Kuil of hooi voor veulen en jaarling.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TiffanyJoy

Kuil of hooi voor veulen en jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:43

Heb een jaarling shet en een veulen ook een shetlander..
Nu kan ik op stal kiezen voor hooi of kuil.
Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Stipje17

Re: Kuil of hooi voor veulen en jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:14

Ik zou kiezen voor hooi, maar dat komt omdat ik het idee heb dat mijn haflinger veel sneller dik wordt van kuil. Maar het is ook afhankelijk van welke kwaliteit de hooi en de kuil zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:20

Zeker voor hooi. In kuil zit namelijk teveel eiwit voor paarden, hooi is daarom beter. Het liefst een niet te hoge kwaliteit hooi zodat ze het onbeperkt kunnen eten. Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:52

Ik vind kuil beter.. maar meningen verschillen natuurlijk!

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:08

MissDonna schreef:
Ik vind kuil beter.. maar meningen verschillen natuurlijk!

Mag ik vragen waarom je kuil beter vind?
ben zelf ook erg aan het twijfelen.het word tenslotte winter,ze lopen dag en nacht buiten,wel met schuilstal en het zijn nog jonge opgroeiende pony's.
Dus in mijn ogen kunnen ze wel kuil hebben ondanks dat het meer eiwit bevat.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:20

ik vind kuil veel meer voed. Als jij je paard op de wei hebt lopen. Zit er geen drol meer in het gras. En kuil vult dat naar mijn mening meer aan.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:23

MissDonna schreef:
ik vind kuil veel meer voed. Als jij je paard op de wei hebt lopen. Zit er geen drol meer in het gras. En kuil vult dat naar mijn mening meer aan.

Oke...vind je dat ook gelden voor shetlanders?
Ze gaan van de winter op een soort van winterweitje,er staat dan niet veel gras op,maar naar mijn idee kunnen ze straks ook weer makkelijker op de wei na de winter als ze gewent zijn aan kuil,of zie ik dit nu verkeerd?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:28

ik zie heir geen probleem van, mn oude shet kreeg ook altijd kuil. Tenzijn ze erg gevoelig zijn voor kuil. Dan kan je of minder geven, of dan hooi. Anders zie ik het probleem van kuil niet.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:35

MissDonna schreef:
ik zie heir geen probleem van, mn oude shet kreeg ook altijd kuil. Tenzijn ze erg gevoelig zijn voor kuil. Dan kan je of minder geven, of dan hooi. Anders zie ik het probleem van kuil niet.

Dank je wel voor je antwoorden.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:36

Ik denk dat kuil het beste is omdat hooii echt een stofbeol is...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:45

Kuil is naar mijn mening koeienvoer..
Hooi vind ik zelf fijner. Ze kunnen er onbeperkt van eten, zeker de shetjes en fjorden e.d.
Goed hooi is niet stoffig!! Alleen slechte kwaliteit hooi is stoffig.

Mijn fjorden krijgen in de winter alleen hooi bij en ze hebben een liksteen..
De veulens/jonkies krijgen er wat brokjes bij voor de groei..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:08

ik zou zeggen, probeer het allebij eens. Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:26

dorientjuh schreef:
Zeker voor hooi. In kuil zit namelijk teveel eiwit voor paarden, hooi is daarom beter. Het liefst een niet te hoge kwaliteit hooi zodat ze het onbeperkt kunnen eten. Lachen

dat is natuurlijk volledige onzin! Je hebt kuil en je hebt kuil. Om het eiwitpercentage te berekenen heb je meer info over het kuil nodig. Van wat voor land komt het af? is er kunstmest gestrooid, wat is de grassamenstelling? welke snede is het?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:40

Jeskim schreef:
Kuil is naar mijn mening koeienvoer..
Hooi vind ik zelf fijner. Ze kunnen er onbeperkt van eten, zeker de shetjes en fjorden e.d.
Goed hooi is niet stoffig!! Alleen slechte kwaliteit hooi is stoffig.

Mijn fjorden krijgen in de winter alleen hooi bij en ze hebben een liksteen..
De veulens/jonkies krijgen er wat brokjes bij voor de groei..

Hier ben ik het (bijna) volledig mee eens!

Voor jonge paarden en sobere pony's vind ik hooi inderdaad het best om bovenstaande reden. Grotere paarden of paarden die veel werk verrichten doen het ook prima op kuil Ja.

Mijn pony's (IJslander, Haflinger van anderhalf en shetlanders) krijgen ook alleen hooi. De haflinger krijgt er wat krachtvoer bij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:06

Uit dit oude topic van bokt: [VS] Is kuil dat aan koeien gevoerd word ook wel goed voor paarde

Bron: http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... /FAQsA.jsp
Vraag 11. Is kuilmaïs/kuilgras goed voer voor mijn paard?
Een beetje kuilmaïs in het rantsoen kan geen kwaad, maar te veel is af te raden, want dat levert te veel energie en te weinig essentiële aminozuren. Bij kuilgras is vooral de kwaliteit belangrijk. De voorkeur gaat uit naar een grove stengel, niet te vroeg geoogst en niet overbemest. Op deze manier krijgt men kuilgras dat niet te veel eiwit bevat en goed paardenvoer is. Heeft men zeer eiwitrijk kuilgras, dan moet men het rantsoen aanpassen door een eiwitarm krachtvoer te gebruiken, bijvoorbeeld Pianissimo.

