Welk voer voor merrie die meer energie mag ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Welk voer voor merrie die meer energie mag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:39

Hey,,

Sinds kort ben ik met mijn merrie een stapje omhoog gegaan in de training. We trainden altijd al redelijk intensief en wel 5-7 dagen op 7. Maar nu komen de moeilijkere oefeningen bij en is het meer draf en galopwerk en iets minder stap dan ervoor.
Nu merk ik dat ze de laatste tijd erg moe is ...ze loopt wat sloompjes door de wei en geeuwt de hele tijd. Ook zweet ze enorm veel tijdens de training ...terwijl ze vroeger amper zweette ...
Tijdens de training zelf lijkt ze het werk wel aan te kunnen maar daarna lijkt ze echt pompaf.
Voor de rest is het een merrie die van haar eigen goed voorwaarts is en vrij temperamentvol is. Ze kan ook heel erg heet zijn. Maar nu lijkt ze niet genoeg energie te hebben ...
Wat raden jullie mij aan om haar te voeren of bij te voeren ?

Ze staat momenteel zo'n 11u per dag op een volle weide, krijgt 4 en halve schep (1 schep gevuld weegt 730 gram) basis mengeling verdeeld over de dag waarover ze een scheut olie krijgt en onbeperkt hooi op stal. Verder heeft ze ook een liksteen.

ikenindi

Re: Welk voer voor merrie die meer energie mag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:50

je zou eens in de zoekmachine moeten kijken, of gewoon iets naar beneden scrollen bij vs... staan heel veel topics met nuttige info al Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:41

Probeer eens 1 schep basisbrok te vervangen door 1 schep sportbrok.

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:15

of een beetje vijfgranenmix erbij

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:35

Het vele zweten vind ik raar. Misschien toch beter om daar een DA naar te laten kijken. Misschien een teken van maandagziekte, ivm de vermoeidheid? Aan de hand van bloedonderzoek kun je veel meer zeggen. Hoe lang train je per keer?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:26

Zou ik idd kunnen doen 1 schep basismix vervangen door sportmix Haha!

dorientjuh schreef:
Het vele zweten vind ik raar. Misschien toch beter om daar een DA naar te laten kijken. Misschien een teken van maandagziekte, ivm de vermoeidheid? Aan de hand van bloedonderzoek kun je veel meer zeggen. Hoe lang train je per keer?

Maandagziekte ...dan zou ze toch ook stijf moeten zijn ? Ze is namelijk heel erg soepel.
Bloedonderzoek heb ik 3 maanden geleden al laten doen, natuurlijk wil dat niet zeggen dat er in die tijd nix is veranderd maar dat lijkt me sterk ...
Ik train meestal tussen de 60-90min per keer. Waarvan zeker 20min instappen, 5-10 min losdraven, 5-10min overgangen(stap & draf), 15min oefeningen als wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, verruimen & verzamelen, strekken(zowel in stap als draf), dan stap ik meestal even en laat ik haar halsstrekken ongeveer 5min, dan ga ik weer even wat basisoefeningen doen in draf 5min, dan pas begin ik aan galopwerk in totaal mss 10min (overgangen van draf naar galop, galopwissels), dan draaf ik voorwaarts neerwaarts uit aan de lange teugel op zowel linker als rechterhand 10 min en dan stap ik ruim een 15min uit.
Ongeveer hé Knipoog
Iedere zondag vervangen we een training door een rustige buitenrit van 2uur, soms korter (bijna alleen stap en korte stukjes draf, heel af en toe galopje, valt te zien watvoor bodem).
Ik heb er idd ookal aangedacht dat ze mss een tekort zou kunnen hebben of mss word ze wel ziek ofzo ...De da komt volgende maand voor haar vaccin, als het dan nog zo is kan hij haar nakijken en eventueel ook bloed trekken. Maar ze is voor de rest wel fris, ze glanst mooi, eet & drinkt goed...
Ik zei het vandaag ook tegen mijn instructrice dat mn paard veel meer zweet als vroeger (maar dan ook echt veeeel meer) en dat ze moe is na de trainingen en zelfs staat te geeuwen en meer gaat neerliggen in de weide dan normaal. Mijn instructrice zei ook ofwel is het idd omdat je haar veel actiever rijd en de oefeningen moeilijker zijn geworden en moet ze even wennen, ofwel heeft ze last van een herfstdipje ...

