Groei-aanval! Wat bij te voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Groei-aanval! Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:48

Mijn haf schiet ineens erg omhoog en ik ben bang dat nu het weer wat kouder gaat worden hij erg dun wordt want daar heeft hij namelijk een beetje aanleg voor. Hij is 2,5 jaar oud en rond 1.50 hoog (haha ja en hij groeit nu nog vrij snel). Nu is het nog niet zover maar ik wilde graag even wat tips over hoe andere mensen dat hebben opgelost? Dus.. Help?
Hij is gewoon ontwormt en heeft een goed gebit!

ellepelJarig

Re: Groei-aanval! Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:04

je hebt pavo podo grow,dat is speciaal voor opgroeiende jonge paarden.
moet je even kijken op de site van pavo zelf,daar staat wel informatie op.
het zijn brokjes met vitamines/mineralen.

dat zou je dan kunnen mengen met wat nature's best.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:35

thanks voor je tip! Pling

Ik ga er gelijk achteraan Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:36

mm podogrow zijn de meningen ernstig over verdeeld.

Ik zou gewoon zorgen voor voldoende ruwvoer.
Eventueel wat maiskuil erbij of pulp.
Maar zou niet teveel gaan liggen aanklooien met biks, zolang hij nog niet in het werk staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:39

Mijn menig is dat paarden in de groei voldoende vitamines en mineralen moeten krijgen om een goed beendergestel (botten en gewrichten) op te kunnen bouwen.
Laat je voer (kuil/hooi) testen, dan kun je je aanvullend voer hierop aanpassen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:47

Axel_Valerie schreef:
Mijn haf schiet ineens erg omhoog en ik ben bang dat nu het weer wat kouder gaat worden hij erg dun wordt want daar heeft hij namelijk een beetje aanleg voor. Hij is 2,5 jaar oud en rond 1.50 hoog (haha ja en hij groeit nu nog vrij snel). Nu is het nog niet zover maar ik wilde graag even wat tips over hoe andere mensen dat hebben opgelost? Dus.. Help?
Hij is gewoon ontwormt en heeft een goed gebit!

Een jong paard mag wat aan de magere kant zijn.

Daarnaast is het voor het herstellen van de spieren en pezen na al het constante getrek eraan door de groeiende botten goed om een wintergroeistop te hebben. Al het getrek zorgt nl voor kleine beschadigingen, die door de constant verhoogde spanning niet goed kunnen herstellen. Een groeistop zorgt voor een gelijkblijvende spanning waaraan de spieren en pezen zich kunnen aanpassen en beschadigingen kunnen genezen.

Genoeg hooi om warm te blijven is natuurlijk wel belangrijk, maar bijvoeren zou ik zeker in de winter erg voorzichtig mee zijn. Je kan een paard niet sneller volwassen voeren, je haf is nog een jonge, iele slungel en mag er ook zo uitzien.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:06

Ja maar een iele slungel waar je ze botten bij kan tellen is niet zo geschikt! dus vandaar.. en me kuil en hooi is getest. Dus dat is allemaal in orde. Maar ik was ook niet van plan me haf volwasse te voeren hoor. Ik ben vrij voorzichtig van aard dus dat zal niet gebeuren! (toch bedankt voor de waarschuwing, ik ken namelijk wel mensen die dat soort dingen proberen!)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:12

Het oog van de meester maakt de paarden vet... Gewoon kijken naar zijn conditie, en op zicht eventueel meer voer geven. Maar ik zou inderdaad niet bij voorbaat al gaan stressen, of extra gaan voeren. Een jonkie mag best even lekker dun worden. Een ribbetje hier en daar gaan ze echt niet dood van. Dat zie ik liever dan zo'n tonnetje; alleen maar slecht voor de benen, zoveel extra gewicht.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:21

