn merrie komen voeren als je dat lukt met alleen hooi. Niet ieder paard kan leven van hooi, daarnaast als je alleen hooi wilt voeren, controleer dan minimaal de waardes van het hooi.

Ik zou zelf kiezen voor het bijvoeren van hooi en een meusli voor recreatie paarden. Zelf ben ik heel tevreden over cavalor tradition en Marstal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:02

Hier al een stuk over paardenvoeding wat ik heb geschreven voor de wiki:
[WZ] Paardenvoeding

Verder kun je hier heel veel wetenschappelijke artikelen vinden over paardenvoeding: http://www.thehorse.com
Hier bijvoorbeeld een interessant artikel: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9277

Kort gezegd is krachtvoer slecht voor paarden omdat het over het algemeen is gebaseerd op koolhydraten. In de darmen van het paarden bevinden zich micro-organismen die cellullose (plantenresten zoals hooi) verteren. Wanneer er krachtvoer (koolhydraten) wordt bijgevoerd, komen er (steeds meer) micro-organismen die koolhydraten verteren. Helaas kunnen deze twee soorten micro-organismen niet samen leven; de micro-organismen die koolhydraten verteren vernietigen de micro-organismen die cellullose verteren. Het paard neemt dan dus minder voedingsstoffen op en wordt mager. In reactie hierop wordt er dan vaak meer krachtvoer bijgevoerd en zo ontstaat er een visieuze cirkel waarbij het paard afhankelijk wordt van krachtvoer.
Om krachtvoer op te nemen is er relatief weinig tijd en dus minder kauwbewegingen nodig om het voedsel op te nemen. Hierdoor wordt er minder speeksel aangemaakt, waardoor de PH waarde in de maag stijgt. Dit kan weer zorgen voor maagproblemen zoals maagzweren, iets wat helaas erg vaak voor komt.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:03

in ruwvoer zit simpelweg niet alles wat een paard nodig heeft en vaak weten mensen niet eens de voedingsgehaltes van hun ruwvoer omdat ze het nooit laten testen.
dus een liksteen en wat krachtvoer mag best hoor Haha!

neem gewoon een onderhoudsbrok of een muelsi,maar net wat jij denkt dat goed is om te voeren.
begin met een half kilootje en kijk een 2/3 weken aan hoe dat gaat.
2/3 weken heeft een paard namelijk ongeveer nodig om voer om te zetten naar energie.

Persoonlijk ben ik fan van Havens voer,de sportmuesli is een hele prima onderhodusmuesli
( de naam doet anders vermoeden,maar is gewoon onderhoudsvoer hoor)
je hebt ook de draversbrok van havens,is ook een prima voer.

je kunt ook kiezen voor een vitaminebrokje, Pavo Vital is er een van en zo zijn er nog heel veel merken en soorten.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:04

@Dorientjuh: Om te voorkomen dat een paard te snel zijn brok/meusli naar binnenwerkt zijn toch juist de grotere brokken en grove meusli op de markt? In dat geval zal ze toch langer over haar eten doen en is het laatste euvel verholpen? Zal eens kijken naar die artikelen. Bedankt voor de links.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:06

hebben ze daar echt grote brokken voor uitgevonden?

vroeger legden we gewoon een grote steen in de voerbak,dan moesten de paarden die steen heen en weer schuiven en deden zo langer over hun eten..

maar ja...ik heb mijn bord ook binnen 3 minuten leeg en mijn vriend doet er wel 10 minuten over.

moet ik maar grotere aardappels gaan koken Clown Clown

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:09

@Ellepel: Momenteel krijgen de paarden daar ook Havens, dus het wordt dan waarschijnlijk een combi van die 2 die jij noemt. Nog even een edit. Ik meen dat dat een reden is waarvoor er grotere brokken zijn, om schrokken te voorkomen. (volgens mij van de Pavo-site Pling )

is het overbodig om naast brok/meusli nog een kruiden-mix te voeren of voegt dit nog wel wat toe? Moet eerlijk zeggen dat ik al tijden braaf de paarden van een ander voer, maar nu ik een eigen heb wil ik er wel eens wat meer over weten Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:11

Zelfs met grotere brokken / mueslie wordt het krachtvoer nog veel te snel opgegeten. Lachen ''snel'' is hier in vergelijking met het opeten van hooi he. Lachen Bovendien zit in muesli over het algemeen nog meer suiker dan in krachtvoer in brokvorm, dus dat is dan niet echt een verbetering.

In krachtvoer zit trouwens ook veel troep uit andere sectoren verwerkt.

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:13

Volgens mij kan je het best elke dag haar Bix-Peq geven. Dat maakt de spieren soepeler en het maakt haar niet dik.
Bix-Peq zijn speciale brokjes die gemaakt worden door het bedrijf Diamond V (gistcultuurbedrijf)
ik gebruik het zelf ook en het werkt super!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:13

voor paarden die te snel eten is een liksteen in de voerbak ook een idee. Doen ze er langer over en krijgen ze ook nog eens de nodige mineralen binnen!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

hallo,
ik zou ook gewoon krachtvoer met een handje musley doen , krijgt mijn paard ook sinds een paar maandjes 1 kilo per dag en hij word er iig veel actiever van . ik zou eerst wel beginnen met opbouwen en niet gelijk 1 kilo Knipoog

groetjes

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

Ik kan er wel aan komen voor je trouwens als je geïnteresseerd bent, het is niet in de winkel te koop, alleen in Amerika. Via mijn vader moet dat wel lukken!