hout en zand eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

hout en zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:25

het valt me op dat een aantal van de paarden waar we staan de laatste tijd opvallend vaak aan het hout (bomen, omheining) zitten te knagen en sommige ook in meer of mindere mate zand/grond (lijken te) eten.
Ze staan overdag buiten op de schrale wei of paddock en krijgen ruim voldoende hooi en sommige ook biks. Het lijkt me geen gevolg van verveling ofzo.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Kan het tekort zijn aan een mineraal oid?

vuurneon

Re: hout en zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:27

Mijn pony knaagt op hout omdat hij het gewoon lekker vindt, geen tekort of iets.
Maar waarom een paard zand zou eten? geen idee Verward

Leg eens een mineralenblok neer, kijken of het helpt.

Wilgentakken zijn goed voor paarden om op te knagen, dus dat kun je als alternatief neer leggen zodat ze de bomen en omheining meer met rust laten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:29

Hout weet ik niet. Silence doet dat ook als ie in de buitenbak staat.

Voor dat zand eten zou ik snel een oplossing gaan zoeken, want daar kunnen ze zandkoliek van krijgen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:30

Ik wil dit even volgen. Die van mij is een paar weken terug ineens begonnen met het op eten van de houtsnippers in de binnenbak. Hier ook voldoende te eten maar, geen interesse in ander hout (omheinig ed.).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:46

Misschien liggen er restanten hooi tussen het zand? En wil ie die persé opeten?
Zou er wel wat aan doen, zandkoliek ligt inderdaad op de loer.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:56

ze hebben allemaal de beschikking tot een mineralenblok dus daar ligt het denk ik ook niet aan
en het gaat niet om hooi of iets anders eetbaars wat tussen het zand ligt, een aantal zetten de tanden gewoon in de zwarte modder en lijken het dan op te eten.

ik ben idd ook bang voor een uiteindelijke zandkoliek en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:05

(Hallo, ik ben nieuw hier)

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn paard en laatst toen we bij de DA waren voor haar tanden heb ik dit ook even gevraagd.
Hij zei dat het op zich geen probleem is. Hij kon ook niet benoemen waarom paarden dit doen. Hij zei dat ik wel goed moest opletten hoeveel zand mijn paard eet. Als hij bijvoorbeeld op een kale (zand)wei staat waar hij het laatst sprietjes gras wil plukken en daarbij iedere keer een klomp zand binnen kreeg, dat dit niet goed is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:27

Enige wat je kunt doen is af en toe wat lijzaadolie door de biks doen. Dit spoelt het zand eruit. Als je dan naar de mest kijkt zul je bovenop de mest duidelijk zand zien liggen. Betekend iig dat het eruit is, nietwaar?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:47

Het is heel normaal dat paarden hout eten, zand of aarde is iets anders, dat is zeker niet goed. Het kan inderdaad van verveling zijn, maar volgens mij is het toch van een te kort, je moet enkel uitzoeken van wat.
Paarden eten hout omdat dit gezond is, zoals Welshcobfan al aangaf, wilgentakken zijn heel gezond en je houd er de tanden mee schoon. Er zitten veel stoffen in (weet ik zelf niet) die dan weer niet te vinden zijn in een liksteen, hangt ook van het merk af natuurlijk. Berk is ook goed en hazelaar eten ze meestal ook graag.
Het kan bv magnesium zijn, tegen woordig zijn er steeds meer paarden waarbij de verhouding calsium-magnesium niet goed zit, ook al zie je dat niet aan de buitenkant.

Ik hoop dat het opgelost raakt, wij hebben het ook voor gehad, maar die pony is nu weg dus ja.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:48

Hoi, ik ben nieuw,
heb hetzelfde probleem met mijn new forest/arabier ruin van 21 jaar. Sinds kort zie ik hem ook zand eten. Gisteren eens een poosje goed zitten kijken, hij zoekt een stuk modderig zand uit (langs de beek) waar geen gras groeit en neemt letterlijk een hap uit de grond en eet het op :S Ook staat hij soms heel lang te likken over een stuk zand. Hij staat dag en nacht in volle wei, en staat vrij hoog in het voer. Ook heb ik een mineraalblok.
Aria, hoe kom je erachter of je paard een magnesium tekort heeft en wat kun je geven om dat aan te vullen?

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:39

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:27

thanks cath ik ga het even checken

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:27

Mijn paard doet het alleen in de losgooibak. Ze graaft dan eerst een kuil tot ze echt bij het hele donkere zand/modder is en daar gaat ze dan aan likken Scheve mond .
Ze krijgt genoeg ruwvoer, bix en muesli, ook heeft ze een mineraalblok in haar stal en staat ze op de wei. Dus wat het is... ik weet het niet. Ze heeft er in iedergeval nog nooit koliek van gekregen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:28

Bij hout eten kan je appelazijn door het voer doen dan is het zo over.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 11:57

Die bij mij op stal graven soms idd ook een kuil totdat ze op de zwarte grond zijn en gaan dan eraan likken... tot nog toe is er bij ons gelukkig ook nog geen paard die daarvan koliek heeft gekregen!

Ik zal het magnesium topic ook even doorspitten, thnx cath

Binnekort worden de paarden op stal allemaal weer ge-ent, dan ga ik ook maar even vragen aan de da of hij iets weet en of dit kan komen door magnesium gebrek.

Iemand anders nog ideeen, ervaringen?