Pavo Podo grow is tot en met 1.5 jaar geloof ik. Als ik jou was zou ik hem goed ruw voer geven eiwit arm en haver arm muslie b.v. van havens en een goede basis brok erbij. Eventueel zou je hem maaispoeder kunnen voeren of gewoon mais kolfen, natuurlijk niet te veel. verder slobber of luczerne is ook erg gezond en goed voor ze.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:15

Ik zou niks dan onbeperkt hooi bijvoeren. Ga je krachtvoer oid wat de groei extra ondersteund bijvoeren, dan werk je namelijk OC/ OCD in de hand.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:28

In principe moet hij het met hooi toch wel afkunnen.
Vooral haffies zijn toch wel erg sobere rassen die niet echt gebaat zijn bij krachtvoer.

Sommige paarden worden nou eenmaal dunne slungels, net als bij mensen.

Ik denk dat je even na zijn algehele conditie moet kijken, wat voor indruk geeft hij je, is hij lusteloos of juist erg energiek.
Is hij dof of glanst hij, gewoon even alle punten nagaan voorjezelf.
Als bijvoer zou ik toch overstappen op mais, het liefst maiskuil maareventueel maismeel, hier zit niet al te veel eiwit in en is gewoon bijzonder goed bijvoer.
Verder gewoon hooi zoveel als hij opkan.

Hoe is hij verder buiten? Als hij vol energie zit en veel beweeegt, sommige parden blijven de hele dag heen en weer lopen dan heeft het zowiezo geen zin om biks of wat bij te voeren, krijgt hij alleen maar meer energie van met als resultaat dat hij nog drukker word.

Vergeet niet paarden zijn sowiezo sobere dieren, in de natuur kunnen ze het af met wat gras en onkruid, ook opgroeiende dieren, ik begrijp dat jou paardje niet in de vrije natuur leeft maar ook voor hem telt, wees erg voorzichtig met wat je bijvoert.

Vaak willen mensen toch ook hun paardje wat voller hebben omdat ze bang zijn dat mensen er opmerkingen over maken, of dat mensen denken dat je er niet goed voor zorgt maar daar moet je gewoon boven staan (mocht je je daar druk om maken natuurlijk)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 07:42

haha nee daar maak ik me niet druk om hoor wat andere daarvan zeggen! dan zou je namelijk helemaal gek worden op een dergelijke stal waar ik nu sta. Maar ik wil hem inderdaad niet tonnetje rond voeren zoals andere mensen hier misschien denken. Ik wil gewoon niet dat ie TE mager wordt met gevolgen als lusteloosheid enzo! Dus vandaar dat dit een prefentieve maatregel was voor mij! Bedankt voor alle tips!

Groetjes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:28

dorientjuh schreef:
Ik zou niks dan onbeperkt hooi bijvoeren. Ga je krachtvoer oid wat de groei extra ondersteund bijvoeren, dan werk je namelijk OC/ OCD in de hand.

*SLIK*

Dat vind ik toch een beetje eng wat je daar zegt...

Ik ben naar een zaak gegaan en vertelde mijn verhaal: jaarling sterk in de groei en ik wilde haar niet dikker maken maar de groei ondersteunen.
Ik kreeg toen voer mee wat dragende merries en veulens ook krijgen van Derby: het zou haar niet dik maken maar wel de groei ondersteunen. We hebben haar eerst een maand lang een kilo per dag gegeven van dit voer, daarna een maand lang anderhalf kilo per dag (kilo van ons voor en een halve kilo 'normale' biks van de stal hier).

Omdat ik ook heb gehoord dat het juist goed is in de winter de pezen/spieren/botten tot rust te laten komen en niet de groei te stimuleren voeren we nu twee keer per dag goed veel ruwvoer (echt goed hooi) en anderhalf kilo 'normale' biks per dag. Ze loopt overigens nog 24/7 op de wei met twee Friesen.