Bron: http://www.nvvr.info/algemeen/vrijruite ... versus.htm
Margriet Cremers-Dudok van Heel (Silverlinde): "Over het algemeen verdient hooi de voorkeur".

Ieder geval moet individueel bekeken worden. Kennis van de voor- en de nadelen maakt dat je een goede afweging kunt maken. Een afweging moet ALTIJD per INDIVIDUEEL dier worden gemaakt. Er bestaat in de natuurgeneeskunde geen stelling die zegt: dit is altijd goed of altijd fout. De totale situatie rondom het individuele dier bepaalt wat goed en fout is en de kennis van de eigenaar maakt dat hij kan afwegen.
Het voordeel van kuilgras is dat het stof- en bacterie-armer is dan hooi. Het grote nadeel is echter dat kuilgras te zuur is voor de spijsvertering van paarden. Dit kan de darmflora verarmen, waardoor uiteindelijk minder voedingsstoffen kunnen worden afgebroken. Hierdoor treedt een tekort op aan sporenelementen en mineralen, waardoor het stelsel van het paard verzwakt. Meestal uit zich dit het eerst in luchtwegproblemen. Het kan lang duren voordat je de effecten hiervan aan het paard merkt, wel een paar jaar. Niet ieder dier vertoont problemen.
Voor paarden met luchtwegproblemen is het dus niet vanzelfsprekend het beste om op kuilgras over te stappen... . Indien je besluit geen kuilgras te gebruiken voor een paard met luchtwegproblemen wordt al gauw geadviseerd het hooi te weken. (een aantal uren is dan minimaal nodig om enig effect te sorteren) .." Echter, met nat maken van hooi gaan veel voedingsstoffen verloren. Het beste is het hooi met oliën te vernevelen, waardoor de bacteriën en schimmels onschadelijk worden gemaakt. Kuilgras zal - in de meeste gevallen - minder geschikt zijn voor paarden dan hooi in verband met genoemde nadelen. Voordelen echter blijven aanwezig. Bijvoorbeeld: een heel oud paard, dampig en aan het genieten van zijn laatste prettige gegunde levensdagen, zal eventueel beter af zijn met kuil en voedingssupplementen... Zo kan ik nog vele, ook zeer reële voorbeelden noemen waarbij kuil wel de voorkeur geniet. In de meeste gevallen echter niet, omdat zo moeilijk te meten is hoe groot de invloed van de negatieve effecten van kuil is op het individuele dier. Om dus risico's van (onzichtbare) uitputting van het systeem te voorkomen, adviseer ik in bijna alle gevallen hooi. Is er sprake van zorgen omtrent de negatieve invloeden van hooi dan kan gebruik worden gemaakt van essentiële oliën. Maar lang niet ieder paard moet altijd als hij hooi eet daarover olie verneveld krijgen!

Erik Laarakker (holistisch dierenarts): "Overdaad schaadt".

Kuilgras is erg rijk omdat het bedoeld is voor melkkoeien. Voor paarden is dit te rijk: het bevat te veel eiwitten, maar ook te veel koolhydraten. Hooi afkomstig uit een natuurgebied is het beste, omdat dit gemaakt is van onbemest grasland. Er is een verschil tussen nat en droog kuilgras. Hoe droger, hoe beter. Maar dit hangt erg van het individu af, sommige paarden verdragen zelfs nat kuilgras.
Kuilgras van jong en eiwitrijk gras is vaak erg zuur, waardoor het op de meeste paarden een negatief effect heeft. Paarden kunnen overgevoelig zijn voor stof en schimmels in hooi. daarom is hooi in dit geval niet goed, mits je het nat maakt. Dit heeft de voorkeur boven kuil omdat kuilgras weer een negatief effect kan hebben op de dikke darm, welke weer een verband heeft met de long (beide behoren tot het element metaal welke uit long = yin en dikke darm = yang bestaat). Ook hiervoor is geen regel en zal per individu bekeken moeten worden. Het paard is een sober dier, door de mensen gedegradeerd tot slechts een uur per dag hard werk. Toch stoppen we ze vol met voer. Het beste is het dit voer te verdelen over zoveel mogelijk porties per dag, in plaats van twee keer per dag een grote schep krachtvoer. Krachtvoer kan eigenlijk niet, het is te makkelijk te verteren voor paarden. Hoe grover van structuur van het voer, hoe beter. Dat spreekt ook weer in het voordeel van hooi ten opzichte van kuilgras: hooi is vaak grover van structuur. Vergiftiging door giftige planten uit het hooi, zoals Jacobskruiskruid, kom ik in de praktijk nauwelijks tegen. Daarbij kun je je afvragen of dat wel wordt herkend als het zich voordoet. Overdaad schaadt ook in het geval van het toevoegen van kruiden aan het voer van paarden. Continue aanvulling met kruiden is gewoon niet goed.

