hoeveel kuilgras

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duzzell

hoeveel kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 14:37

haaii
ik vroeg me af of 1 van jullie het misschien weet.
ik sta sinds een paar maanden op een nieuwe stal, en daar moet je zelf kuil klaar zetten voor je paard, maar hoeveel mogen ze.
ik heb een pony van rond de 1.45/1.50
maar wij geven wel wat na mijn idee veeslte weinig je kan het daar wegen dus weet iemand hoeveel kilo kuil een pony mag?
groetjes

dorientjuh

Re: hoeveel kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:51

Ik ben niet zo'n fan van kuil, vanwege de hoge hoeveelheid eiwitten, waardoor je het niet onbeperkt mag geven. Maar per kg lichaamsgewicht moet je ongeveer 1 tot 2 kg kuil geven. Het beste is om lage kwaliteit hooi bij te geven zodat je pony de hele dag kan eten. Lachen
Edit: kuil is qua gewicht heel moeilijk in te schatten, dus ik zou er even een weegschaal bij halen.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:26

er hangt daar zo ding waar je het kan wegen
maar ze hoeven niet de heledag te eten staan overdag buiten

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:29

dorientjuh schreef:
Ik ben niet zo'n fan van kuil, vanwege de hoge hoeveelheid eiwitten, waardoor je het niet onbeperkt mag geven. Maar per kg lichaamsgewicht moet je ongeveer 1 tot 2 kg kuil geven. Het beste is om lage kwaliteit hooi bij te geven zodat je pony de hele dag kan eten. Lachen
Edit: kuil is qua gewicht heel moeilijk in te schatten, dus ik zou er even een weegschaal bij halen.

klopt niet deze berekening: kg gras per kg paard????
kuil geef je al gauw teveel hoor, dus let op. helft van hooi vergeleken met de omvang van een plak lijkt mij reëel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:36

gewoon een grote "knuffel" kuil vind ik meer dan genoeg.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:41

Nou daar ben ik het echt niet mee eens.. Ik vind kuilgras heel fijn te voeren. Er is moeilijk aan goed hooi te komen (en nu weet ik dat toevallig heel bokt goed hooi heeft). Kuil is nooit stoffig. Een grote 'knuffel" kuil is echt niet genoeg. Ik denk eerder aan een 4 kilo kuil, verdeeld over 3 porties.
Ik denk dat Dorientjuh 1 kg kuil per 100 kg lichaamsgewicht bedoeld..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:42

Het ligt ook aan de kwaliteit kuil. Bij ons is die zeer wisselend, de natte kuil mag niet gevoerd worden aan mijn paard, die is daar zeer gevoelig op, die spreid ik uit en pas later voer ik die. Als het mooie droge kuil is, mag ze daar best veel van hebben, maar ik let er wel op dat ze niet tonnetje rond wordt uiteraard. Verder is het vooral kijken en ervaring opdoen, hoe reageert je paard erop, wordt ze (net als de mijne) snel dik dan minder kuil.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:44

Uppojono schreef:
Nou daar ben ik het echt niet mee eens.. Ik vind kuilgras heel fijn te voeren. Er is moeilijk aan goed hooi te komen (en nu weet ik dat toevallig heel bokt goed hooi heeft). Kuil is nooit stoffig. Een grote 'knuffel" kuil is echt niet genoeg. Ik denk eerder aan een 4 kilo kuil, verdeeld over 3 porties.
Ik denk dat Dorientjuh 1 kg kuil per 100 kg lichaamsgewicht bedoeld..

Kuilgras stikt van de eiwitten en is dus veel en veel rijker dan hooi! Hooi mag zelfs onbeperkt gegeven worden, kuil niet. Persoonlijk zal ik altijd de voorkeur geven aan hooi ipv kuil, maar goed hier wordt kuil gevoerd en zolang ik het zelf in de hand heb (mochten er bv meerdere balen achter elkaar natte kuil zijn dan is het geen probleem als ik hooi koop aangezien mijn paard gevoelig is op eiwitten) hoeveel ze krijgt vind ik het prima.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:51

paard staat overdag buiten, dus vind dat gewoon weg goed. Buiten is neem ik aan land? Dus gras? Paard eet dan de hele dag al. En vind dan een grote knuffel genoeg. Staat het paard in een paddok. Dan inderdaad meer. Mijn paard staat meerendeels binnen en krijgt 3x 3-4 kilo dus een grote knuffel. ruim voldoende vind ik. krijgt ook krachtvoer en lucerne tussen de middag

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:29

ik word zo vreselijk moe van die mensen die iets roepen terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. Mijn paarden krijgen onbeperkt kuil. Ook mijn merrie die een zwaar leverprobleem heeft en dus weinig eiwitten mag hebben. Je hebt namelijk kuil en kuil. Koeienkuil komt van hoogbemest gestresst gras en is idd uitermate ongeschikt voor paarden. paardenkuilgras/voordroog komt (veelal) van natuurland, wordt niet overdadig bemest en is dus prima geschikt voor paarden. Voordeel is dat er weinig stof in zit en meer voedingsstoffen en smaak.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:50

Haha, ik bedoelde inderdaad 1 kg kuilvoer op 100 kg lichaamsgewicht. Anders ben je wel heeeel snel door je kuilvoer heen. Vork

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:06

Ik voer aan mijn paard van 1.58 kleine baaltjes kuil/voordroog van ong. 30 kg (als het goed is, zelf niet nagewogen).
Ik geef nu 3x per dag en zet daarvoor een plastic krat gevuld met kuil klaar.
Als ik 3 goeie volle kratten per dag geef ben ik met ong. 4 dagen door mijn baaltje heen, soms zelfs ietsje sneller (ik voer er dan 2 in de week).

Mijn paard staat momenteel heel laag in het werk vanwege een blessure en loopt overdags in een zandpaddock.
Naast de kuil die ze krijgt geef ik nog 4 scheppen lucerne, 1/4 schep basisbrok en 1/2 schep muesli per dag (en een halve of een hele Pavo koek).

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dan heb je een beetje een idee...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:10

Goede voordroog kuil is juist prima voer voor paarden. Mijn 2 paarden staan hier onbeperkt op! Zelfs toen 1 paard een jaar op rust stond heeft ze nog onbeperkt kuil gehad en dit ging uitstekend. Mijn paarden krijgen zo'n 9 kilo kuil per paard per dag.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 08:22

ze staan op het gras ja maar het is heeel kort gras ik geef ze 3 kilo kuil in de ochtend en 3 sávonds dat is voor nu toch nog wel goed als ze nog ff gebruik kunnen maken van het gras?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:28

Mijn paard reageerde in de eerste instantie gevoelig op voordroog en kuil. Ik heb het geleidelijk opgebouwd en dan nog lag het aan het soort pak hoe hij erop reageerde (dunnere mest).
Ik ben op mijn vorige stal hooi en kuil/voordroog altijd blijven mengen. Maar altijd meer hooi dan kuil.
Bijvoorbeeld 4 plakken hooi en een flinke pluk kuil.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:22

die van mij kregne op hun vorige stal heeel nat kuil dat stonk vreselijk nu krijgen ze droog of een beetje nat maar ze reageren er erg goed op