Doe ik hier goed aan? We zaten er namelijk aan te denken of we in de winter nog iets aan extra mineralen ter ondersteuning moeten aanbieden (dit kan van de Pavo volgens mij ook in poedervorm?) omdat de biks die ze nu krijgt niet echt bijzonder is of zo, maar misschien moeten we dit maar laten? Ze is verder heel gezond (op een klein ding na, waar ik volgens mij ook maar eens een topic over ga openen)....

Kunnen de echte experts mij ook even helpen...?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:26

Toevallig doe ik het nu op jou manier!! Ik wilde dus ook de groei ondersteunen en voer dat nu dus ook bij Lachen goed he Haha!:D Ik heb hetzelfde advies gekregen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:06

Axel_Valerie schreef:
Toevallig doe ik het nu op jou manier!! Ik wilde dus ook de groei ondersteunen en voer dat nu dus ook bij Lachen goed he Haha!:D Ik heb hetzelfde advies gekregen..

Phoe, voedingsadvies zal dus niet helemaal uit de lucht gegrepen zijn Bloos
Ik wil mijn jaarling ook echt niet dik hebben, maar ze was op gegeven moment zo akelig dun...Ik wilde wel dat ze goed de winter in ging zeg maar, en ze groeide zo onwijs (of doet dit eigenlijk nog steeds...) dat ik gewoon vond dat er echt goed spul aan te pas moet komen Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:17

Adil18 schreef:
dorientjuh schreef:

*SLIK*

Dat vind ik toch een beetje eng wat je daar zegt...

Ik ben naar een zaak gegaan en vertelde mijn verhaal: jaarling sterk in de groei en ik wilde haar niet dikker maken maar de groei ondersteunen.
Ik kreeg toen voer mee wat dragende merries en veulens ook krijgen van Derby: het zou haar niet dik maken maar wel de groei ondersteunen. We hebben haar eerst een maand lang een kilo per dag gegeven van dit voer, daarna een maand lang anderhalf kilo per dag (kilo van ons voor en een halve kilo 'normale' biks van de stal hier).

Omdat ik ook heb gehoord dat het juist goed is in de winter de pezen/spieren/botten tot rust te laten komen en niet de groei te stimuleren voeren we nu twee keer per dag goed veel ruwvoer (echt goed hooi) en anderhalf kilo 'normale' biks per dag. Ze loopt overigens nog 24/7 op de wei met twee Friesen.

Doe ik hier goed aan? We zaten er namelijk aan te denken of we in de winter nog iets aan extra mineralen ter ondersteuning moeten aanbieden (dit kan van de Pavo volgens mij ook in poedervorm?) omdat de biks die ze nu krijgt niet echt bijzonder is of zo, maar misschien moeten we dit maar laten? Ze is verder heel gezond (op een klein ding na, waar ik volgens mij ook maar eens een topic over ga openen)....

Kunnen de echte experts mij ook even helpen...?

Ik ben natuurlijk geen expert, dus ik zou het sowieso even navragen bij je DA. Maar ik heb wel les gehad van een dierenarts en zij raadde dus aan om echt op te passen met het voeren van krachtvoer aan jonge paarden / veulens. Volgens haar hadden deze dieren genoeg aan hooi en een liksteen. Ik vind een kilo of zelfs anderhalve kilo brok voor een jaarling dan ook veel te veel. Het is wel aan te raden om het ruwvoer dat je geeft te laten analyseren. Zo kom je er achter of je paard tekorten heeft of niet, en zo ja, hoeveel krachtvoer je dan zou moeten bijvoeren om die tekorten op te lossen. Ik heb op school van een paardenvoedingsdeskundige geleerd om een analyse te maken van de hoeveelheid energie dat een (jong) paard nodig heeft, als je wilt kan ik dat ook doen voor jouw jaarling. Dat zijn natuurlijk wel gemiddelden, maar toch. Lachen Mocht je interesse hebben, dan graag via pb.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:42

die van mij heeft dat ook dat hij ineens heel veel groeit en op dat moment dus wat magerder is dan normaal..
wat bij hem heel goed werkt is veel hooi geven zodat hij de hele dag en nacht daar aan kan knabbelen.
hierdoor word hij niet te mager,
dat bix is natuurlijk voor de kracht en als hij toch nog niet aan het werk is maakt het dus ook niet veel uit of je daar heel veel van geef,,

