3jarige voor het eerst op stal, wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

3jarige voor het eerst op stal, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:34

Omdat ik toch even meer informatie wil inwinnen over wat ik mijn 3 jarige het beste kan voeren, toch even een topic Ja

Mijn paard is nu 3 jaar en 3 maanden, en komt vanaf oktober op stal te staan. De andere 3 jaar heeft hij met leeftijdsgenoten in een uitloopstal gestaan en deed hij het op onbeperkt hooi, en beperkt brok. Nu staat hij vanaf april 24/7 op de weide en heeft hij een periode Pavo Basic Plus bijgevoerd gekregen, en Pavo Natures best muesli. Nu heb ik trouwens gemengd met Basic Plus en Subli Structuur muesli, en na het werken krijgt hij één schep gemengd. Hij "werkt" trouwens maar 2x per week een kleine 3 kwartier.

Maargoed, vanaf oktober dus voor het eerst op stal. En de paarden worden 2x (of 3x, nog een beetje onduidelijk) per dag gevoerd, en krijgen onbeperkt hooi tot hun beschikking. Nu is mijn vraag, wat kan ik mijn 3jarige het beste voeren, en hoeveel? Qua werk zijn we nu rustig bezig met inrijden, hij hoeft dus niet elke dag hard te werken, en de dagen dat we niet rijden longeren we zo'n 10 minuten en verder veel grondwerk. Ik wil hem ook niet overvoeren, omdat hij qua werk niet zoveel verzet als een ingereden paard.

Dus wat is aan te raden, zeker bij jonge paarden die net op stal gaan en nog ingereden worden?

Mexxuna

Re: 3jarige voor het eerst op stal, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:15

Ik begon met een kwart basis brok.. en toen ik merkte dat ze daar toch te heet van werd.. ben ik haar cavalor pianissimo gaan voeren, speciaal voor hete paarden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:40

Mijn 3 jarige krijgt 2 scheppen meusli zonder haver per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Hij krijgt ook onbeperkt hooi en staat overdag lekker buiten.
Hij werk zo'n 2 a 3 keer per week een halfuurtje onder het zadel en 1x in de week een halfuurtje aan de longeerlijn. Hij word op het moment ingereden. En het is voornamelijk nog stap werk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:56

Mijn 3 jarige krijgt 3x 1 kg sportbrok, naast zijn hooi.
Dat is nl wat hier op stal gevoerd wordt.

Van mij had het ook gewone onderhouds brok mogen zijn hoor, maar hij doet het op beide erg goed.
Ik ben em nu langzaam aan het beleren.