Gerrit Zomer (natuurgeeskundige voor paarden en pony's): "In kuilgras zitten eiwitten met een veranderde structuur, en die zijn voor paarden moeilijk afbreekbaar".

Veel mensen zeggen: "Mijn paard vindt kuilgras lekker, het is voedzaam, dus geef ik het hem". Probleem daarbij is niet dat er meer eiwit in kuilgras zit, maar eiwitten met een veranderde structuur. Deze veranderde structuur is in het fermentatieproces (=gisting) ontstaan. Hierdoor kunnen paarden het moeilijk afbreken. De koe kan het door middel van herkauwen wel verwerken. De paarden krijgen echter problemen met hun nieren, omdat ze de eiwitten niet kunnen verteren en de nieren door de afvalstoffen verstopt raken.

Het spijsverteringsstelsel van paarden is sowieso niet gemaakt om bewerkt voer binnen te krijgen. Bedenk daarom dat ook brok niet natuurlijk is voor paarden. Paarden hebben eiwitten nodig, maar een teveel hieraan wordt opgeslagen en de rest moet het lichaam afvoeren. Er ontstaan in het lichaam problemen bij een teveel aan eiwitten. Dit begint met spier- en gewrichtsproblemen, door de ophoping van afvalstoffen. Hierdoor kunnen ontstekingen en problemen aan de luchtwegen ontstaan.

Monique van der Stok (dierenarts): "Kuil is stofvrij, ideaal voor hoestende paarden".

Ruwvoer is een onmisbaar bestanddeel van het voederrantsoen van een paard. Nog niet zo lang geleden bestond het ruwvoer altijd uit gras of hooi, tegenwoordig geven steeds meer mensen ook voordroogkuil aan paarden. Wat zijn nu de voor- en nadelen daarvan? Voordroogkuil is half gedroogd gras dat luchtdicht wordt ingepakt in plastic. De kwaliteit en voederwaarde van kuilvoer (dat wil zeggen: energie, eiwit, vitaminen en mineralen) zijn afhankelijk van de bemesting van het weiland, het maaistadium van het gras en het stadium van drogen bij het inpakken. Voor paarden is kuil van een onbemest of weinig bemest weiland het meest geschikt. Daarnaast bevat de tweede of derde snede van een weiland (dus later in het jaar gemaaid) minder eiwit en energie. Voor een goede conservering en opname door paarden is een droge-stofgehalte van minimaal 45% wenselijk (vergelijk hooi: 80-85% droge stof).
De vitaminen en mineralen blijven in kuil langer houdbaar dan in hooi. Het grote voordeel van kuil is dat het absoluut stofvrij is. Voor hoestende paarden, die meestal last hebben van stof of allergie voor hooistof, is dit ideaal! Ik heb zelf een IJslander die na twee dagen hooi (goed nat gemaakt) al hoest en neusuitvloeiing heeft; bij het voeren van kuil heeft hij absoluut geen last. Het probleem van kuilvoer is dat er gemakkelijk broei of schimmel op kan treden. Dit gebeurt vooral wanneer een pakket niet goed luchtdicht is ingepakt of wanneer de voedersnelheid te laag is. Als een pakket eenmaal open is, blijft het maar beperkt houdbaar. Het is heel belangrijk een pak waar schimmel in zit in het geheel niet te voeren, dus niet alleen het rotte stuk verwijderen. Schimmels produceren toxinen (giftige stoffen) die niet zichtbaar aanwezig zijn, maar die wel allerlei vage gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. Een praktisch probleem daarbij is dat je aan de buitenkant het voer zelf niet kunt beoordelen.
Bij hooi kun je zien wat je koopt: goed hooi moet fris ruiken, lichtgroen van kleur zijn, goed droog en niet stoffig of schimmelig. Als je kuil koopt, zul je dat bij een betrouwbaar adres moeten doen, dus weten wat je koopt. Sommige paarden krijgen dunne mest of zelfs diarree van kuil. Het is dan belangrijk het eiwit- en energiegehalte in de gaten te houden en het paard er langzaam aan te wennen. Kortom: kuil is een goed alternatief voor hooi en heeft bij hoestende paarden de voorkeur. Het grote probleem is het bewaren van het kuilvoer, dus voor een eigenaar met één of twee paarden lastig. Er zijn tegenwoordig ook wel relatief kleine kuilbaaltjes te koop (iets groter dan een hooibaal) maar deze zijn door de wikkelkosten behoorlijk prijzig!.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:34

Ik ben het er ook wel mee eens dat het per geval bekeken moet worden..
Ik ga altijd uit van de basis (hooi en liksteen) en als er dan iets niet goed is, daar op aanpassen..
Dan pas ga ik kijken naar wat er anders moet..