Ik hoop dat ze gewoon even moet wennen aan de training ...Vandaag heb ik les gehad en hebben we een goede 70min getraind, ze heeft heel erg haar best gedaan, alles ging goed, ze was mooi voorwaarts zoals altijd maar stond na het rijden weer heel erg nat in het zweet, de damp kwam van haar af & ze stond weer te geeuwen ...
In ieder geval is het grote onderhoud: haar hoeven zijn net bekapt, woensdag komt de tandarts voor jaarlijks onderhoud, volgende week word ze ontwormd & volgende maand komt de DA. Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 00:44

Ik heb met de mijne een beetje hetzelfde op t moment. Ze liep al M2 dressuur dus was wel gewoon vol in training, maar ben nu ook meer aan t springen, meer galoptraining aan t doen, dus er is wel wat veranderd voor haar. Die van mij wordt wel gauw tonnetjerond, vooral als ze in de zomer op het land loopt, dus krijgt ze niet onbeperkt hooi.
Toen ze zomers weer zo dik werd, en alleen dressuur gereden werd liep ze op 1 1/4 kg sportbrok en 1/3 muesli per dag, en een scheutje azijn (tip van osteopaat, voor spieren)
Ik geef nu sochtends 3/4 schep basissportbrok (van havens) een halve schep meusli (heb ik 50/50 gemengd met haver, dus eigenlijk 1/4 meusli en 1/4 haver), een scheut olie en supplement magnesium.
Na t rijden 1/2 brok, 2/3 van die muesli/haver, scheutje azijn, scheutje olie.
Savonds nog een 1/2 brok.
De zonnebloemolie geef ik erbij voor de goede orde Tong uitsteken M'n laatste baas deed dat ook standaard en die had de paarden er altijd super bij staan. Magnesium geef ik sinds kort, ze is redelijk gevoelig op de spieren, dus moet nog zien of dat aanslaat.

prompertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:16

Is het niet zo dat haver ook het energy (pittigheid) verhoogd? Ik voer mij paard in ieder geval geen haver omdat ze daar zo fris van word. Misschien werkt het voor jou precies het tegenovergestelde?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:07

Concorde schreef:
Ik heb met de mijne een beetje hetzelfde op t moment. Ze liep al M2 dressuur dus was wel gewoon vol in training, maar ben nu ook meer aan t springen, meer galoptraining aan t doen, dus er is wel wat veranderd voor haar. Die van mij wordt wel gauw tonnetjerond, vooral als ze in de zomer op het land loopt, dus krijgt ze niet onbeperkt hooi.
Toen ze zomers weer zo dik werd, en alleen dressuur gereden werd liep ze op 1 1/4 kg sportbrok en 1/3 muesli per dag, en een scheutje azijn (tip van osteopaat, voor spieren)
Ik geef nu sochtends 3/4 schep basissportbrok (van havens) een halve schep meusli (heb ik 50/50 gemengd met haver, dus eigenlijk 1/4 meusli en 1/4 haver), een scheut olie en supplement magnesium.
Na t rijden 1/2 brok, 2/3 van die muesli/haver, scheutje azijn, scheutje olie.
Savonds nog een 1/2 brok.
De zonnebloemolie geef ik erbij voor de goede orde Tong uitsteken M'n laatste baas deed dat ook standaard en die had de paarden er altijd super bij staan. Magnesium geef ik sinds kort, ze is redelijk gevoelig op de spieren, dus moet nog zien of dat aanslaat.

Ja, die van mij heeft eerder neiging om mager te worden. Ik heb haar nog nooit tonnetje rond gezien Tong uitsteken Nu is ze wel goed van gewicht maar het is moeilijk bij haar om het zo te houden.
Verder krijgt die van mij idd ook azijn (=appelazijn) en ook olie (omega olie) ja Haha!
Verder krijgt ze nog een supplement met vitamine E & selenium. En een supplement met chondrointine, msm zwavel & glucosamine.
Af en toe krijgt ze een kruidenkuurtje.
Ik weet nog niet zo goed wat te doen ...

horseharmony schreef:
Is het niet zo dat haver ook het energy (pittigheid) verhoogd? Ik voer mij paard in ieder geval geen haver omdat ze daar zo fris van word. Misschien werkt het voor jou precies het tegenovergestelde?
Maar mijn paard is al fris en heet genoeg Knipoog Ze is verder ook voorwaarts genoeg (moet zeker niet nog sneller Tong uitsteken ) en heeft tijdens rijden zelf een vrij goed uithoudingsvermogen maar een tijdje terug leek ze niet moe te krijgen. Na het rijden, kon ze nog, liep ze nog door de wei te dartelen. Haha! En ze zweette amper en nu staat ze elke keer nat in het zweet, na het rijden is ze pompaf en loopt ze sloom door de wei te geeuwen en ze gaat vaker neerliggen in de weide, ze slaapt ook meer 's nachts in haar stal. Dat zie ik aan het stro dat in haar staart hangt 's morgens en de stro-afdrukken die in haar vacht staan of aan haar deken.
Ik denk niet dat haver de oplossing is. Haver geeft snelle, explosieve energie terwijl mijn paard langdurige energie nodig heeft ...

Ik zou meer olie moeten voeren ...olie=vet heeft die eigenschap van langdurige energie te geven. Maar ik weet niet goed hoe ik meer olie moet gaan voeren ...
Haar basismengeling heeft een vetgehalte van 4,60%, waar ik zelf dan nog een goeie scheut olie over doe. En haar slobber heeft een vetgehalte van 10% !
Dus als iemand een oplossing weet ...

Vandaag zijn we op buitenrit geweest. We hebben een buitenrit gemaakt van 2u ! Haha! Maar bijna alleen gestapt en een kort galopje genomen.
Gelukkig kan ze wel elke keer na de training op de weide terug op kracht komen.