koliek door voedingssuplementen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glenda

koliek door voedingssuplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 14:41

Mijn pony had maandag ineens last van verstoppings koliek.
Nu ga je op zulke momenten natuurlijk nadenken of er een aanwijsbare reden voor kan zijn.
Ik voerde haar eerst altijd biotine ivm haar slechte hoeven.nu raadde iemand mij aan om een combinatie van biotine en selenium te gebruiken(ze is af en toe wat stijf als ze bijv uit stal komt)
Deze combinatie zat samen met nog meer vitaminen en mineralen in Diamond Omega poeder,wat ik via de site van de dierenarts besteld heb.
Nu vraag ik me dus af of dat daarvan kan komen (ik was er zelf niet bij toen de veearts kwam dus kon het niet vragen)
Aangezien de eigenaresse van stal 2x hetzelfde heeft gehad na het bijvoeren van een vitamine complex.
het zou natuurlijk ook kunnen dat je dit rustig moet opbouwen,al kreeg ze maar 1 schepje per keer.
Maar toch ben ik wat angstig om het weer te geven.

zijn er mensen met ervaringen?

ikenindi

Re: koliek door voedingssuplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:52

kan me niet voorstellen eerlijk gezegd, maar anders bel je nu de da toch even? vraag of het mogelijk is of niet...

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 09:05

ja,dat is denk ik ook maar het verstandigste.
En als het koliek veroorzaakt zullen ze het ook wel uit de verkoop halen neem ik aan.
Ik vond het alleen zo toevallig dat het zowel bij mijn paard als bij die andere van stal een paar dagen na het voeren ervan de koliek ontstond
Maarja,zoals ik al zei,je gaat altijd een oorzaak zoeken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:16

ja dat sowieso, en dat lijkt me niet meer dan goed... je wil t toch niet steeds weer hebben...

misschien kan het niet samen met iets anders dat jullie voeren? of voeren jullie op de verkeerde manier? (mss moet er eerst hooi worden gevoerd bijvoorbeeld, en dan half uur erna supplemnt. ik noem maar wat)

gewoon even bellen. kan geen kwaad dacht ik zo Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:37

Het schijnt dat selenium niet zo goed is voor paarden. Vitamine E wel: dat helpt goede tegen stijve spieren. Het lijkt me ook sterk dat je paard daar koliek van krijgt, maar je weet maar nooit.
Edit: misschien dat de stijfheid ook te wijten is aan een magnesium tekort.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 18:42

Dat zou ook kunnen.
Maar hoe kom je erachter waar je paard tekort aan heeft?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:35

Door een bloedanalyse te laten doen van je paard. Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:10

glenda schreef:
Dat zou ook kunnen.
Maar hoe kom je erachter waar je paard tekort aan heeft?

Inderdaad wat Nilsj zegt, maar ook door het ruwvoer te laten analyseren, evenals de rest van het voer. Lachen Wanneer een tekort namelijk in het bloed kan worden aangetoond, is het meestal al een ernstig tekort.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:01

Ik kan me niet voorstellen dat je paard koliek kreeg door een voedings supplement.
Als je stalhoudster ook twee keer een paard had dat kort geleden ook een verstoppingskoliek had kan dat natuurlijk toeval zijn.
En anders idd. wat hier al wordt gemeld worden er geen foutjes gemaakt met voeren?

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 20:43

nee er worden geen fouten gemaakt met voeren.
Ze krijgt al sinds ik haar heb hetzelfde,alleen krijgt ze sinds een week of 5/6 1xdgs een halve granen ipv bix.
Maar als het daar aan zou liggen zou ze wel al eerder last hebben gekregen neem ik aan,want nu gaat het weer goed.