Help! Twijfels over voeding voor mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Filougekkie

Help! Twijfels over voeding voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:56

Hoi!

Ik heb jullie raad nodig! Ik ben de trotse eigenaar van een Amerikaanse Appaloosa, een ruin van 7jaar. Een echte schat, maar toch een sterk karakter (ik zal proberen in het kort foto's van hem er op te zetten, maar ik weet nog niet echt hoe het moet Bloos )
Hij staat samen met een shetlander op een zandvlakte (zijn wei wordt omgeploegd en opnieuw ingezaaid). Ik weet niet goed hoeveel ik hem moet geven, qua eten.

Hij krijgt nu 's morgens ongeveer 1 tot 1.5kilo wortelen, een halve maatbeker spelt en 1 of 2 boterhammen, samen met een anderhalve kruiwagen voordrooghooi (voor de 2 samen) Vork . 's avonds krijgt hij hetzelfde, maar iets meer hooi.
Echt krachtvoer krijgt hij niet meer omdat hij daar erg hard op reageert (hij krijgt dan extra veel energie!!! En weet met zichzelf geen blijf).

Ik ga bijna elke dag met hem wandelen, 4 keer tot 6 keer per week. De ene keer heel veel galopperen en draven, andere keren vooral wandelen. Soms ben ik 1 uur met hem weg, andere keren 4 uur. Wanneer hij hard heeft gewerkt, krijgt hij extra spelt.

Ook krijgt hij af en toe een appel en elke dag een paar snoepjes.

Sinds vorige week heeft hij last van een beetje diarree, dat de ene dag beter is dan de andere. Zijn mest op zich is goed, maar hij plast precies soms mest langs achteren, snap je? Knipoog Bloos

Amai, veel uitleg!!! Ik hoop dat jullie er aan uit kunnen... Bloos Haha!

Denken jullie dat hij hier mee toe komt? Of zou ik hem meer hooi geven? Hij was iets te dik toen hij naar mij kwam in mei, en ondertussen is hij al wel afgevallen...
Ik heb echt heel hard mijn twijfels, want hoewel ik al van mijn 6 jaar aan het paardrijden ben, blijkt dat ik nu dus eigenlijk niets van paarden af weet... Nu ik eindelijk mijn eigen paarden heb, weet ik niet altijd goed wat het beste is.
Dus, please, laat weten wat jullie er van denken, en geef me tips ofzo...

LaVieDivine

Re: Help! Twijfels over voeding voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:52

het is moeilijk uit te maken of je genoeg hooi voert of niet zo... probeer het hooi een keer te wegen, want volume zegt niets... Je kan een kilootje hooi ook een hele berg laten lijken door het goed los te schudden, maar het blijft wel te weinig. een beetje paard kan toch al snel zo'n 7 tot 10 kg gebruiken per dag.

op zich vind ik je dieet ook wat eenzijdig. spelt is wel goed en een een paar wortels (niet te veel, want die geven ook energie), maar als je dit elke dag geeft, is het risico op te eenzijdig eten al snel groter...

ik geef zelf ook geen kant en klare muesli of brok, maar mijn mengeling bestaat wel uit meer dan één graansoort. bovendien zorg ik voor een tegengewicht om de scheve Calcium- fosfor balans in de meeste granen goed te maken: bietenpulp.

Filougekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 13:37

Ze krijgen ongeveer 5 kilo voordrooghooi per dag, die ben ik nu aan het opbouwen tot 6 a 7 kilo per dag, omdat ze nu dus geen gras meer hebben: Ik gebruik botten voordrooghooi van ongeveer 20kilo, waar ik 4 dag mee toe kom, en daar dus 2.5 a 3 dagen van wil maken. Omdat hij dus geen of weinig krachtvoer binnen krijgt. Hij heeft ook een mineralenblok waar hij zijn tekorten mee kan aanvullen.
Van bietenpulp heb ik gehoord dat die ook veel energie geven, is dit dan niet waar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:45

Inderdaad even het hooi wegen. Een paard heeft 1 tot 2 kg hooi nodig per 100 kg lichaamsgewicht. Voor een paardje van 500 kilo is dat dus rond de 7,5 kilo hooi per dag.
Over spelt weet ik niet zo veel.
Wortels zitten vol suiker, dus daar krijgen paarden inderdaad veel energie van. Ik voer zelf soms een wortel als snoepje, maar niet elke dag.
Brood is ook niet zo goed, vooral met vers brood en witbrood moet je oppassen. Gedroogd bruinbrood is prima, maar ook daarvan niet te veel en te vaak.
Voor de vitamines kun je voor de zekerheid een halve pavokoek bijvoeren, dat kan nooit kwaad, en dan weet je zeker dat je paard geen tekorten gaat krijgen.
En daarnaast moet je uiteraard een liksteen ophangen.

Over de diarree; je kan het nog een paar dagen aankijken, maar als je paard toch diarree blijft houden dan kun je altijd voor de zekerheid even de da bellen. Vaak komt het door nieuw of verkeerd voer (misschien wandelaars die stiekem bijvoeren?), maar het kan ook komen doordat je paard een beetje ziek is. Dus houd dat goed in de gaten Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:31

Ik zou over gaan op onbeperkt lage kwaliteit hooi. In voordroog zit namelijk ook nogal wat energie, en het is niet zo goed om onbeperkt voordroog te geven. Je paarden krijgen nu in ieder geval te weinig ruwvoer. Van onbeperkt een lage kwaliteit hooi voeren krijgen de paarden niet teveel energie, maar ze hebben wel de hele dag wat te kauwen, dit is het beste voor een paard. Verder inderdaad een liksteen geven en eventueel een pavokoek.