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:51

bij ons in de opfok voeren ze tot 1,5 pavo podo grow en vanaf 1,5/2 jaar pavo condition extra. Misschien is dat wat voor je? En idd zorgen voor voldoende hooi. Probeer er wel op te letten dat het eiwit-gehalte niet te hoog is in de brok.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:26

Een te veel aan calcium maakt inderdaad de botten een stuk slechter van kwaliteit, is men onlangs achter gekomen.
Inmiddels zijn melk en melkproducten ook uit de Schijf van Vijf (voor mensen) geschrapt.
Vele honden kregen heup- en botproblemen dankzij grote hoeveelheden calcium.
Ook zie je in paardenvoer steeds minder grote hoeveelheden calcium toegevoegd.

Kortom, een veulen schraal voeren... is het meest veilig.
Te mager? Probeer de oplossing te zoeken in beter kwaliteit ruwvoer. Vaak ik te mager op ruwvoer, veroorzaakt door minder kwalitatief goed ruwvoer.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:55

scoxxx schreef:
Een te veel aan calcium maakt inderdaad de botten een stuk slechter van kwaliteit, is men onlangs achter gekomen.
Inmiddels zijn melk en melkproducten ook uit de Schijf van Vijf (voor mensen) geschrapt.
Vele honden kregen heup- en botproblemen dankzij grote hoeveelheden calcium.
Ook zie je in paardenvoer steeds minder grote hoeveelheden calcium toegevoegd.

Kortom, een veulen schraal voeren... is het meest veilig.
Te mager? Probeer de oplossing te zoeken in beter kwaliteit ruwvoer. Vaak ik te mager op ruwvoer, veroorzaakt door minder kwalitatief goed ruwvoer.

Offtopic:
In deze link van het voedingscentrum wordt zuivel echter nog wel aangeraden: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnHer ... en/Zuivel/

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:24

berpie schreef:
Als bijvoer zou ik toch overstappen op mais, het liefst maiskuil maareventueel maismeel, hier zit niet al te veel eiwit in en is gewoon bijzonder goed bijvoer.

Ik kom even binnen vallen omdat ik bij de zoekfunctie hier terecht kwam. Ik vroeg me af hoe jij/jullie maismeel voeren? Door de muesli heen of apart en nat maken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:44

@ Parelli, dank je voor de correctie. Je hebt gelijk.

Maiskuil en mais over het algemeen is koeienvoer. Gezien het feit dat koeienkuil ook niet zo goed is voor paarden.... zou ik persoonlijk niet zo 1-2-3 voor mais kiezen. Maar dat is erg persoonlijk.

Edit: heb het calcium-gebeuren ffkes uitgezocht, is voor mensen. Maar ja, paarden zijn ook zoogdieren Knipoog:

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionso ... index.html

Despite the debates surrounding milk and calcium, one thing is clear: adequate calcium—both for bone development and for non-bone functions—is key to reducing the risk of osteoporosis. However, the healthiest or safest amount of dietary calcium hasn't yet been established. Different scientific approaches have yielded different estimates, so it's important to consider all the evidence.

In particular, these studies suggest that high calcium intake doesn't actually appear to lower a person's risk for osteoporosis.

Also, the combined results of randomized trials that compared calcium supplements with a placebo showed that calcium supplements did not protect against fractures of the hip or other bones. Moreover, there was some suggestion that calcium supplements taken without vitamin D might even increase the risk of hip fractures.

Vooralsnog een beetje Niet-teveel-Niet-teweinig... zal maar zeggen Knipoog